Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeplasser

Startet av Thomas Henden, torsdag 31. mai 2007, klokken 10:51

« forrige - neste »

Thomas Henden

Har 'oppdaget' noen ladeplasser for elbil, ikke opprettet i regi av Norstart.

Den ene er på Ahus (Akershus Universitetssykehus) sitt parkeringshus, men man må ringe
litt i forveien og si man kommer med elbil, så reserverer de en plass som er nær utkjøringen,
i nærheten av en stikk-kontakt, ved hjelp av en kjegle. Det var i hvertfall det de gjorde da
jeg ringte. Det viste seg da jeg kom fram, at det var kaos ved utkjøringen av p-huset, og
jeg trengte ikke strøm, så jeg fikk ikke testet ordningen. Da jeg igjen ringte, var det fortsatt
stor velvillighet, de kunne ha dirigert meg fram til plassen uansett, sa de.

Nummeret man skal ringe, står for øvrig på

http://www.ahus.no/modules/module_123/proxy.asp?iDisplayType=2&iCategoryId=395&iInfoId=1758

Litt tungvindt, å måtte ringe på forhånd, men velvilligheten jeg møtte på telefon tilsier at
idéen elbil nå begynner å høste velvilje blandt dem som jobber i p-hus, kanskje er de lei av
all eksosen og kreftrisikoen?

Parkering for elbil her er ikke gratis,  tross at sykehus er offentlig område, og parkering av elbil således bør være gratis på/ved offentlige sykehus, samtidig som parkeringen i praksis drives på fullt kommersielt vis.

En del sykehus ligger slik til, at dersom man skal besøke noen som er kronisk syke eller syke over lang tid, og det er et stort sykehus som dekker et stort område (typisk Rikshospitalet/Radiumhospitalet) da er ikke kollektiv trafikk et så godt alternativ, og da er det selvsagt surt om parkeringen koster
skjorta når det blir noen timer hver dag. Det er mulig noen sykehus har laget gunstige ordninger for kronikere, men har sett kritikk av parkeringskostnader på sykehus, i pressen, så gratis parkering
av elbil ved sykehus er nok bare å glemme, inntil videre.



IKEA på Slependen, har tre store ladeplasser så jeg i går, de er faktisk så romslige, at en Ford
Excursion el. lign. hadde gjort krav på den midterste av dem. Det var fristende å klage til noen,
men med tanke på hva slags galninger som kjører slike biler, er det nok best å tusle fra p-huset
med livet i behold. Plassene er meget tydelig (på IKEA-vis) merket. Varehuset har en tydelig merket
inngang og utgang opp til varehuset, plassene ligger rett foran utgangen.

pappaen til El-Bjørg

Det har vært snakk om el-bilplasser på Grønnland, i tilfelle hvor der de eksakt?
Lette som bare det i vinter og måtte ende opp i privat p-hus som kostet 230 kroner
for noen skarve timer mens jeg ladet bilen nok til å komme meg hjem...

-Petter
Jeg har for tiden en c zero, men selger og kjøper ny om kort tid...

El rayo

#2
På forsiden http://www.elbil.no/
kan du klikke på ladeplasser i stedet for forum, velge Oslo og få denne info:
"Grønland: Langs Akerselva inn ved T-banen."
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Thomas Parsli

Advarsel!

Denne plassen er sannsynligvis den mest bedritne, duebefengte plassen i hele Oslo.
Parkerer du her regelmessig må du regne med at både billakk og klær blir ødelagt.

Flere personer legger ut mat til duene (alt fra brød til sekker med fuglefrø) og plassen ser helt jævlig ut, med et tykt lag av duemøkk.

Trist...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Jeg har vært i kaontakt med senterleder Anne Nerbøvik på StorMoa handlesenter utenfor Ålesund. På forespørsel om det kunne la seg gjøre å få et par plasser sa hun at dette var noe de allerede jobbet med, men de var ikke helt i mål. De vil få opp skilt mm etterhvert.

Intil videre kan vi fritt benytte det vi finner av kontakter i A-B-garasjen. Det er den nye delen P-huset som ligger like under rutebilstasjonen. Kontaktene henger ca to meter oppe på veggen og på noen av søylene, men de vil bli flyttet og merket etterhvert. Alle kursene er på 16A.

Stor takk til senterleder Anne Nerbøvik for imøtekommenhet og velvilje.  :D

Jeg har ikke tatt disse plassene i øyensyn selv enda (jeg parkerer vanligvis i den gamle delen av P-huset da der ofte er bedre plass), men skal ta utren innom og se hvor disse kontaktene er ved første høve.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA