Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Offpeak-lading - fungerer det ordentlig?

Startet av pberg, torsdag 14. januar 2016, klokken 20:32

« forrige - neste »

pberg

Jeg forsøkte å sette bilen på off-peak lading, siden vi brukte litt drygt med strøm akkurat i matlagingsperioden når også vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin gikk samtidig.

Satte billig-strøm til å være mellom 2000 og 0700.

Men jeg opplevde da at bilen ikke var ferdigladet til avgangstidspunktet som var satt til 0635. Bilen var preconditioned, men kun ladet til 75% Noen andre som har sett noe slikt?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

ifarta

Fungerer fint hos oss.
Satt til å lade mellom 0100 og 0800.
Kommer vel litt av på hvor mye som må lades.
Lader på vanlig kladd inntil veggbox  er montert.
Venter på BMW i3 i hvit med loft interiør.

02jan

Fungerer fint med tidsstyrt ladetid. Siden du ikke fikk 100% , kan ha sammenheng med at ladefart sto innstilt på LOW ca 1kw inn på batteriet i timen.

Jeg opplever , hvis jeg har satt på startid etter stopp-ladetid, så vil Ladingen uansett fortsette til angitt avgang/start tid.
Ser ikke problem med dette , men noe å være obs på.
Spesielt hvis meningen er å langtidsparkere med ca 50% kapasitet og samtididig ha lader koblet til, for enten vedlikeholdslade eller fullade ved ny bruk av bil.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

pberg

Nei, den stod på maks. Og bilen var plugget i lenge nok til at den burde ha klart å lade fullt før jeg skulle avgårde. Mulig det bare er en hendelig feil, men uansett irriterende.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

ganton

I de tilfellene jeg får ladefeil er det nesten alltid i sammenheng med endringer i innstillingen "Gunstig lading" etter at bilen er plugget i. Har en følelse av at det er en SW feil her. Blinket det rødt på bilen eller var den bare ikke ferdig?
For å være sikker på at den lader lenge nok pleier jeg forøvrig alltid å ta utgangspunkt i tidspunktet for estimerert fullladet når jeg beregner hvor mange timer som trengs for å lade batteriet før jeg setter "Gunstig lading" klokkeslettene. 
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

pberg

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA