Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kaldt batteri symbol

Startet av Light, torsdag 14. januar 2016, klokken 23:51

« forrige - neste »

Light

Hei! Først; Takk for all god info forumet gir!! Stå på!

Er veldig nysgjerrig på om flere har hatt samme opplevelse som meg med min P85+ (2014).

Hadde dessverre et uhell ( :'( ) med bilen før jul som gjorde at vi måtte bytte radiator +++ (Digresjon: Det er virkelig et stykke for Tesla å gå når det kommer til verksted drift) . Etter jeg fikk bilen tilbake nå nylig observerte jeg at det var en snøkrystall ved siden av batteriet i nederst til venstre på non-touch skjermen. Har flere sett dette? Har ikke funnet noe bilde av det på nettet (se min eminente Paint illustrasjon)

Tesla forklare det som om at denne skal komme fram og at det er naturlig. I mitt tilfelle nektet bilen å ta strøm etter jeg så denne for første gang samtidig som at motorpådraget virker ujent når jeg holder en fast "effekt" for eksempel ved cruise Control 60 på flatmark.

Etter en kald kjøretur (-5 --> -12)på 100 km (fra hjem til Telsa Service) på så fikk jeg først "fult regen" tilbake etter over 2 timer kjørt (Range mode on). Basert på min tidligere erfaring så er dette uvanelig lenge. Er dette vanlig ?


Håper bare ikke batteriet har tatt noe skade av å stått ute gjennom hele jula uten radiator .... og at drømmebilen kan bli ferdig med å være på verksted snart :) For jeg er temmelig lei både disel og bensin loaners ....
TMS   90D  2017 AP2
TMS   85    2015 AP1        (SOLGT)
TMS P85+  2014              (SOLGT)
LEAF Tekna


Jejl

Forklaringen er vel at du har kjørt med range mode. Uten den på blir batteriet varmt og du får full regen etter ca 10 minutt, litt avhengig av hvor kaldt det er selvsagt.

Cirion

Med "Range mode On" så får batteriet kun spillvarme fra motoren, og det skal ganske lang kjøring  til for å få nok varme til å varme opp et gjennomfrossent batteri. Samtidig sank temperaturen ute fra -5 -> -12 på samme kjøretur... Det hjalp heller ikke.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

peik

Hvilken mode er best å kjøre med med tanke på raskere regenerering/motorbrems? Opplever å kjøre ca 7 mil fra hytta før det er noe merkbar motstand fra start i -15. Kjører ned ca 800 høydemeter uten noe regenerering.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Ampéreson

Sitat fra: peik på fredag 15. januar 2016, klokken 08:33
Hvilken mode er best å kjøre med med tanke på raskere regenerering/motorbrems? Opplever å kjøre ca 7 mil fra hytta før det er noe merkbar motstand fra start i -15. Kjører ned ca 800 høydemeter uten noe regenerering.

Slik jeg forstår det så er det lurt å ha ladekabel i og forvarme bilen før en starter en slik tur med Range mode av. Er det mange minus så tar ting lenger tid. Her er en fin artikkel vdr. vinterkjøring http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/194-Cold-Weather-Driving
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Muffinman

Sitat fra: Jejl på fredag 15. januar 2016, klokken 00:37
Forklaringen er vel at du har kjørt med range mode. Uten den på blir batteriet varmt og du får full regen etter ca 10 minutt, litt avhengig av hvor kaldt det er selvsagt.
Full regen og 10 minutter er vel å ta i litt, men man får ihvertfall 30kW på ganske kort tid.

Toonster

Har forstått det slik at for å få best mulig utgangspunkt i kaldt vær bør man:

- Være koblet til strøm og starte varming av bilen i god tid før man skal kjøre
- Range mode bør være "OFF" i de fleste tilfeller, men kan slås på når batteriet har blitt varmt

I forhold til Regen, så bør ikke batteriet være fullladet - for da blir Regen "deaktivert" inntil bilen trenger påfyll av energi.

Stemmer dette?
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Espen Hugaas Andersen

Parkerer du som oftest i garasje og kjører regelmessig? I så fall vil batteriet aldri bli helt gjennomkaldt.

Hos Tesla har bilen din trolig stått ute og kun blitt flyttet noen meter frem og tilbake. Da blir hele batteripakken fullstendig gjennomkald og det tar dermed lang tid å varme den opp. Dette skader ikke batteriet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sense

Sitat fra: Muffinman på fredag 15. januar 2016, klokken 09:01
Sitat fra: Jejl på fredag 15. januar 2016, klokken 00:37
Forklaringen er vel at du har kjørt med range mode. Uten den på blir batteriet varmt og du får full regen etter ca 10 minutt, litt avhengig av hvor kaldt det er selvsagt.
Full regen og 10 minutter er vel å ta i litt, men man får ihvertfall 30kW på ganske kort tid.
I dag kjørte jeg i 17 blå, og etter en halvtime hadde jeg ennå ikke fått full regen, selv med forvarmet bil i 30 min. Den siste biten tar lengst tid, men er også ganske uproblematisk i trafikk. Savner ikke mer regen når det er såpass glatt.

Ser også at batteriet bruker mye energi på å varme seg selv i så mange kuldegrader. 328 wh/km uten topografisk stigning.

Light

Takk for gode svar.

Bilen står nok dessverre ute både hos og Telsa så batteriet var nok ekstra kaldt. Kjører vanligvis med range mode off, men når jeg til og med "må" skru av varme inne i bilen og kommer fra til Tesla med 2 % strøm. Det sier vell litt om tempo jeg kjørte i også, med andre ord; det var nok ikke mye varme å hente noe steder. Skulle gjerne ha forvarma også, men som nevnt funket det dårlig å lade med 2v

Men har dere sett "snø krystall" ikonet før ?
TMS   90D  2017 AP2
TMS   85    2015 AP1        (SOLGT)
TMS P85+  2014              (SOLGT)
LEAF Tekna


cairnz

Jada, ikonet bare indikerer at batteriet er veldig kaldt, og at det kan faktisk være mer energi i batteiret enn det som vises.
Elbilist

andwin

Tror dette snøkrystall-ikonet kom med versjon 7.1. Jeg så det første gang rett etter oppgradering og da hadde bilen stått ute i -15 og masse vind i et døgn. Ble borte så snart batteriet ble varmt nok.

fonberg

Sitat fra: andwin på fredag 15. januar 2016, klokken 10:03
Tror dette snøkrystall-ikonet kom med versjon 7.1. Jeg så det første gang rett etter oppgradering og da hadde bilen stått ute i -15 og masse vind i et døgn. Ble borte så snart batteriet ble varmt nok.

Snøkrystallet kom vel med 6. Det skal først og fremst vise at estimert rekkevidde er redusert pga. kaldt batteri.

Ut fra det Tesla sier skal man ikke måtte passe på noe spesielt før det blir kaldere enn -30.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

OleJA

Sitat fra: andwin på fredag 15. januar 2016, klokken 10:03
Tror dette snøkrystall-ikonet kom med versjon 7.1. Jeg så det første gang rett etter oppgradering og da hadde bilen stått ute i -15 og masse vind i et døgn. Ble borte så snart batteriet ble varmt nok.
Har hatt det ihvertfall siden forrige vinter, men de gangene jeg tidligere har sett det har vært med SOC < ~40% og temperaturer under -15. Etter 7.1 har imidlertid sett det en gang med SOC ~70%, så det kan virke som noe har blitt endret med7 .1

Light

Da er jeg ikke alene.  Takk igjen
TMS   90D  2017 AP2
TMS   85    2015 AP1        (SOLGT)
TMS P85+  2014              (SOLGT)
LEAF Tekna


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA