Min første vinter i i-MiEV og fornøyd!

Startet av FrkMia, fre 15. jan 2016, kl. 23:07

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: tomrh på fre 22. jan 2016, kl. 17:59
Verksmester på merkeverkstedet jeg bruker sier også at det ikke er LSD. Fikk svar på mail i dag. Og ja pwb, friksjonsskiver er en nødvendig del av mekanisk LSD så langt jeg kan se.

Edit: nr 38 på bildet er nok ikke LSD skiver.

Nei, det er ikke LSD skiver, men det er jo friksjonsskiver, hvorfor er det friksjonsskiver bak planethjulene? Var i hvertfall ikke slikt på de diffene jeg har hatt åpne.

tomrh

Sitat fra: psyfoon på fre 22. jan 2016, kl. 18:15
Enig at LSD diff krever spesialolje iallefall. Kan det være noe enkel utenpåliggende mekanisme av noe slag, mon tro? Selv om det høres rart ut.
Jfr svar #13 og svar #44 så er min heller begrensede forståelse at en mekanisk LSD er utenpåliggende og går via selve housingen. Skjønner ikke at dette krever spesialolje? Finnes forøvrig flere typer LSD også, bl.a. en væskebasert som jeg ikke har satt meg helt inn i.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: pwb på fre 22. jan 2016, kl. 18:37
Sitat fra: tomrh på fre 22. jan 2016, kl. 17:59
Verksmester på merkeverkstedet jeg bruker sier også at det ikke er LSD. Fikk svar på mail i dag. Og ja pwb, friksjonsskiver er en nødvendig del av mekanisk LSD så langt jeg kan se.

Edit: nr 38 på bildet er nok ikke LSD skiver.

Nei, det er ikke LSD skiver, men det er jo friksjonsskiver, hvorfor er det friksjonsskiver bak planethjulene? Var i hvertfall ikke slikt på de diffene jeg har hatt åpne.
At det står oversatt til friksjonsskiver i den tekniske litteraturen, betyr ikke nødvendigvis at det er det i ordets rette forstand. Det kan være skiver som sørger for et viss spenn og dermed reduserer evnt slakk mellom solhjul og planethjul. Mitsu-guttene har forresten skiftet endel girkasser pga stor innvendig slakk, men de blir ikke åpnet og reparert, kun skiftet komplett. Nesten så jeg hiver på med arbeidstøyet og river ut kassa for forskning... ;D

Ps! Hvorfor får jeg ikke postet bilder fra ipad'n min..? Feil filtype... Mener det funka greit på den gamle pad'n.. ::)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på fre 22. jan 2016, kl. 18:49
Enig at LSD diff krever spesialolje iallefall. Kan det være noe enkel utenpåliggende mekanisme av noe slag, mon tro? Selv om det høres rart ut.
Jfr svar #13 og svar #44 så er min heller begrensede forståelse at en mekanisk LSD er utenpåliggende og går via selve housingen. Skjønner ikke at dette krever spesialolje? Finnes forøvrig flere typer LSD også, bl.a. en væskebasert som jeg ikke har satt meg helt inn i.
Fyller man vanlig GL5-olje, vil man kunne oppleve at skivene ikke "glir", men klyper. Dette merkes veldig godt i svingkjøring på vei med god friksjon. LSD'n på en personbildiff ligger som regel inne i girkassa, men mekaniske sperrer kan være delvis synlige fra utsiden. Da er det sperre enten av eller på - ikke kun "litt"... :D
Ski

www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Ute og testet igjen. Full pinne i slak snødekt motbakke. Sommerdekket spinner med en vanvittig fart og blankpolerer snøen til is mens piggdekket snurrer sakte rundt og drar mjauen opp bakken.
Stjørdal

pwb

Sitat fra: tomrh på fre 22. jan 2016, kl. 19:13
Ute og testet igjen. Full pinne i slak snødekt motbakke. Sommerdekket spinner med en vanvittig fart og blankpolerer snøen til is mens piggdekket snurrer sakte rundt og drar mjauen opp bakken.

Siden det er motstand mellom sommerdekk og snø så vil de kreftene som utgjør denne motstanden overføres til piggdekket slik at det tar deg opp bakken. Når det er litt ekstra kaldt så er ikke snø like glatt som ved 0 grader.

Sitat fra: tomrh på fre 22. jan 2016, kl. 18:49

LSD ligger inni, ikke utenpå. De fungerer som en clutch på en måte og trenger spesiel tilsetning i oljen som gjør at de får rett friksjon. Man kan bruke vanlig olje og tilsette en tilsetning for LSD. Man ville også sett en fjær (S lignende plate) inni diffen, men dette finnes ikke i delelista eller på bilder.
https://www.youtube.com/watch?v=WeLm7wHvdxQ

tomrh

Ikke sprettkaldt her, bare -5 men ikke spesielt glatt nei. Men så gav jeg full pinne. Ved normalt pådrag merket jeg ikke at det ene er sommerdekk. Jeg er i grunnen imponert over at piggdekket i det hele tatt trekker opp en bakke når det andre er i tilnærmet fritt spinn. Over all forventning fra en ordinær åpen diff ihvertfall.

Forøvrig, om jeg løfter begge bakhjula og snurrer, så skal de i mitt hode fortsatt snurre hver sin vei pga differensialet men at det andre ikke snurrer like fort motsatt vei fordi det bremses av friksjon som virker motsatt vei?  ???
Stjørdal

pwb

Sitat fra: tomrh på fre 22. jan 2016, kl. 19:33
Ikke sprettkaldt her, bare -5 men ikke spesielt glatt nei. Men så gav jeg full pinne. Ved normalt pådrag merket jeg ikke at det ene er sommerdekk. Jeg er i grunnen imponert over at piggdekket i det hele tatt trekker opp en bakke når det andre er i tilnærmet fritt spinn. Over all forventning fra en ordinær åpen diff ihvertfall.

Forøvrig, om jeg løfter begge bakhjula og snurrer, så skal de i mitt hode fortsatt snurre hver sin vei pga differensialet men at det andre ikke snurrer like fort motsatt vei fordi det bremses av friksjon som virker motsatt vei?  ???

Ja, de skal snurre hver sin vei, er det antydning til LSD eller anne diffsperre så vil de gå samme vei, men hvis du har den i park så vil de da ikke være mulig å snurre i det hele tatt. Innvendig friksjon vil gjøre at de ikke går like fort (hver sin vei).

tomrh

Jeg må innrømme at det var en situasjon i sted da jeg ble stående fast og spinne på ett hjul. Blir som i fysikktimene, man utelater observasjoner som ikke passer med det man vil vise. :D
...bare det at spinnelyden kom fra feil hold. Da jeg sjekket var det piggdekket som hadde spunnet og rispet opp et 3 cm dypt hull ned i snøen/isen mens sommerdekket bare hadde rotert sakte. Prøvde å ta bilde nå for bevis, men det er for mørkt.
Stjørdal

psyfoon

Sitat fra: tomrh på fre 22. jan 2016, kl. 20:17
Jeg må innrømme at det var en situasjon i sted da jeg ble stående fast og spinne på ett hjul. Blir som i fysikktimene, man utelater observasjoner som ikke passer med det man vil vise. :D
...bare det at spinnelyden kom fra feil hold. Da jeg sjekket var det piggdekket som hadde spunnet og rispet opp et 3 cm dypt hull ned i snøen/isen mens sommerdekket bare hadde rotert sakte. Prøvde å ta bilde nå for bevis, men det er for mørkt.

Alt det du skriver stemmer overhodet ikke med noen normal åpen diff jeg har kjørt iallefall. Husker en gang på en Volvo 740 jeg hadde uten sperre, punkterte vinterstid og måtte sette på reservehjul, steinhardt gammelt sommerdekk og snøføre. Andrw dekkene var slitte piggdekk. Kom overhodet ikke i gang på flat mark en gang, måtte få en forbipasserende til å dytte meg i gang og da gikk d noenlunde greit på flatmark med egg på pedalen. Med en gang jeg gav på litt, spant reservehjulet løst og jeg mistet fart. I en slakk motbakke ble det full stopp. Piggdekket sto i ro mens reservehjulet spant. Måtte få en kompis til å tau meg hjem med pajero.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

tomrh

Kred til Tomrh som byttet dekk i kuldrn for å forske på dette  :D
Dette har virkelig utviklet seg til en interessant diskusjon og selv om jeg også tviler på at den har sperre oppfører i-miev i alle fall seg som om den har det.
Glemte å takke for kred. :) Er jo stor egeninteresse i dette som du skjønner. Testet nå å jekke opp ett bakhjul med bilen i N. Det gikk fint å rotere hjulet med hendene. Trillet ikke fritt rundt men ikke noe særlig motstand å snakke om heller. Så noen fysisk diffsperre er det ikke. Men noe er det jo, virker som det er en liten prosent sperrefunksjonalitet likevel ut i fra testene jeg har gjort.
Stjørdal

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på fre 22. jan 2016, kl. 20:17

Det er nok de fysiske lover som gjelder..! ;D Dekket med dårligst grep spinner først. Når det er sagt, skal man være litt forsiktig med å spinne for mye på ett hjul. Det er nemlig ingen form for trykksmøring av diffen, og dermed blir det stor belastning på tre av disse stakkars små tannhjulene som da roterer fort rundt sin egen akse. Står det ene bilhjulet stille, dobles hastigheten på det andre. Det hender det sier pang med påfølgende hull i kassa, men litt lek på snøen må de tåle. Verre å stå og burne på ett hjul med asfalt under... Dog er nok ikke det så aktuelt med en trilling.. 8)
Ski

tomrh

Nysnø i natt. Testet nettopp å ta løs uten esp på ubrøytet gårdsplass med 3 cm snø og 0 grader ute. Null problem. Begge spinner i begynnelsen. Piggdekket får først grep og fortsetter men sommerdekket spinner litt til. (Sommerdekket er på venstre side på bildet). Prøvde også med esp, da ble det bare tull synes jeg: sommerdekket spinner, bremses, bilen bremser, sommerdekket snurrer, spinner, bremses etc og bilen knoter seg såvidt fram.

Nå har jeg satt på piggdekket igjen og sier meg ferdig med testingen for denne gang. ;)
Stjørdal

psyfoon

Bra test tomrh! Synes det er utrolig rart at piggdekket spinner såpass, ser jo på bildet at det har spunnet minst like mye som sommerdekket. Virker veldig rart at dette går med en åpen diff i så lav hastighet og med lik friksjon. Lurer på om vi noen gang kommer til bunns i dette  ???
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Beamer Screamer

Artig tråd dette her!

Jeg har knapt kjørt annet enn bakhjulstrekk i mine 20 år med lappen og synes egentlig ikke at iOn'en oppfører seg så veldig annerledes enn andre bakhjulstrekkere jeg har hatt med gode vinterdekk. Man spinner jo like mye på begge hjulene dersom de har like godt grep, og har det ene litt mindre grep vil man likevel tygge seg frem med det andre hjulet - all den tid hjulet som spinner har friksjon større enn null.

LSD monteres først og fremst fordi det er problemer med å få all effekten ned i bakken. Det gjelder enten på biler med høy ytelse der det innerste hjulet kan begynne å spinne i kurver, eller det gjelder når man kjører på vinterføre. Før AWD ble vanlig var det en del biler som hadde LSD/sperre som ekstrautstyr. Det er litt vanskelig å tenke seg at ingeniørene bak trillingen har hatt denne problematikken i tankene; den er verken konstruert som en GTI eller som en bil spesielt bygget for vinterlige forhold.

Når alt det er sagt så synes jeg den tar seg veldig fint frem på vinterføre. Det er vel en kombinasjon av gunstig vektfordeling, gode vinterdekk og kanskje også smale fordekk med liten motstand i snøen.

Noe helt annet: noen som vet om billige kjettinger som passer til trilling? Ikke at jeg har tenkt meg over Hardangervidda midtvinters akkurat, men et billig sett hadde vært greit å ha "just in case".
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA