Skrevet av Emne: Er e-Golf mer gjerrig enn GTE?  (Lest 9303 ganger)

elektro

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 803
    • Vis profil
Er e-Golf mer gjerrig enn GTE?
« på: søndag 17. januar 2016, klokken 23:28 »
Bilene veier omtrent det samme og med e-Golfen har jeg ingen problemer med å oppnå 14,0 kWh/100km. i snittforbruk store deler av året. Det tilsvarer 50 km. el-rekkevidde på GTE, hvis vi sier at 7,0 kWh av batteripakka på 8,7 kWh er tilgjengelig.

Et forbruk på 17,5 kWh/100km. gir med samme forutsetninger 40 km. el-rekkevidde, men folk snakker om at de ligger mellom max 35 og 25 km. Det tilsvarer et forbruk på 20,0 til 28,0 kWh/100km. Stemmer dette?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

DannyMT

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 39
    • Vis profil
Sv: Er e-Golf mer gjerrig enn GTE?
« Svar #1 på: mandag 18. januar 2016, klokken 02:36 »
Jeg personlig pleier å ligge på rundt 22,0kWh på min GTE.. Og har aldri vært under 20.. Virker som at GTE er mer grådig på juicen :)
www.golfgte.no

2015 Golf GTE
Carbon Steel Grey

Lassen

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 87
    • Vis profil
Sv: Er e-Golf mer gjerrig enn GTE?
« Svar #2 på: mandag 18. januar 2016, klokken 10:09 »
Opplever på min GTE at med en gang jeg bruker varmeapparatet så er det klin umulig å få til ett forbruk på nærme 20kWh, men om jeg skrur det av så er det fult oppnåelig å oppnår rundt 15kWh. Tror nok at egolfen er litt mer effektiv, er iallefall mitt inntrykk. Utvekslingen på GTE blir nok anderledes også siden den går via 6 trinns DSG kassen slik at den taper nok litt gjennom den imotsetning til E-golfen sin som kun har ett gir!
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

Kenneth Ellefsrud

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Sv: Er e-Golf mer gjerrig enn GTE?
« Svar #3 på: mandag 18. januar 2016, klokken 10:35 »
Gte veier vel noe mere enn e golf og?

bereri

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 49
    • Vis profil
Sv: Er e-Golf mer gjerrig enn GTE?
« Svar #4 på: mandag 18. januar 2016, klokken 19:20 »
Jeg opplever også et strømforbruk bortimot 50% høyere på min GTE i forhold til e-Golf. Jeg mistenker at det som det nevnes her skyldes tap i DSG samt et kraftigere varmeapparat. Dette bidrar til langt kortere El-rekkevidde for GTE enn jeg så for meg..

torlie

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 254
    • Vis profil
Sv: Er e-Golf mer gjerrig enn GTE?
« Svar #5 på: mandag 18. januar 2016, klokken 20:29 »
GTE har vel ikke varmepumpe som E-Golf, ergo høyere forbruk på varme, eller er E-Golfen din uten dette?
2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Ford Mustang Mach-E
Reservert: Skoda Vision IV

bereri

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 49
    • Vis profil
Sv: Er e-Golf mer gjerrig enn GTE?
« Svar #6 på: mandag 18. januar 2016, klokken 20:50 »
Nei, det er nok noe av grunnen, men det blir merkbart varmere i GTE.. Tror ikke mangel på varmepumpe er hele årsaken til et forbruk på 22-27 kWh pr 100 km, elmotoren sitter jo før girkassen, bilen girer i eldrift, det er vel antakelig et kompromiss som gjør den noe mindre effektiv

PokerFjes

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 507
    • Vis profil
Sv: Er e-Golf mer gjerrig enn GTE?
« Svar #7 på: tirsdag 26. januar 2016, klokken 10:35 »
Nei, det er nok noe av grunnen, men det blir merkbart varmere i GTE.. Tror ikke mangel på varmepumpe er hele årsaken til et forbruk på 22-27 kWh pr 100 km, elmotoren sitter jo før girkassen, bilen girer i eldrift, det er vel antakelig et kompromiss som gjør den noe mindre effektiv
Nå vet jeg ikke om min e-Golf er syk - men differansen på innstilt temperatur og målt temperatur (BT sensor som henger 2cm under ryggespeilet) er på 2-3 grader. Dvs 22 grader standard temp, og selv med sterk profil på varmeapparatet blir det ikke mer enn 18-18.5 grader.
Min mors mk5 Golf TDI, målt på samme sted/måte gir ca 21 grader, og BMW i3 ca det samme. Begge de to siste ga merkbart varmere luft inn i kupeen. Jeg kan ikke la være å undres om VW har tunet dette noe ned på e-Golf for å redusere forbruket.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

tutti

  • Gjest
Sv: Er e-Golf mer gjerrig enn GTE?
« Svar #8 på: tirsdag 26. januar 2016, klokken 11:10 »
Uten VP med AC på kan egolfen kjøres rundt 12 kWh i sommerhalvåret. På visse strekninger med ECO+ så er det også mulig å kjøre under 9 kWh. Trikset er øko-fokus, maks 70 km/t og mye luft i små dekk. Med mkv2 av egolf 36 kWh vil øko-kjøring gi en rekkevidde over 300 km.

Forbruket er heller ikke særlig større om vinteren hvis man bruker lite varme. Rekorden i forrige uke var under 15 kWh i 100-sonen i Østfold i -18'c.

Den som drar mye energi er høye hastigheter og mye motvind/nedbør.
« Siste redigering: tirsdag 26. januar 2016, klokken 11:17 av tutti »

epsilone6

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 229
    • Vis profil
Sv: Er e-Golf mer gjerrig enn GTE?
« Svar #9 på: torsdag 04. februar 2016, klokken 00:39 »
Nå er det vel sånn at det oppgitte forbruket er litt vel optimistisk på e-golf ihvertfall? Mercedes legger vel på 15% for å kompensere for drivverkstap. 9kWh/100km høres ut som en har høydemeterene på sin side

shb

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 355
    • Vis profil
Sv: Er e-Golf mer gjerrig enn GTE?
« Svar #10 på: torsdag 25. februar 2016, klokken 12:24 »
Nei.
Har e-Golf med varmepumpe
Siste 1300 km
15,5 kWh/100km snitt 49km/h

snitt 4551 km 23 september
12,3 kWh/100km snitt 46km/h

Har flere turer med 10 :) i sommer/høst når veien er tørr. Våt vei gir ofte 13 til 15.

Stort sett alla kjørt i normal modus og B, ikke B om vinteren for å bruke bremsene slik att de ikke ruster opp.

Kjørt nå 15 000 på ett år, blir kjørt ca 7 mil hver ukedag.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

PokerFjes

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 507
    • Vis profil
Sv: Er e-Golf mer gjerrig enn GTE?
« Svar #11 på: torsdag 25. februar 2016, klokken 12:34 »
Nei.

Nei til hva da? Tallene dine indikerer vel heller JA - e-Golf er mer gjerrig enn GTE :)
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

shb

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 355
    • Vis profil
Sv: Er e-Golf mer gjerrig enn GTE?
« Svar #12 på: torsdag 25. februar 2016, klokken 14:49 »
Ja til mer gjerrig. Nei til at 9 kWh/100km er ett tall med høydemeter på din side. Skal klare 9 på tørr flat vei.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

magnusr

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 46
    • Vis profil
Sv: Er e-Golf mer gjerrig enn GTE?
« Svar #13 på: tirsdag 05. april 2016, klokken 12:15 »
Målinger fra min GTE med AC av (AC suger 25% av rekkevidden)

Ca 15kWh/100km med mine 17" piggfrie vinterdekk x-ice 3.

Ca 20 kWh/100km med mine 18" sommerdekk Bridgestone Potenza s001 (fulgte med bilen).
« Siste redigering: tirsdag 05. april 2016, klokken 12:17 av magnusr »

J@x

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 182
    • Vis profil
Sv: Er e-Golf mer gjerrig enn GTE?
« Svar #14 på: onsdag 25. oktober 2017, klokken 15:04 »
Det er jo en vesentlig forskjell på std dekkdimmensjon og størrelse på felger som også gjør at forbruket må bli høyere på GTE enn e-Golf.
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)