Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er e-Golf mer gjerrig enn GTE?

Startet av elektro, søndag 17. januar 2016, klokken 23:28

« forrige - neste »

elektro

Bilene veier omtrent det samme og med e-Golfen har jeg ingen problemer med å oppnå 14,0 kWh/100km. i snittforbruk store deler av året. Det tilsvarer 50 km. el-rekkevidde på GTE, hvis vi sier at 7,0 kWh av batteripakka på 8,7 kWh er tilgjengelig.

Et forbruk på 17,5 kWh/100km. gir med samme forutsetninger 40 km. el-rekkevidde, men folk snakker om at de ligger mellom max 35 og 25 km. Det tilsvarer et forbruk på 20,0 til 28,0 kWh/100km. Stemmer dette?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

DannyMT

Jeg personlig pleier å ligge på rundt 22,0kWh på min GTE.. Og har aldri vært under 20.. Virker som at GTE er mer grådig på juicen :)
www.golfgte.no

2015 Golf GTE
Carbon Steel Grey

Lassen

Opplever på min GTE at med en gang jeg bruker varmeapparatet så er det klin umulig å få til ett forbruk på nærme 20kWh, men om jeg skrur det av så er det fult oppnåelig å oppnår rundt 15kWh. Tror nok at egolfen er litt mer effektiv, er iallefall mitt inntrykk. Utvekslingen på GTE blir nok anderledes også siden den går via 6 trinns DSG kassen slik at den taper nok litt gjennom den imotsetning til E-golfen sin som kun har ett gir!
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

Kenneth Ellefsrud


Marita

Jeg opplever også et strømforbruk bortimot 50% høyere på min GTE i forhold til e-Golf. Jeg mistenker at det som det nevnes her skyldes tap i DSG samt et kraftigere varmeapparat. Dette bidrar til langt kortere El-rekkevidde for GTE enn jeg så for meg..

torlie

GTE har vel ikke varmepumpe som E-Golf, ergo høyere forbruk på varme, eller er E-Golfen din uten dette?
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Marita

Nei, det er nok noe av grunnen, men det blir merkbart varmere i GTE.. Tror ikke mangel på varmepumpe er hele årsaken til et forbruk på 22-27 kWh pr 100 km, elmotoren sitter jo før girkassen, bilen girer i eldrift, det er vel antakelig et kompromiss som gjør den noe mindre effektiv

PokerFjes

Sitat fra: ebergli på mandag 18. januar 2016, klokken 20:50
Nei, det er nok noe av grunnen, men det blir merkbart varmere i GTE.. Tror ikke mangel på varmepumpe er hele årsaken til et forbruk på 22-27 kWh pr 100 km, elmotoren sitter jo før girkassen, bilen girer i eldrift, det er vel antakelig et kompromiss som gjør den noe mindre effektiv
Nå vet jeg ikke om min e-Golf er syk - men differansen på innstilt temperatur og målt temperatur (BT sensor som henger 2cm under ryggespeilet) er på 2-3 grader. Dvs 22 grader standard temp, og selv med sterk profil på varmeapparatet blir det ikke mer enn 18-18.5 grader.
Min mors mk5 Golf TDI, målt på samme sted/måte gir ca 21 grader, og BMW i3 ca det samme. Begge de to siste ga merkbart varmere luft inn i kupeen. Jeg kan ikke la være å undres om VW har tunet dette noe ned på e-Golf for å redusere forbruket.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

tutti

#8
Uten VP med AC på kan egolfen kjøres rundt 12 kWh i sommerhalvåret. På visse strekninger med ECO+ så er det også mulig å kjøre under 9 kWh. Trikset er øko-fokus, maks 70 km/t og mye luft i små dekk. Med mkv2 av egolf 36 kWh vil øko-kjøring gi en rekkevidde over 300 km.

Forbruket er heller ikke særlig større om vinteren hvis man bruker lite varme. Rekorden i forrige uke var under 15 kWh i 100-sonen i Østfold i -18'c.

Den som drar mye energi er høye hastigheter og mye motvind/nedbør.

epsilone6

Nå er det vel sånn at det oppgitte forbruket er litt vel optimistisk på e-golf ihvertfall? Mercedes legger vel på 15% for å kompensere for drivverkstap. 9kWh/100km høres ut som en har høydemeterene på sin side

shb

Nei.
Har e-Golf med varmepumpe
Siste 1300 km
15,5 kWh/100km snitt 49km/h

snitt 4551 km 23 september
12,3 kWh/100km snitt 46km/h

Har flere turer med 10 :) i sommer/høst når veien er tørr. Våt vei gir ofte 13 til 15.

Stort sett alla kjørt i normal modus og B, ikke B om vinteren for å bruke bremsene slik att de ikke ruster opp.

Kjørt nå 15 000 på ett år, blir kjørt ca 7 mil hver ukedag.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

PokerFjes

Sitat fra: shb på torsdag 25. februar 2016, klokken 12:24
Nei.

Nei til hva da? Tallene dine indikerer vel heller JA - e-Golf er mer gjerrig enn GTE :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

shb

Ja til mer gjerrig. Nei til at 9 kWh/100km er ett tall med høydemeter på din side. Skal klare 9 på tørr flat vei.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

magnusr

#13
Målinger fra min GTE med AC av (AC suger 25% av rekkevidden)

Ca 15kWh/100km med mine 17" piggfrie vinterdekk x-ice 3.

Ca 20 kWh/100km med mine 18" sommerdekk Bridgestone Potenza s001 (fulgte med bilen).

J@x

Det er jo en vesentlig forskjell på std dekkdimmensjon og størrelse på felger som også gjør at forbruket må bli høyere på GTE enn e-Golf.
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA