Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Supercharger og Model 3

Startet av Kavorka, mandag 18. januar 2016, klokken 15:14

« forrige - neste »

Kavorka

Tenkte dette temaet kan trenge en egen tråd: Hva skjer med Teslas superladenettverk når 3'eren kommer?

Såvidt jeg har forstått skal Model 3 kunne benytte superladere. De blir mange, har mindre batteripakker (drar færre kW på lader), og har kortere rekkevidde. Jeg er bekymret for at noen få Model 3 vil legge betydelig beslag på superladere, når de skal lade til 100% for å nå neste lader.
Det blir da behov for kortere avstand mellom superladere, og kanskje lastdeling mellom mer enn 2 biler. Det bør uansett gjenspeiles i 2017 kartet at volumbilen er på vei!

Kanskje noen andre som vet mer om hvordan dette kommer til å bli? Post det i såfall her, helst med link til kilde :)

Amoss

Model 3 vil definitivt ikke ha kortere rekkevidde enn Model S 60, og ikke så usynlig nettopp samme størrelse på batteriet. Rekkevidden vil nok antagelig være nærmere TMS 70. Så neppe noe mer fortetting av nettverket av *den* grunn, og neppe så mye mer 100% lading enn man alt ser.

Men ja, det vil nok fort bli mange flere biler som "sloss" om tilgang på laderne, men også mer ressurser som kan brukes på utbygging - enten man velger å gå for fortetting eller flere staller pr. stasjon. I følge patentene Tesla har på superladerne sine så ser det ut som om de ser for seg inntil 4 staller pr. superlader, mot 2 som er vanlig i dag. Så det er en løsning vi fort kan se.

SitatThe battery charging station of claim 1, wherein said at least two charging ports further comprises a third port coupleable to a third vehicle and a fourth port coupleable to a fourth vehicle, wherein said controller selects a first portion of said plurality of power stages to be coupled to said first port, a second portion of said plurality of power stages to be simultaneously coupled to said second port, a third portion of said plurality of power stages to be simultaneously coupled to said third port, and a fourth portion of said plurality of power stages to be simultaneously coupled to said fourth port in accordance with said predefined set of power distribution rules and in response to said current charging station and vehicle conditions, wherein said first portion, said second portion, said third portion, and said fourth portion represent different portions of said plurality of power stages.

Se også http://www.autoblog.com/2014/02/15/tesla-patents-supercharger-that-can-handle-herd-evs/

... men den store jokeren her i Europa blir nok EU direktivet som diskuteres i egen tråd her. :/


Sitat fra: Kavorka på mandag 18. januar 2016, klokken 15:14
Kanskje noen andre som vet mer om hvordan dette kommer til å bli? Post det i såfall her, helst med link til kilde :)

Neppe noen utenfor Tesla som *vet* noe som helst, og de som vet har neppe lov til å poste det her ;)
Model S 85D

evole

Jeg håper Model 3-eiere må betale for faktisk bruk. Dette vil avhjelpe betraktelig, og muliggjør differensiering av pris på ulike dager og tid på døgnet. For eksempel gratis mellom 00:00 og 06:00, dyrt i "rushtid", og normalpris ellers. Dette vil varig sikre driftsinntekter fra ladenettverket til vedlikehold og videre utbygging.

Dagens modell skalerer dårlig uavhengig av batteristørrelse. Model 3-eiere kommer i snitt til å være langt mindre velbemidlede, og er mer troende til irrasjonell oppførsel, som å stå en halvtime ekstra for litt mer "gratis" strøm.

Model S og Model X bør på sikt også over på en slik modell. Dette kan gjøres uten tilbakevirkende kraft for eksisterende biler.

Olatho

Nå har i alle fall Elon vært klinkende klar på at betaling for bruk ikke er aktuelt.  Så selv om han ikke er helt enehersker i det universet, så tror jeg nok vi ikke behøver å bekymre oss for akkurat det på en stund.

Personlig har jeg fortsatt større tro på at flere destinasjonsladere i veldig stor grad tar edgen av presset på superladere, og det er en bedre vei å gå for å få elektrifisert bilparken.  Tross alt står de aller fleste biler parkert det aller meste av tida.  Hvis de "alltid" kan lade når de likevel står stille er det kun i få tilfeller det er behov for superlading.  Og en moderat økning av antall ladeplasser på hvert sted, sammen med en moderat økning av antall ladesteder vil forhåpentligvis sørge for å holde køene innen rimelighetens grenser.

sigurdi

Det er flere år frem i tid til de første Model 3 kommer ut i markedet og så tar det tid før produksjons takten går opp.

Altså god tid tli å planlegge og utføre tiltak som reflekterer planlagt utrulling av Model 3.

Alternativ kan være å ha Superlading som tilvalg som koster endel ekstra, da vil nok mange vegre seg for å kjøpe dette så lenge en ikke har behov for nettopp superlading.

Selv tror jeg Model 3 kommer til å ha minst like lang og kanskje bedre rekevidde en 70D.
Den med minst rekevidde blir nok Model X 70D som blir i minste laget med dagens utbygging i Norge.
Den vil slite vinterstid mellom flere av lokasjonenne som er satt opp i dag.

Men den store fordelen med Tesla er den pågående utgyggingen av Chademo/CCS/Type2 ladere som spretter opp både her og der i årene fremover.

En 30-40min spisepause med tilhørende Chademo lading kan gjøre underverker på rekevidden. ;-)

Men folk som skal fylle hele tiden på superladere for å spare småpenger finner du både blandt nåværende Model S eiere og det vil komme blandt Model 3 eiere, at det skal være mer blandt Model 3 eiere har jeg lite tro på.

Men at det blir mer normale brukere som bruker bilen som en vanlig bil og verken planlegger eller andre ting før reise har jeg mer tro på, så Tesla må bli bedre på å planlegge tur med tanke på lading osv er viktig.

Fungere dårlig om navigasjonen ber vedkommende kjøre en lang omvei for å lade 5min på SC og ender opp med å gå tom for strøm pga for lav sikkerhets margin. ;-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

hgs

Jeg vil iallfall tro at det kommer en eller annen form for (teknisk) begrensning på lokale SC'er for å unngå problemet Tesla har vært nødt til å dulte til enkelte Model S - eiere for: Okkupere den lokale SC'en i stedet for å lade hjemme. Jeg vil også tro at dette kommer som tilvalg, iallfall på de enklest utstyrte Model 3 - bilene.

Men som Amoss sier tror jeg hva som skjer med EU - direktivet og hvordan dette implementeres i enkeltlandene vil ha mye å si for hva vi kan forvente oss av SC - nettverket i framtida.     
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Kavorka

Det er nok et poeng at 3er er mer effektiv, og dermed kommer lenger pr kWh. Rekkevidde vil i såfall ikke være så knepent at man lader til 100% til vanlig. Det vil likevel ha noe for seg å dele last mellom flere enn to biler siden de antakelig ikke kan nytte maks rate.

Det hadde ikke vært feil med mindre avstand mellom superladere i den videre ekspansjonen. Så blir man ikke så sårbar i tilfelle en stasjon er ute av drift. Flaks at Sundebru ligger så nært Porsgrunn når den er ute av drift. Flott at det er chademo mm mange steder, men å erstatte alle milene en defekt superlader kunne gitt krever en del chademoer :)

Så lenge kosten ved lokallading tas med i prisen på inngangsbilletten ser jeg ikke det store problemet. De vil jo velge perioder med lite trafikk uansett? Kan man lade der bilen "sover" er jo det å foretrekke for de fleste.

Sjøhyene

Selger de like mange M3 som det i dag er MS ja da må antall SC`ere dobles. Er vel ganske opplagt sånn jeg ser det. De nye eierne betaler da for denne utbyggingen med de 10-20 tusen (eller hva det er) som er øremerket SC-lading når de kjøper bilen.

Og dette er da også kjempe bra for eksisterende eiere fordi det betyr at det blir stadig flere SC lokkasjoner. vinn-vinn-vinn :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA