Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Semilangtur" Trondheim<=>Åndalsnes (Men så var det ladere da)

Startet av leafnor, fredag 04. mars 2016, klokken 22:38

« forrige - neste »

leafnor

Ikke lett å være EL-bilfarer.
Plan om å benytte jobbens LEAF på mandag til Åndalsnes fra Trondheim.
Derfor fulgt med på status på hurtigtigladere, og AR på Bjorli har hatt "grønt" på kun av en av sine to der siste dagene. Nå er begge meldt ut av drift.
Da blir det knapt på retur til Dombås, selv om får ladet til 100% på hotellet i Åndalsnes. Vet at jobbleaf med Contiviking#5 dekk suger godt med strøm, og vil ikke klare turen fra Åndalsnes til Dombås på 10 mil og +600 høydemeter uten en ladestopp.
Nå prøvde jeg å være føre var, så kjøpte i går på nett en mode3 type2 til type1 32A kabel sånn for sikkerhets skyld. For AR har type2 ladepunkt, og bilen jeg tenker å kjøre har 6,6kw lader, så raskt å fått toppet på om ladere var nede.
Bare det at at leverandør av kabel i Trondheim er tom, og da kunne jeg ikke få fatt på den på dagen som jeg trodde. Dermed gikk den planen fløyten.
Alternativ er å ta kystveien hjem via Molde, men da er det ferjer og masse mertid på lading, for en må topplade (10 milsetapper)  enn planen.
Blir fosilbil om ikke ladere kommer opp ila helgen, men tenker at sannsynlighet for det er lav.

Men, kanskje det i Trondheimsområdet er en barmhjertig eier av en mode 3 type2 til type1 kabel som kan låne bort den i 48 timer  ::)




Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

automat

Hva med via Molde-Sunndalsøra-Oppdal? Kun en ferge, og hurtigladere i mer passe avstand.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

leafnor

Sitat fra: automat på fredag 04. mars 2016, klokken 23:23
Hva med via Molde-Sunndalsøra-Oppdal? Kun en ferge, og hurtigladere i mer passe avstand.
Takk, den der bør å gå.
Sunndalsøra til Fagerhaugen er rimelig lik turen fra Trondheim til Berkåk jeg gjør dagen før. Er 5km lengre men ca 80 høydemeter mindre, og går det greit så bør topplading i Sunndalsøra være nok. 

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ohowl

Lurer selv på å sjanse på å komme meg helt fra Berkåk til Sunndalsøra med fullastet bil (og muligens et sett thule whispbars) i påsken. Skal bli spennende :-)

Stemmer det virkelig at Oppdal er et u-land hva angår offentlige 10-16A-ladepunkt? Ser ingenting på ladekartet, noe jeg synes virker litt merkelig...

Litt usikker på om skal  kjøre Sunndalsøra-Molde-Ålesund etterpå eller Sunndasløra-Åndalsnes-Ålesund. Føler meg ikke helt trygg på noen av de to siste etappene...

Alternativet er vel Orkanger-Valsøy-Molde - noen her som har erfaring med den ruten?
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

leafnor

Sitat fra: ohowl på lørdag 05. mars 2016, klokken 15:47
Lurer selv på å sjanse på å komme meg helt fra Berkåk til Sunndalsøra med fullastet bil (og muligens et sett thule whispbars) i påsken. Skal bli spennende :-)

Stemmer det virkelig at Oppdal er et u-land hva angår offentlige 10-16A-ladepunkt? Ser ingenting på ladekartet, noe jeg synes virker litt merkelig...

Litt usikker på om skal  kjøre Sunndalsøra-Molde-Ålesund etterpå eller Sunndasløra-Åndalsnes-Ålesund. Føler meg ikke helt trygg på noen av de to siste etappene...

Alternativet er vel Orkanger-Valsøy-Molde - noen her som har erfaring med den ruten?
Oppdal er nok U-land med tanke på 10/16A uttak ja, men var merkelig om det i nøden ikke gikk å få noe på f.eks en av bensinstasjonene.
Sunndalsøra til Åndalsnes er over 12 mil, så det frister lite. Berkåk til Sunndalsøra med topplading går, for du har 400 høydemeter å kjøre på. Retur er temmelig marginal.
Lest om andre som greit har kjørt Orkanger-Valsøya-Molde, ladet på godt ved alle hurtigladere.
Frobasket at jeg ikke gikk til en Mode3 type2-1 kabel før, da var turen berget opp til Dombås. Best var det selvfølgelig om hurtigladerne til Bjorli var i orden.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Yeyeye

Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

leafnor

Sitat fra: Yeyeye på lørdag 05. mars 2016, klokken 21:21
Kan få låne vår mode 3 kabel, vi har enda ikke testet vår
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

I og med kald vær nå og mulighet på å få varmet batteriet på bilen med å ha den parkert innendør, så satte jeg bilen inne i går kveld.
Batteriet holdt 2,8 grader på alle tre følere ref LeafSpy, og nå etter 18 timer innendørs, temp mellom 14,7 og 15,5.

Spent på om det har noe å si for forbruket. I allefall bør det hjelpe for ladeeffekten under hurtigglading.

Og takk til Yeyeye for lånet av Mode3 kabel, nå kan jeg satse på korteste rute hjem (Bjorli lader står alt etter hvilken nettjeneste man søker i som alle ute av drift, eller kun en operativ). Men mode3 ladere OK.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Varmt batteri har lite å si på forbruk er erfaring. Men for hurtiglader input. Lader på Fagerhaug nå og batteri opp på 30 grader. Var 8 på Bjorli og da var der lav input. 220 GIDS  nå og bør holde hjem på tørr veg. Men Contiwiking #5 suger strøm!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Forbruk i GIDS tur retur Åndalsnes, 620 km.
Blå stolpe beregnet med jurrasic og da med 1500W varme. Rød forbruket fra LeafSpy.
Måtte lade på Klett i 4 minutter for å komme hjem, ladet "for lite" på Fagerhaugen på hjemveien.
Var -18 ned drivdalen, men hold grei varme og hastighet, og det ble den distansen som ga mest merforbruk. Nok fordi luften tykkere i kulden, og varmeapparatet dro ca 3 kW.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA