Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Seiling?

Startet av Måkemannen, søndag 17. januar 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

StigH

#15
Prøvde Nissan E-NV 200 i forrige uke. De har faktisk lagt inn denne funksjonen på girspak. Skyv den til side i drive så kobler den ut regen.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

nr1rayner

Griffel har gjort beregninger som sier at jevn fart er å foretrekke.
Min test viser også at det er å foretrekke
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27412.msg467429.html#msg467429

Målinger jeg og leafnor har gjort viser at 10km/t økt hastighet medfører ca 13% mer energiforbruk pr. distanse.
Regen er da tydeligvis så effektiv at det uansett er bedre å holde igjen farta i nedoverbakke enn å trille opp i hastighet.
Dog kan det hende at små fartsendringer kan være enda mer effektivt enn helt jevn fart.
Mange av oss Leafere drev og koblet i N, men etter disse funn har det tydelig ingen eller marginalt liten effekt  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

pudderjagar

Eg fekk lyst til å spela inn eit parameter til. Når ein kjører lange nedoverbakker noko som me har mykje av her på Vestlandet så har eg prøvd å finna ut om da er mest lønnsamt å halde lav hastighet eller ikkje.

Da eg ser av dataene i Zoe er at fart under 85 kmt ikkje har så stort utslag på luftmotstand (Men prøv over då aukar da drastisk) Eg har prøvd same lange nedoverbakke med 50 km og 80 km og i generert kwt så fekk eg akkurat same resultat.

Kw oppover er ganske nøyaktig da dobbelte av da eg klarer å generere nedover.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

nr1rayner

Ideell hastighet på Leaf ser ut til å ligge på +/-40 km/t, uten varme. Økning i forbruk i høyere hastighet enn ca 50 km/t ser ut til å være temmelig lineær.

Regner med du mener konstant 50 og 80km/t ned bakken og ikke bruker mekanisk brems, altså kun regen og at varmeanlegg ikke har spilt inn...
Hvis du bare slipper på vil du jo før eller siden komme til maks hastighet, hvor motstand utlikner potensiell kinetisk energi. 80 er jo selvsagt nærmere dette enn 50, så teoretisk sett burde vel 50 gi lavere motstand og derfor høyere kwh regen.

Har ikke prøvd en sånn type måling, det nærmeste jeg kommer er Storlien-Meråker, ca 24km med 500 høydemeter tap.
Hadde 2% SOC forbruk med berg og dalbanekjøring og ca 2% gevinst med kjøring i jevn hastighet. Startet da med høy SOC, så "mistet" regen i de lengste bakkene. Snittfart ble nok derfor høyere i siste test, så regner med jeg hadde havnet med høyere gevinst hvis jeg kunne holdt farta mer ned. Vi snakker da ca snittfart på 45-50, og maksfart ca 70-80 i min siste test.
Kjøring den strekningen i mer normal hastighet har vel et forbruk på 5-7% såvidt jeg husker, 8% ifølge jurassictest.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

StigH

Jeg har fått inntrykket av at seiling fungerer utmerket i slake hellinger når det ellers blir for lite utforbakke til å regenerere noe særlig uansett. Da beholder en ofte farten og muligens også øker farten slik at en får med seg bra hastighet til neste motbakke og en må gi på igjen. Kjører også med mer luftrykk enn det er anbefalt i tabellen på bilen og den ruller virkelig godt merker jeg. Kan heller ikke si jeg har merket noen unormal slitasje på dekkene heller.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

elektrolux

Sitat fra: Måkemannen på tirsdag 19. januar 2016, klokken 23:11Skjønner fortsatt ikke vitsen med seiling. Jeg må tydeligvis ha det med teskje.

Jeg liker å sammenligne med en berg og dalbane. Ved å bruke seilefunksjon vil toget kunne renne gjennom hele banen helt uten energiforbruk.

Velger en andre løsninger vil mye energi gå fram og tilbake og turen ender med redusert batterikapasitet. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

StigH

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 05. juli 2016, klokken 09:24
Sitat fra: Måkemannen på tirsdag 19. januar 2016, klokken 23:11Skjønner fortsatt ikke vitsen med seiling. Jeg må tydeligvis ha det med teskje.

Jeg liker å sammenligne med en berg og dalbane. Ved å bruke seilefunksjon vil toget kunne renne gjennom hele banen helt uten energiforbruk.

Velger en andre løsninger vil mye energi gå fram og tilbake og turen ender med redusert batterikapasitet. ;)


Kunne egentlig ikke formulert dette bedre selv :)
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

Rav4_EV

Først og fremst er det lite aksept for å bedrive "berg og dalbanekjøring" i trafikken.

Deretter er det ikke store tapene med en rundreise mellom motor og batteri.

Å føre noen vitenskapelige bevis for at vanlig kjøring med regenerering skal slite målbart på batteriet blir vel vanskelig. Hvorfor blir da ikke et knøttlite hybridbatteri utslitt etter kort tid?

"Seiling" er en artig funksjon som kan gi marginal rekkeviddeøkning på samme måte som nedsatt kupetemperatur, for mye luft i dekkene eller kjøring uten lys.

For de fleste er det å følge trafikken uten å irritere andre, ha behagelig kupetemperatur, være synlig og godt veigrep være mer viktig.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Nå regnes tapene når energien skal omformes fra bevegelsesenergi til strøm, og så tilbake som ca 50%, men er enig med Rav4_EV at det uansett ikke medfører så veldig mye lengre rekkevidde.

Derimot er det utrolig avslappende og inspirerende å bruke seilemodus. En får en helt annen kjørestil, Avstanden til bilen framfor en øker og det går sport i å være borti fartspedalen minst mulig. Som en bonus minsker faren for kollisjon, og dermed redusert forsikringsutgifter.

Seiler aktivt selv med dieseldyret etter at jeg lærte teknikken fra Elbilene mine. På vei hjem fra Kristiansand er det strekninger på over 1 km der jeg vipper giren over i N og seiler avgårde. Kjørecomputeren gir gevinst i form av både 0,01 og 0,02 l mindre forbruk / mil etter en slik seiling og det er artig å komme hjem med et forbruk på en husbil på 2,5T på langt under 0,9l / mil.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Skulle det være 50 % effektivitet med en rundreise ville ikke Toyota Prius eksistert.
Du har nok regnet på en Buddy ;D

Ser at du sikkert holder god avstand med seilingen. Spørs om hvordan trafikken bak deg oppfatter det.

Du burde prøve Tesla Autopilot. Først da ser du hva som er avslappende og inspirerende.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

nr1rayner

#25
Seiling skal gi lavest forbruk på fossilbiler, selv om de har drivstoffkutt.
Kjappe blikk på forbruksmåler koblet opp i dieseldyret mitt ser det ut som det dog kun gjelder i litt høyere hastighet, si fra 50 km/t og opp.

Men på elbiler blir altså resultatet noe annet.
Se min tidligere kommentar med link til test av kjøring etter berg og dalbane-prinsippet vs jevn fart.

Edit:
Da har jeg prøvd å finne et svar på hvor effektiv regen er.
Ser ut som det ligger på ca 90%.
Her kan du lese mer om testen
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

StigH

Etter et tips jeg leste om var å bruke fartsbegrenseren. Han som gjorde dette kjørte oppimot 20 mil på ladingen. Dette har jeg aldri testet før. Om en bruker denne aktivt og regulerer den etter fartsgrensen. Iallfall opp til 80km/t vil denne passe på forbruket ditt og regenerere så mye som mulig uten at du trenger å "gjete" gasspedalen ekstremt hele tida.

Merker dette fort da jeg syns den regenerer nesten ubemerket når motor går uten motstand. Og trenger en full effekt overstyres dette om en klamper helt i bånn fant jeg ut.

Har fått testet dette litt nå i sommer og det virker som dette fungerer. Har begynt å bruke denne fast. Da har jeg også kuttet ut ECO mode som jeg har brukt det meste av tiden.

Forbruk ligger nå på ca 11.9-12kW pr 100/km målt over ca 2000 km på diverse kjøring men mest på sideveier med 60-70 soner. Jeg har sett lavere tall hos andre men dette er laveste det virker som jeg klarer å tyne ut av bilen uten at det vil gå kraftig utover andre trafikanter bak meg.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

KjellG

Økonomisk er det vel best å seile minst mulig, minst mulig regenerering og heller bruke bremsene maksimalt ved daglig småkjøring?
Hvis ikke,  seiler en inn i bremseskivebytte hvert annet år, før PKK-kontrollen?

hsa77

Sitat fra: KjellG på fredag 14. februar 2020, klokken 17:18
Økonomisk er det vel best å seile minst mulig, minst mulig regenerering og heller bruke bremsene maksimalt ved daglig småkjøring?
Hvis ikke,  seiler en inn i bremseskivebytte hvert annet år, før PKK-kontrollen?
Det holder vel lenge med en kraftig oppbremsing eller to i uka for å pusse ren skivene. Så kan man kjøre økonomisk med seiling og regen mesteparten av tiden.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Tellus

Det er en sannhet med modifikasjoner at seiling lønner seg. Hvis du lar være å regenerere nedover en lang litt bratt bakke vil hastigheten øke. Økende hastighet betyr at du kaster bort mer energi til å overvinne luftmotstanden.
10% økning i hastighet medfører 21% økning i luftmotstand. 20% økning i hastighet medfører 44% økning i luftmotstand.

Med andre ord du skal ikke akseptere så veldig stor hastighetsøkning før der ville vært mer lønnsomt å regenerere.

I små hastigheter kan du være mer slapp, men f.eks på motorvei er det nok ikke rare hastighetsøkningen som skal til før du taper på å ikke holde igjen med regenerering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA