Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde 30 kWh Leaf

Startet av fovea73, onsdag 20. januar 2016, klokken 09:41

« forrige - neste »

fovea73

Rekkevidden anslås til ca 160 km ved fulladet bil. Kjøremønsteret har vært rolig bykjøring, delvis is og snøslaps i veibane. Ca -5 grader.
30 kWh Leaf, januar 16

Bjoris

Det høres helt greit ut, forbruk nå på 1,6 kwh pr mil må jo være bra (du har 27 Kwh tilgjengelig). Tenker forbruket nå fort smeller opp mot 2 kwh pr mil og da snakker vi om 135 km.


Leifen1980

Jeg kjører selv motorvei drøye 4 mil (pluss 1,5 mil 60-70 sone) til jobb med min 24kWh Leaf og merker at ved -15 til -22 grader som det var her om dagen så er det vanskelig å nå frem ene veien om jeg følger fartsgrensa.
Dvs ved snittemp -18 så holder bilen knapt 5 mil ved 110km/t.  :P
SOH er 99%, SOC 97,1% og bilen er for øvrig forvarmet.

Gleder meg til å sammenligne med nye Leafen som er i bestilling.
Tesla MY 2021
Ford Galaxy varebil
ex Tesla M3 base performance 2019
ex Mini Cooper 3d 2015 (skulle gjerne hatt tilsvarende som elbil med laaang rekkevidde)
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

sjossang

Fovea73: fungerer telemetrien i din bil? Vi andre får ikke bilene pga problemer med at bilen ikke klarer å koble seg opp mot Nissans servere.
Y LR hvit/hvit

fovea73

Ikke mulig å registrere chassisnr og registrere bilen på Carwings/NissanConnect. Selger sier at problemet ligger der. Ellers fungerer den normalt etter mine begreper.
De har levert 3 nye Leaf i Rogaland.
30 kWh Leaf, januar 16

Bjoris

Sitat fra: Leifen1980 på onsdag 20. januar 2016, klokken 11:35
Jeg kjører selv motorvei drøye 4 mil (pluss 1,5 mil 60-70 sone) til jobb med min 24kWh Leaf og merker at ved -15 til -22 grader som det var her om dagen så er det vanskelig å nå frem ene veien om jeg følger fartsgrensa.
Dvs ved snittemp -18 så holder bilen knapt 5 mil ved 110km/t.  :P
SOH er 99%, SOC 97,1% og bilen er for øvrig forvarmet.

Gleder meg til å sammenligne med nye Leafen som er i bestilling.

En trenger ikke å sammenligne, du har 6-7 ekstra kwh tilgjenglig, så hvis du kjører 5 mil på 21 kwh bruker du pene 4,2 kwh pr mil, det høres rimelig spinnvilt ut, men med slikt forbruk kommer du bare 1,5 mil ekstra med 30 kwh Leaf, muligens vil denne siste 1,5 milen gi lavere forbruk siden en da skulle håpe bilen var varmet såpass at strømtrekk til varmen gikk noe ned, men ser jo her vestpå også i minus 15 på fjellet så må det mye strøm til for å holde en fornuftig varme.

Under slike forhold så fungere ikke varmepumpen heller så da vil en nok spare veldig mye på å ha med seg ett pledd å legge over beina og så bruke ratt og setevarme, men om en ikke ønsker slike kompromiss så går det mye strøm ja... En moderne dieselbil sliter også med å holde varmen under slike forhold, iallefall ved sakte kjøring og lite motorbelastning.

Bare for moroskyld så ville en Tesla S85 bare gått 178 km med samme forbruket!

Leifen1980

Ifølge Nissan EV (Carwings) så er snittbruk ca 24-25 kW/h på denne kjøringen. Totalt kjørt t/r er 115km.
Ladet da fra 17% til 86% på jobb. (Tidsbegrenset parkering ved biblioteket i Larvik)
Hadde da rundt 15% hjemme igjen.
Regner litt så blir dette ca 32kW/h brukt den dagen og et snitt på nærmere 28kW/h per 100km. Altså 3-4kW brukes til varme og annet. (Nissan EV måler da tydeligvis bare forbruk på fremdrift)

PS!
Jeg følger ikke hastigheten 110 sonen, men ser at prosentene kryper særdeles fortere ned ved å kjøre i reelle 110 kontra 97-98km/t.
Spørsmålet på nye Leaf er jo om det er noe mer rekkevidde å hente grunnet annen batterikjemi eller varme/isolering av batteriet. Skal bli kjekt å sjekke i 110 sonen. :)
Tesla MY 2021
Ford Galaxy varebil
ex Tesla M3 base performance 2019
ex Mini Cooper 3d 2015 (skulle gjerne hatt tilsvarende som elbil med laaang rekkevidde)
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

LeafSwe

Sitat fra: bjoris på onsdag 20. januar 2016, klokken 13:55
Sitat fra: Leifen1980 på onsdag 20. januar 2016, klokken 11:35
Jeg kjører selv motorvei drøye 4 mil (pluss 1,5 mil 60-70 sone) til jobb med min 24kWh Leaf og merker at ved -15 til -22 grader som det var her om dagen så er det vanskelig å nå frem ene veien om jeg følger fartsgrensa.
Dvs ved snittemp -18 så holder bilen knapt 5 mil ved 110km/t.  :P
SOH er 99%, SOC 97,1% og bilen er for øvrig forvarmet.

Gleder meg til å sammenligne med nye Leafen som er i bestilling.

En trenger ikke å sammenligne, du har 6-7 ekstra kwh tilgjenglig, så hvis du kjører 5 mil på 21 kwh bruker du pene 4,2 kwh pr mil, det høres rimelig spinnvilt ut, men med slikt forbruk kommer du bare 1,5 mil ekstra med 30 kwh Leaf, muligens vil denne siste 1,5 milen gi lavere forbruk siden en da skulle håpe bilen var varmet såpass at strømtrekk til varmen gikk noe ned, men ser jo her vestpå også i minus 15 på fjellet så må det mye strøm til for å holde en fornuftig varme.

Under slike forhold så fungere ikke varmepumpen heller så da vil en nok spare veldig mye på å ha med seg ett pledd å legge over beina og så bruke ratt og setevarme, men om en ikke ønsker slike kompromiss så går det mye strøm ja... En moderne dieselbil sliter også med å holde varmen under slike forhold, iallefall ved sakte kjøring og lite motorbelastning.

Bare for moroskyld så ville en Tesla S85 bare gått 178 km med samme forbruket!

När Leaf är parkerad ute och batteriet är nedåt -10 grader så finns bara ca 15kwh tillgängligt. Jag kommer också bara 5-6mil med förbrukning runt 2,5kwh/mil.
3P+
3SR+

glibbe

rekkevidde på nye leaf har for meg vært ca 130 km i minus 20 grader.

Bjoris

Fikk en god start i går ved henting, kjørte 47,5 km på 27% av batteriet, men bilen stod inne i salgslokalet og var varm selv om det var minus 7 ute. Full varme og helt normal kjøring, med det forbruket ville den gått 180 km.

Kjørte 40 km på de to første strekene; kult:) deilig å sitte på ferga og i køen med varme på uten tanke for å gå tom...:)

Leifen1980

Sitat fra: glibbe på fredag 22. januar 2016, klokken 11:17
rekkevidde på nye leaf har for meg vært ca 130 km i minus 20 grader.

Stort sett bykjøring i 60-70km/t?
Tesla MY 2021
Ford Galaxy varebil
ex Tesla M3 base performance 2019
ex Mini Cooper 3d 2015 (skulle gjerne hatt tilsvarende som elbil med laaang rekkevidde)
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

Bjoris

Nå står 30 Kwh Leaf i samme garasje og lader til nøyaktig samme tur som jeg gjorde i Soulen, før jul (demobil) (se rapport nedenfor). Kjører tidlig i morgen, det er samme temp og regn så dette bør bli rimelig sammenlignbart, dessverre får jeg ikke forvarmet Leafen pt så det blir ett minus, men skal se om jeg kan starte den med kabelen i og se om jeg kan forvarme på den måten. Hvis ikke så får vi starte med kald bil og så blir det ikke 100% likt.

Har fått LeafSpy til å fungere så dermed skal jeg få ut en del interessant info:)

Jeg kjørte så økonomisk som jeg klarte med Soulen og vil gjøre akkurat det samme med Leafen, blir spennende å se. Vel, stay tuned, ørlite nerdete dette, me litt gøy også, spes når en skal teste ny bil:)

Rekkeviddetest! Ganske imponert, kjørte 156 km før den sa "lad NÅ", 4% igjen i bilen og tre streker på km anslaget de siste 2 km; da turde jeg ikke mer! Tipper det er full stopp på 0%. Testen er gjort under veldig vanskelige forhold for en elbil. 2-3 grader, våt veibane, tidvis mye hagl og regn i tillegg! Holdt fartsgrensene, varme på 22 grader, driver only og selvsagt B mode! Må legge til at jeg er en erfaren elbileiere med mange bra "rekorder" fra Leaf og Tesla fra før!
E ingen eier, har en lånebil i helgen, står mellom Leaf 30 kw og Soul. Får en Tekna 30 til samme pris som en Soul, dog uten 6.6, men med app og mye større bagasjerom... Vanskelig, er nok vanskelig å komme unna bagasjerommet da vi nå skal bruke ny bil som bilnr 1 og mange hytteturer til fjells før vi på nytt kjøper Tesla... Ny 70D er bestilt, men dradd levering til august for å rettferdiggjøres en ny bil nr 2!
Men tilbake til Soulen, det er en veldig bra bil, flott opplevd kvalitet, stor overraskelse! Det hevdes at en har tilgjengelig 27 kw, jeg har ett snitt på 160 pr km, ganges dette med 156 frå en 25 kw, med 5% igjen stemmer det rimelig bra, men du er tøff om du tar ut de siste 2 kw, kanskje gjør tempen nå at det ikke går heller?
Bilen var ferdigladet til 100% rett før start og forvarmet, stod i garasje så var tørr og fin ved start!
Hurtigladingen nå er dog helt elendig, ligger på 60 A av 125! Må være kulden, men det var skuffende, tilsvarer 20 kw ca

Bjoris

#12
Ja, da er testen gjort og bilen ladet opp igjen til 80% på samme hurtiglader som Soulen ble ladet på etter testen av den.

REKKEVIDDE Leaf/Soul
For de som tror at en 30 Kwh Leaf går mye lengre enn en Soul så har jeg en skuffelse komme med. Under svært like forhold på alle måter, både kjøremessig, nøyaktig samme strekning og veldig like værforhold så kjørte jeg 162,5 km på Leafen før både % og km anslag gikk i "---", på Soulen kjørte jeg 156 km før jeg fikk "charge now".

Det som var litt dumt var at forvarming ikke fungere på min Leaf enda så den startet jeg kald (2 grader), mens Soulen var forvarmet. Uansett syns jeg det går utrolig lite strøm til oppvarming på Leafen. Men så er jeg jo vant med 1. generasjon der det er helt ekstremt hvor mye strøm som går med til oppvarming av kald bil.

Jeg tror nok at Leafen hadde litt mer igjen enn Soulen hadde, men dette har jeg ikke noe god dekning for, bare at jeg tenker at det var ett stykke igjen til skilpadden på Leafen om det da tilsvarer "Charge Now" som jeg fikk på Soul?

Jeg hadde selvsagt ikke LeafSpy på Soulen, fikk bare 4% og "Charge Now" på den og kjørte litt etter det, 2-3 km. Iflg LeafSpy har jeg som en ser 1,7 kwh igjen, GIDS er vel mest nøyaktig og den er på 7,8% så de som har erfaring med å kjøre helt til skilpadden har kanskje en ide om hvor langt en kunne kjørt? Jeg tenker at en mil til skulle gått fint. Det stod 19 km/6% før den plutselig først slo over på "---" på % målingen og så på km anslaget på Soul var det 8 km før jeg fikk dette varslet.

Antar Nissan har gjort det slik at folk ikke tenker at det går greit å kjøre 19 km om det er 19 km igjen på guessometeret. Du kan jo ha mye høyere forbruk siste delen en det dette estimatet baserer seg på og folk tenker jo ikke like langt alltid så en ok metode syns jeg, men selvsagt litt dumt at jeg ikke turte å teste helt ut til skilpadde i dag, vanskelig å kjøre rundt å komme seg til lader når skilpadden kom. Vel, mer en fornøyd. Soul har omtrendt samme tilgjengelig kapasitet, men Leafen går litt rimeligere 1,59 Kwh/mil hadde jeg på Soul, 1,48 Kwh/mil på Leaf 30, men antar her er noe unøayktighet også, men stemmer bra med forbruket LeafSpy oppgir, men dette startet på 28 Kwh tilgjengelig, men var nede på ca 26.5 kwh som en ser til slutt, brukt+rest. Usikker på om det har med temp å gjøre? Startet med ca 5 grader på batteriet. Ser jeg hadde noe høyere snittfart på Leafen 63 mot 61,9 km/t.

Vel, det var gøy å prøve og også en god erfaring å ha med seg. Jeg fikk VELDIG tidlig varsel på batteriet i Soul, unødvendig tidlig syns jeg, det skaper usikkerhet for mange. Ser jeg kjørte ca 25 km lengrepå Leaf før første varsel kom, men så gikk det fortere mot slutten der så jeg trodde lenge forskjellen skulle bli større noe som også gjør at jeg tror det var mer i bunnen på Leafen, den er jo også HELT ny så kan være beregningene trenger litt kalibrering.

Vel, står til forventningene, gøy å kjøre 45 km på de to første strekene:)

HURTIGLADING
Så til ladingen, vi vet jo nå at 30 kwh lader mye fortere, men det er ekstremt mye fortere. Nedenfor har jeg lagt inn rimelig likt bildet fra hhv US Leaf 11 og 30 kwh. Begge var på Very Low Battery når jeg plugget i, temp og føre bare øreliten forskjell og dermed tror jeg også at batt temp var rimelig lik. Jeg ser at med mye raskere lading kommer også tempen høyere opp på batteriet, fikk faktisk 6 "varme streker" i dag enda det bare er 2 gr ute, det har jeg ikke sett på US Leafen. Der får vi normalt 5 og noe med 20 grader, her toppet det opp på 32 grader.

Som en ser stuper ladefarten på 1. gen Leaf, mens 3. gen holder 45 kwh jevnt helt til 70% og faller ikke vesentlig frem til 80% der jeg har fått på 20.3 kwh. På 30 min på 1. gen Leaf får jeg på 12 kwh. Prisen er den samme, men jeg har altså 8 kwh mer og kan kjøre 5-6 mil lengre, eller jeg kunne avsluttet ladingen langt tidligere. Dette er bra!

Hvordan dette er ifht 2. gen vet jeg jo ikke helt, kanskje 2015 mod med batteri som tåler mer varme lader fortere? Jeg ser jo at hurtigere lading som sagt gir mye varmere batteri, men det står i boken at dette ikke betyr noe og at systemet vil passe på å redusere ladehastig om temp blir for høy så bare tut og kjør tenker jeg.

Det hører med til historien at jeg fikk veldig dårlig fart på samme lader på Soulen etter samme test. Soul folket mente det var laderen, jeg tror Leaf batteriet lader raskere i slik temp, Soul skal også ha varming av batteriet, men jeg kjørte så forsiktig bruk av varme og belasning av bil den gangen at jeg tipper det ikke ble noe overskuddsvarme til batterioppvarming. Slik ble det jo også på Lefaen i dag, men den får full pupp, veldig bra! Nå er det jo generelt å båle litt på før lading om en har strøm til det i kaldt vær for å raskere lading, men ser ikke ut til å være noe problemet på Leaf 30.

Jeg ble positivt overrasket over kvalitetsfølelsen på Soul vs Leaf, men jeg ser jo nå at ny Leaf er VELDIG mye bedre skrudd enn 1. generasjon gått 50.000 km så nå sitter jeg igjen med litt hips om happ mellom bilene, er veldig happy med Leaf kjøpet til nå og hadde valgt likt igjen. Jeg skal innrømme jeg hadde håpt den gikk enda en mil og to mer en Soul, men det har vi egentlig ikke fått noe veldig godt svar på i dag, de er nok ganske like før det begynner å gå fort!





Arne_M

#13
Jeg fikk min aller første elbil på torsdag, valget falt på 30 kwh leaf da jeg antar den har klassens lengste rekkevidde, og jeg pendler fra Vestfold til Lysaker ca. 12 mil en vei.

Jeg hentet bilen i Sandvika på torsdag hadde 95% på batteriet og satte kursen hjemover ca 115 km noe forhandleren mente skulle gå helt fint, men han poengterte også at å ikke klare det heller ikke ville være noe problem ;).
Temperaturen lå på mellom -9 og -14, veibanen var bortimot tørr men ikke helt, satte klima på auto og 20 grader, men skrudde ned til 16 etter 6-7 mil.
Valgte eco mode og satte cruise controll på 100 km/t mesteparten av turen på E-18.
Det var litt kø kjøring de 10-15 første km'erene.
Da jeg kom til Tønsberg hadde jeg 20 km igjen i 50, 60 og 70 soner, bilen påstod jeg burde klare 42 km, og jeg tror det var ca 19% igjen på batteriet, men det siste er jeg ikke helt sikker på. Jeg tenkte at dette ikke skulle bli noe problem. Omtrent samtidig oppdaget jeg en kjølig trekk i bilen og det gikk en liten stund før jeg skjønte at det var bilen som strupte klima anlegget for å spare på strømmen.
Da jeg hadde ca 2 km igjen hadde bilen sluttet å vise antatt resterende kjørelengde og hvor mang % det var igjen på batteriet, jeg kom meg heldigvis helt hjem men jeg er litt overrasket over at antatt kjørelengde viste såpass mye i Tønsberg tatt i betraktning at jeg nettopp hadde kjørt ca 8 mil i høy hastighet på E18 ???

Som nybakt elbil sjåfør har jeg sikkert ikke kjørt optimalt for å tyne bilen til å gå lengst mulig, men jeg kjørte slik jeg kjører med diesel bilen når jeg forsøker å kjøre med lavest mulig forbruk, d.v.s defensiv kjørestil, cruise control, samt unngå akselerasjon og oppbremsing. Radioen var på hele tiden uten at jeg tror det påvirker rekkevidden i så fall helt neglisjerbart. Farten var nok i høyeste laget særlig med tanke på at temperaturen stort sette lå under -10. Dekktrykket er jo også viktig men det har jeg ikke sjekket så der har jeg det forhandler anbefaler, men jeg kommer nok til å øke det litt dersom det utgjør mye på rekkevidden.

Jeg som aldri har kjørt elbil før klarte altså 115 km med den nye leafen som var 95% ladet i kaldt vær og relativ høy hastighet. Jeg fikk også føle litt på rekkeviddeangst.
Jeg burde vel også nevne at bilen hadde stått inne hos forhandler og at temperaturmåleren til batteriet viste to eller tre streker over blått nivå.

Om det er noe jeg bør gjøre annerledes for å klare denne turen med litt bedre margin under tilsvarende forhold så blir jeg glad for gode tips:)

Nissan Leaf 2016  Nordic 30kW

Bjoris

#14
Jeg opplevde også at det falt fort i dag fra 19 km til "---". Usikker på om dette er pga at bilene er helt nye og har lite data å beregne kapasitet på batteriet. Det er vanskelig å vite nøyaktig hvor mye  strøm du har på ett batteri.

Ser at jeg ladet 20.3 kwh fra 6% til 80% så det tilsvarer i overkant av 27 kwh med 100% så ser vel ut til å stemme bra, jeg tenker at estimatet var litt høyt hele veien. Tipper derfor jeg vil få ned estimatet etter denne turen. Den starter jo på optimistiske 204 km i dag og den holdt seg lenge på ca det samme om jeg la til kjørt distanse og estimert igjenværende, men så dabbet det av på slutten.

Fyll mer luft i dekkene, jeg fikk min med 2 kg og nå har jeg fylt i 3 kg. Jeg kjører ikke mye motorvei, men det er jo en kjent sak at forbruket stiger mye når farten blir høy så å redusere farten vil uansett hjelpe. Kald luft er "tettere" enn varm luft så antar det er enda viktigere når det er kaldt.

Vel, nå vet du at om du hadde kjørt på veier med ett snitt på ca 63 km/t og rundt null grader så klarer du iallefall fint 150 km, tenker at om sommeren uten bruk av varme så vil det være rimelig enkelt å kjøre denne opp mot 200 km på landevei

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA