Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Balansere batteriet - lurt?

Startet av Mippen, fredag 15. januar 2016, klokken 09:19

« forrige - neste »

Muffinman

#15
SitatNoen som vet hva Battery level som viser 100/99 % egentlig indikerer?

Er vel tatt hensyn til temperatur. Utnyttbart v/gjeldende temperatur vs potensiale med høyere temperatur vil jeg tro.

N00b

SC vil varme opp batteriet.  Da får du lettere strøm inn (og ut) av batteriet.
Vil tro det er derfor det tar lengre tid å lade helt helt opp

cstromme

Sitat fra: BMW850 på onsdag 20. januar 2016, klokken 10:40
Ladet til 100% her om dagen med 13A. Bilen fortsatte lading ca tre kvarter etter 100%. Fikk typical rekkevidde 372km. Bilen har gått 22000. P85. Hva får andre?

371 her på en S85 fra sommeren 2014. Jeg antar at dette må være relatert til temperaturen ute?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

BMW850

Sitat fra: cstromme på onsdag 20. januar 2016, klokken 23:49
Sitat fra: BMW850 på onsdag 20. januar 2016, klokken 10:40
Ladet til 100% her om dagen med 13A. Bilen fortsatte lading ca tre kvarter etter 100%. Fikk typical rekkevidde 372km. Bilen har gått 22000. P85. Hva får andre?

371 her på en S85 fra sommeren 2014. Jeg antar at dette må være relatert til temperaturen ute?

Km.stand er nok også en vesentlig faktor. Hvor mye har bilen din gått?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

cstromme

Sitat fra: BMW850 på torsdag 21. januar 2016, klokken 10:33
Sitat fra: cstromme på onsdag 20. januar 2016, klokken 23:49
Sitat fra: BMW850 på onsdag 20. januar 2016, klokken 10:40
Ladet til 100% her om dagen med 13A. Bilen fortsatte lading ca tre kvarter etter 100%. Fikk typical rekkevidde 372km. Bilen har gått 22000. P85. Hva får andre?

371 her på en S85 fra sommeren 2014. Jeg antar at dette må være relatert til temperaturen ute?

Km.stand er nok også en vesentlig faktor. Hvor mye har bilen din gått?

29 781.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

tk74

#20
Sitat fra: cstromme på torsdag 21. januar 2016, klokken 10:33
Sitat fra: BMW850 på torsdag 21. januar 2016, klokken 10:33
Sitat fra: cstromme på onsdag 20. januar 2016, klokken 23:49
Sitat fra: BMW850 på onsdag 20. januar 2016, klokken 10:40
Ladet til 100% her om dagen med 13A. Bilen fortsatte lading ca tre kvarter etter 100%. Fikk typical rekkevidde 372km. Bilen har gått 22000. P85. Hva får andre?

371 her på en S85 fra sommeren 2014. Jeg antar at dette må være relatert til temperaturen ute?

Km.stand er nok også en vesentlig faktor. Hvor mye har bilen din gått?

29 781.


375 km. P85+ Oktober 2013 46 000 km
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Sjøhyene

Får ca 365 med S85 fra mars-14 som er kjørt 45000.

Men ligger "alltid" mellom 25-75 så batteriet er nok veldig ubalansert
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

RaBalder

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 21. januar 2016, klokken 13:44
Får ca 365 med S85 fra mars-14 som er kjørt 45000.

Men ligger "alltid" mellom 25-75 så batteriet er nok veldig ubalansert
Her var det veldig likt med min bil.

P85 fra mars-14 som også er kjørt 45000.

Jeg lader stort sett til 55-60% og kjører ned til rundt 40%. Ikke daglig, men et par ganger i uka.

Et par ganger i året, så er jeg innom superlader på langtur og sørger for å få meg en lading opp til nokså nær 100%.

Siste 100% lading gav meg 383 tkm, men ventet ikke til den stoppet selv (ble lei av å vente).

Sjøhyene

Sitat fra: RaBalder på torsdag 21. januar 2016, klokken 14:15
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 21. januar 2016, klokken 13:44
Får ca 365 med S85 fra mars-14 som er kjørt 45000.

Men ligger "alltid" mellom 25-75 så batteriet er nok veldig ubalansert
Her var det veldig likt med min bil.

P85 fra mars-14 som også er kjørt 45000.

Jeg lader stort sett til 55-60% og kjører ned til rundt 40%. Ikke daglig, men et par ganger i uka.

Et par ganger i året, så er jeg innom superlader på langtur og sørger for å få meg en lading opp til nokså nær 100%.

Siste 100% lading gav meg 383 tkm, men ventet ikke til den stoppet selv (ble lei av å vente).

Når du kjører da ved 100% begynner den å telle ned typical km med en gang? Min er nemlig sånn at de første 15km ca så kjører jeg uten at tkm synker i det hele tatt.
Så i praksis er det vel ca 380 jeg har ved 100%, men usikker på om det da er hele "ubalansen" som kommer fram på denne måten eller om det er mer der og..
Kan gruble mye på dette her med ubalanserte celler  :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

RaBalder

Har faktisk ikke lagt merke til om den begynner å telle ned med en gang  ::)

TeslaK

Kom et interessant innlegg i let the hacking begin tråden som viser at celle-spenningen på 8 av 96 celle-rader er ca. 4.10V mens resten er ca. 3.88! En rad består av 74 celler i parallell. Hvis dette er normalt så betyr jo det at noen celler blir slitt mer enn nødvendig selv om SoC for hele pakka er lav.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/58951-Let-the-hacking-begin-%28Model-S-parts-on-the-bench%29/page81

2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

sigurdi

#26
@TeslaK
Ta de tallene fra Can leser med en klype salt, dette er et verktøy som leser ut verdier fra Can bussen og gjør om til leselige verdier for bruker.
Dersom de ikke har hatt tilgang til tesla sine egne verdier for å kalibrerer utlesnings data så kan de ikke stole på dem men de kan være en fin retningslinje.

Men på bildet du legger ut er det 9 cellebanker som har høyere verdi en de andre, dette er helt normalt med seriekoblede celler som kommer i ubalanse.
Dette er ikke farlig for å si det slik, men setter et spørsmålstegn med dataene som er hentet ut.
De er litt vel like, at mange skal være 4.1 og resten 3.88 og ikke en plass mellom er litt rart.
Og tesla oppererer med 3 siffer bak komma ikke 2. ;-)

Så tror desverre at de må tjune programmet som oversetter fra Can binær data til Tekst og tall. ;-)

Tesla kan selv sette opp hvordan BMS skal sende data over Can bussen og tilpasse dette før det vises på skjermen.
Men om Tesla kan oppdater firmware på BMS uten at en må innom service en noe som vi også kan diskutere.

Vi er flere som får utstyr for å kunne lese nettopp de datene her, så utover våren kommer det nok en større informasjon om nettopp batteri, balansering osv.

Men det gjenstår mye arbeid før vi kan være 100% sikre på dataene vi får ut for å si det slik.
Vi kommer nok til å samle en god del data før vi legger ut alt for mye, dette er for å unngå at Tesla gjør at vi må starte forfra igjen.

For dem som er redd at dette gjør noe med garanti osv, dette er en leser som kobles til diagnose kontakt og gjør ingen fysiske endringer i bilen kun lytting på trafikken som går.
(Kan sammenligne litt med sniffing på et datanettverk - brukerene (bilen) merker ikke at de blir "avlyttet" for å si det slik.)
Det er og krav i EU at tredjepart kan utføre diagnose på biler, noe som i dag ikke er så lett på Tesla.
Horten
Model X90D (18.03.17)

TeslaK

Enig i at det ikke er noe problem at radene har ulik spenning men hvis noen cycles mellom 4.1 og 4.2 og resten mellom 3.8 og 3.9 over tid så er jo ikke det optimalt.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

sigurdi

Sitat fra: TeslaK på lørdag 30. januar 2016, klokken 14:48
Enig i at det ikke er noe problem at radene har ulik spenning men hvis noen cycles mellom 4.1 og 4.2 og resten mellom 3.8 og 3.9 over tid så er jo ikke det optimalt.
Ser den, men jeg jeg er sikker at BMS blør av de høyeste og at dette starte ved 4.15v (vil jeg tro) og ikke bassert på total spenning på batteriet.
Dette vil dog ha mye å si på lade hastighet på batteriet, siden BMS aldri vil tillate at noen celler får mer spenning en 4.2v, med tillørende informasjon fra bilen på hva % batteriet viser det er ladet til osv.

Kun et bilde av cellespenninger og total spenning på batteriet sier ikke så veldig mye om hva bilen holder på med, så viktig å legge til SOC, ladehastighet osv også.

Men det er noe av dette vi ønsker å finne ut, siden vi ikke får noe særlig informasjon fra Tesla, må vi gjøre det sjæl. ;-)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

nortrahof

- Kan være at denne variasjonen i spenning mellom "celle-rader" er korrekt uten å korrigere avlesningen?

Dersom en eller flere av cellene som utgjør de 74 cellene i en "rad" er utkoblet/defekt, vil de andre cellene i samme "rad" få en høyere SOC enn der hvor alle 74 celler er intakt. Dersom en enkeltcelle kortslutter, skal en "sikring" der denne cellen er tilkoblet andre brenne av. Dette hjelper de andre cellene i raden til med.

Dette kan således være en indikasjon som TM kan bruke for å finne defekte celler?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA