Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varsel om lavt batteri i Keyfoben?

Startet av Wattson, fredag 15. januar 2016, klokken 09:50

« forrige - neste »

Wattson

Hei, min fantastiske bil åpnet seg ikke igår tidlig som vanlig når jeg nærmet meg, så trykket to ganger midt på keyfoben og håndtakene kom ut.  Åpnet bakdøren og slang jakke med alle nøkler og mobil inn i baksete og lukket bakdøra.  Smakk - Før jeg rakk å åpne fordøra så låste bilen seg.  Måtte få min bedre halvdel til å komme med den andre keyfoben og kom oss dermed videre.  Mitt spørsmål: Skal man få noe varsel eller signal om batteriet er for lavt på keyfoben?
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Stone

Du får varsel i "lille skjerm" om at batteri i key er lavt...

cairnz

Mobil + nøkkel i samme lomme er ikke smart.
Elbilist

Muffinman

#3
Kan være greit å bytte selv om man ikke får varsel. Jeg fikk til stadihet beskjed om "key not inside" etter levering i oktober 2013, og på nytt etter levering i november 2015. Begge gangene opphørte det etter å ha byttet batteriene.

EDIT: Jeg har også deaktivert autolåsingen på begge biler. Greit at den låser opp når jeg nærmer meg, men jeg vil ha kontroll på når den låser seg. Da gjør jeg det manuelt.

dosmont

Sitat fra: Wattson på fredag 15. januar 2016, klokken 09:50
Hei, min fantastiske bil åpnet seg ikke igår tidlig som vanlig når jeg nærmet meg, så trykket to ganger midt på keyfoben og håndtakene kom ut.  Åpnet bakdøren og slang jakke med alle nøkler og mobil inn i baksete og lukket bakdøra.  Smakk - Før jeg rakk å åpne fordøra så låste bilen seg.  Måtte få min bedre halvdel til å komme med den andre keyfoben og kom oss dermed videre.  Mitt spørsmål: Skal man få noe varsel eller signal om batteriet er for lavt på keyfoben?
Jeg fikk faktisk varsel av bilen om lavt batteri på den ene foben.
Men telefon og fob i samme lomme, er dårlig kombinasjon hvis du ønsker at bilen skal åpnet for deg når du nærmer deg den, prøv å ha de i hver sin lomme
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Øyvind.h

Ja mobilen og ting i metall (som eks en kortholder) forstyrrer nøkkelen. Slenger man dem inn i baksetet samlet kan bilen fort miste kontakt med nøkkel, og da låser den dørene.
Kjipt, og kunne kanskje vært unngått med annen signaltype mellom nøkkel/bil? Men tror ikke det er uvanlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nortrahof

Dette er en unødvendig svakhet med en såpass avansert bil!

Jeg har selv blitt utelåst  i striregn på en hurtiglader nylig.
Nå vil ikke dette løse ditt tilfelle der du  legger nøkkelen inn og lukker døren. - Dersom bilen da ikke "finner" FOBen, tror den du har gått av sted og bare lagt noe inn i bilen?
Hvordan dette kan løses uten å slå av automatlåsingen, vet jeg ikke?

Derimot burde bilen sjekke om den finner FOBen hver gang bilen settes i "park". - Finner den ikke FOBen, så rekker den å sende en advarsel i display før man forlater bilen. Dette kan være til hjelp dersom kontakt med FOB har gått tapt under kjøreturen (f.eks. at jakken har beveget seg slik at noe av metall dekker FOBen).

Jeg synes ikke noe om at man ikke kan oppbevare FOBen enten sammen med andre nøkler eller mobiltelefon - ei heller "systemet" med å legge FOB i koppholder. Koppholder er til for nettopp kopper og ikke annet "rask".
FOBen er ikke beskyttet mot vannsøl - og i en koppholder vil den risikere nettopp det!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA