Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde 30 kWh Leaf

Startet av fovea73, onsdag 20. januar 2016, klokken 09:41

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: bjoris på søndag 14. februar 2016, klokken 18:12
Iflg Leaf Spy har en igjen ca 2 kWh når en får "---", det er jo 5-6%. Nå har ikke jeg teste lengre ned enn etter 6%, det kom ikke 5%, men "---" og da kjørt Jeg sikker under en km, da jeg stoppet var det 1,7 kWh igjen.

Om disse 1,7 kWh kunne brukes helt opp så kunne jeg kjørt minst 1 mil til i vanlig tempo. Tipper de har gjort dette bevisst da en blir litt skeptisk når det står "---" og de flest vil da søke lading umiddelbart! Det blir jo dermed slik at når 50% er brukt så har en ikke 50% igjen i praksis uten overhengende fare for å gå tom... 10% margin er minimum syns jeg.
Den siste 0,5 kWt er ikke tilgjengelig til fremdrift eller varme. Kun strøm for å ha styring og brems, samt kunne sette bilen i "N".
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bjoris

Erfarer også at mange minus føre til vesentlig mer strømtrekket fra klima i tillegg til at luften blir tettere. Det å kjøre 400 høydemeter spiser rekkevidde som, regen girlangt fra alt tilbake!

eivind85

Jeg skal ta Leafen på hyttetur til helgen. Strekningen Oppegård - like ved Haglebu. Hele turen er på 160km via E16, Rv7 og FV211. Spennende å se om jeg klarer hele turen uten å lade, eller om jeg må lade på Flå. Skal i tillegg kjøre med takstativ, pulk og ski på taket, full bil med barn og bagasje for en helg.
Bor i Oppegård. Eier en Leaf 30kWh og en C-Zero som har gått hhv. 1.000 og 60.000 km

haavardw

Sitat fra: eivind85 på onsdag 17. februar 2016, klokken 14:21
Jeg skal ta Leafen på hyttetur til helgen. Strekningen Oppegård - like ved Haglebu. Hele turen er på 160km via E16, Rv7 og FV211. Spennende å se om jeg klarer hele turen uten å lade, eller om jeg må lade på Flå. Skal i tillegg kjøre med takstativ, pulk og ski på taket, full bil med barn og bagasje for en helg.

Vi heier på deg! Bring rapport.
–––
- Tesla model 3 SR, 2021
- Leaf 30kwh, 2016
- Cybertruck 2023(?)

Øyvind.h

160km med 800 meter opp, full bil og taklast tror jeg ikke er realistisk i Leafen. Kanskje det går akkurat, men da med alt for små marginer ift konsekvens ved at det ikke går. Legg heller opp til ladepause :)
Kjørte Nordstrand-Haglebu med Teslaen, og mener jeg brukte ca 50%. Større bil, og tror jeg hadde takboks. Men Oppegård er lenger, og føret var bra når jeg kjørte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

#35
Sitat fra: eivind85 på onsdag 17. februar 2016, klokken 14:21
Jeg skal ta Leafen på hyttetur til helgen. Strekningen Oppegård - like ved Haglebu. Hele turen er på 160km via E16, Rv7 og FV211. Spennende å se om jeg klarer hele turen uten å lade, eller om jeg må lade på Flå. Skal i tillegg kjøre med takstativ, pulk og ski på taket, full bil med barn og bagasje for en helg.

En må ikke overvurdere den nye Leafen, du har "bare" 6-7 kWh mer enn en 24. Dvs ca 3 mil ekstra om en bruker 2 kWh pr mil som en fort gjør med en del høydemeter

Vi har nå kjørt tre turer til vår leilighet på fjellet med 30 kWh, det er 155 km og 600 moh. Vi har ikke prøvd uten å mellomladet, men lader etter 90 km. Når vi kommer frem der (Stord-Etne) har vi brukt ca 60% og er fortsatt ved havnivå, men har kjørt en undersjøisk tunnel, den kommer etter 14 km så mister litt på at batteriet ikke tar mye lading pga at det nesten er fult da, videre er ganske flatt, men noen små "fjell-overganger" er det!

De resterende 65 km (Etne-Seljestad) tar ca 50%. Nå er dette kjøring med takbøyler, 4 i bilen og full last og vi har sluttet med hypermiling så vi følger trafikken, også oppover, dermed er det mulig å klare vesentlig mindre forbruk, men jeg tror uansett at det blir med hjerte i halsen å kjøre 160 km full-lastet og med ting på taket. Du skal også 200 flere høyde meter enn oss. Jeg hadde ikke satt mye penger på at det går selv med ultraforsiktig kjøring!

Så er det jo veldig dumt å ta en sånn risk når 10 min hurtiglading er nok til å slippe stresset:)

Godtur!

Ps ved normal kjøring og god varme har jeg en tommelfinger regel og det er minimum 1,5 km pr % på flat vei i 80-90 km/t. Og min 1 km pr % når en tar 100 høydemeter pr mil, merk at snittfarten faller på denne delen av veien for vår del pga dårlig vei så snitt ca 70 km/t, men feks 90 km/t i tunnellen etter Fjæra (Rullestadtunellen) og da kjørte jeg forbi en X5 også, bare på gøy (to felt, men da var det pedal i 30 sekunder og 110-120 km/t). Så for meg at bilene bak som måtte slippe lurte litt på den sorte Leafen som bare forsvant i motbakken på vei til fjells;)

Med gml Leafen måtte vi ligge i 60 km/t for å rekke frem:). Fruen trodde jeg var gal som kjørte så fort, men selvsagt gikk det bra, vi kom frem med 4 streker og 37% tror jeg det var, altså brukt 50% på 65 km, men kjørte da jevnt, men fortsatt økonomisk, uten å sløse veldig, med over nevnte unntak;)

Vi har gjort denne turen med en US Leaf med 85% batteri, helt annen kjørestil, med lading til 87% der har vi kommet opp med ca 15-20% typisk fått LBW batterivarsel i siste bakken.

Grunnen til at har ladet til over 80% i Etne på den nye er rett og slett at vi rekker ikke å ha handle før den er langt over 80%;)


eivind85

Sitat fra: bjoris på onsdag 17. februar 2016, klokken 15:03
Sitat fra: eivind85 på onsdag 17. februar 2016, klokken 14:21
Jeg skal ta Leafen på hyttetur til helgen. Strekningen Oppegård - like ved Haglebu. Hele turen er på 160km via E16, Rv7 og FV211. Spennende å se om jeg klarer hele turen uten å lade, eller om jeg må lade på Flå. Skal i tillegg kjøre med takstativ, pulk og ski på taket, full bil med barn og bagasje for en helg.

En må ikke overvurdere den nye Leafen, du har "bare" 6-7 kWh mer enn en 24. Dvs ca 3 mil ekstra om en bruker 2 kWh pr mil som en fort gjør med en del høydemeter

Vi har nå kjørt tre turer til vår leilighet på fjellet med 30 kWh, det er 155 km og 600 moh. Vi har ikke prøvd uten å mellomladet, men lader etter 90 km. Når vi kommer frem der (Stord-Etne) har vi brukt ca 60% og er fortsatt ved havnivå, men har kjørt en undersjøisk tunnel, den kommer etter 14 km så mister litt på at batteriet ikke tar mye lading pga at det nesten er fult da, videre er ganske flatt, men noen små "fjell-overganger" er det!

De resterende 65 km (Etne-Seljestad) tar ca 50%. Nå er dette kjøring med takbøyler, 4 i bilen og full last og vi har sluttet med hypermiling så vi følger trafikken, også oppover, dermed er det mulig å klare vesentlig mindre forbruk, men jeg tror uansett at det blir med hjerte i halsen å kjøre 160 km full-lastet og med ting på taket. Du skal også 200 flere høyde meter enn oss. Jeg hadde ikke satt mye penger på at det går selv med ultraforsiktig kjøring!

Så er det jo veldig dumt å ta en sånn risk når 10 min hurtiglading er nok til å slippe stresset:)

Godtur!

Ps ved normal kjøring og god varme har jeg en tommelfinger regel og det er minimum 1,5 km pr % på flat vei i 80-90 km/t. Og min 1 km pr % når en tar 100 høydemeter pr mil, merk at snittfarten faller på denne delen av veien for vår del pga dårlig vei så snitt ca 70 km/t, men feks 90 km/t i tunnellen etter Fjæra (Rullestadtunellen) og da kjørte jeg forbi en X5 også, bare på gøy (to felt). Med gml Leafen måtte vi ligge i 60 km/t for å rekke frem:). Fruen trodde jeg var gal som kjørte så fort, men vi kom frem med 4 streker og 37% tror jeg det var, altså brukt 50% på 65 km, men kjørte da jevnt, men fortsatt økonomisk, uten å sløse veldig, med over nevnte unntak;)

Ja det er nok litt på kanten å klare distansen uten å lade. Jeg regner med jeg kommer meg til Flå uten å lade (129km), så får jeg se hvor mye som er igjen. Derfra er det 36 km til hytta. Men er vanskelig å beregne forbruk når det er mye opp og ned. Skulle det knipe på vei til flå kan jeg jo lade på noresund eller sokna.
Bor i Oppegård. Eier en Leaf 30kWh og en C-Zero som har gått hhv. 1.000 og 60.000 km

Bjoris

129 km går nok fint, hvor mange høydemeter er det dit? Men det er nok ikke veldig mye igjen om du kjører normalt og du har en del strekker med mer enn 60-70 km/t, går mye da når en er full lastet og har ting på taket i tillegg!

Østfold

Kjørte Fredrikstad-Oslo sentrum (ca. 9 mil) idag, tempen var mellom 1 og 2, 6 mil i 100 på cruisen (90 på GPS) - da hadde jeg omkring 45% igjen når jeg kom fram, men så var varmeapparatet helt av - klarte meg fint på setevarmer. Hadde bare meg i bilen, så jeg var langt fra fullastet.

Tror det blir langt med fullastet bil, men lykke til :-)

LeafSwe

Sitat fra: Frodese på søndag 14. februar 2016, klokken 15:36
Tenkte jeg måtte ut å teste Leaf'en litt mer i helgen, så kjørte en snartur til hytta, t/r 126 km, 400 MOH. Tenkte jo dette skulle gå veldig greit på bakgrunn av tidligere tester. Kom frem til hytta med nøyaktig halvparten brukt og tenkte fortsatt det ville gå bra med 400 høydemeter som fordel. Men det viste seg å bli svært knapt, kom hjem etter 5 km med --- både på GOM'en og %-en, litt rekkeviddeangst kan jeg bekrefte.

Det som jeg ikke forstår er at måleren viser 17,3, i følge mine beregninger skulle det gi ca 22kwh tilgjengelig, kanskje 23 da ikke helt tomt. Så da blir mitt spørsmål, er forbruksmåleren inkl. varme?

Temperaturen var snittlig ca -10 og snittfart 61km/t.

Jeg hadde forventet litt mer på fine og stort sett bare vinterveier, ett par mil ekstra iallfall. Hadde godt med klær og lav varme/vifte.

Jag har med min 24kwh leaf ca 18kwh tillgängligt vid dessa temperaturer och med 25% större batteri borde bli som du skriver runt 23kwh tillgängligt på 30kwh Leaf
3P+
3SR+

Bjoris

#40
Min LeafSpy viser 28,8 kWh tilgjengelig ved start i ca null grader. Når jeg kjører faller rest + brukt til ca 26,5 kWh, antar det skyldes kulden eller feil i Leaf Spy, 28,8 kWh er jo noe mer enn antatt på 30 kWh utgaven

Jeg lurer bare på hvor du leser av når du ser den store forskjellen i kapasitet fra opprinnelig kapasitet når det er kaldt? Jeg har vel hørt at en skal regne 1% mindre kapasitet fra null grader, dvs ca 10 % reduksjon i 10 minus...

LeafSwe

#41
Sitat fra: bjoris på onsdag 17. februar 2016, klokken 22:44
Min LeafSpy viser 28,8 kWh tilgjengelig ved start i ca null grader. Når jeg kjører faller rest + brukt til ca 26,5 kWh, antar det skyldes kulden eller feil i Leaf Spy, 28,8 kWh er jo noe mer enn antatt på 30 kWh utgaven

Jeg lurer bare på hvor du leser av når du ser den store forskjellen i kapasitet fra opprinnelig kapasitet når det er kaldt? Jeg har vel hørt at en skal regne 1% mindre kapasitet fra null grader, dvs ca 10 % reduksjon i 10 minus...

Enligt denna blir det 20% reduktion vid -10grader

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=4295

När jag laddat 100% nollar jag energy economy. Om jag får en förbrukning på 20,0kwh/100km som är vanligt vintertid så kommer jag ungefär 9mil, då är batteriet helt tomt, bubblorna börjar försvinna eller till och med turtle. Detta när batteriet har några minusgrader.
3P+
3SR+

TMDF80

Kjørte min første tur til jobb i dag. Drøbak - AHUS Lørenskog 48 km. -5 grader. Startet med kald bil (fikk ikke til å forhåndsvarme). 68% av batteriet igjen ved ankomst :)
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

eivind85

Sitat fra: LeafSwe på torsdag 18. februar 2016, klokken 09:03
Sitat fra: bjoris på onsdag 17. februar 2016, klokken 22:44
Min LeafSpy viser 28,8 kWh tilgjengelig ved start i ca null grader. Når jeg kjører faller rest + brukt til ca 26,5 kWh, antar det skyldes kulden eller feil i Leaf Spy, 28,8 kWh er jo noe mer enn antatt på 30 kWh utgaven

Jeg lurer bare på hvor du leser av når du ser den store forskjellen i kapasitet fra opprinnelig kapasitet når det er kaldt? Jeg har vel hørt at en skal regne 1% mindre kapasitet fra null grader, dvs ca 10 % reduksjon i 10 minus...

Enligt denna blir det 20% reduktion vid -10grader

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=4295

När jag laddat 100% nollar jag energy economy. Om jag får en förbrukning på 20,0kwh/100km som är vanligt vintertid så kommer jag ungefär 9mil, då är batteriet helt tomt, bubblorna börjar försvinna eller till och med turtle. Detta när batteriet har några minusgrader.

Utrolig at du får så lite rekkevidde ut av en 2014 Leaf! Jeg kom som regel 10-12 mil med min gamle Leaf vinterstid. Den absolutt laveste rekkevidden jeg oppnådde med 2014 Leaf var 9 mil, men da var det -20 gr og med oppvarming av cupè 2 ganger. (tur-retur askim).
Bor i Oppegård. Eier en Leaf 30kWh og en C-Zero som har gått hhv. 1.000 og 60.000 km

TMDF80

Dagens totale kjørelengde ente på 124 km. Da fikk jeg low battery på vei opp en bratt bakke før huset mitt. Ca 15% av batteriet igjen. Er dette "greit" med tanke på dagens kjøreforhold på østlandet? -5 grader.
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA