Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med diesel/bensin varmer?

Startet av Per Christian Horvath, onsdag 13. januar 2016, klokken 00:15

« forrige - neste »

e-curious

Hva gjør man med eksosen fra dieslevarmeren?  :o

For en tid siden kom dette opp på listen over tilbehør hos web-butikken til VW, er dette løsningen?

SteinarSun

Sitat fra: e-curious på mandag 25. januar 2016, klokken 18:55
Hva gjør man med eksosen fra dieslevarmeren?  :o

For en tid siden kom dette opp på listen over tilbehør hos web-butikken til VW, er dette løsningen?

Er sikkert samme gjengen som programmerer butikken som drifter car-net ....
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

torgrand

Sitat fra: e-curious på mandag 25. januar 2016, klokken 18:55
Hva gjør man med eksosen fra dieslevarmeren?  :o

Jeg fører den ned under bilen like foran venstre fremhjul... :)

Ohm

Sitat fra: torgrand på mandag 25. januar 2016, klokken 22:39
Sitat fra: e-curious på mandag 25. januar 2016, klokken 18:55
Hva gjør man med eksosen fra dieslevarmeren?  :o

Jeg fører den ned under bilen like foran venstre fremhjul... :)
Samme her, hender det lukter litt surt, men det er jo noe av sjarmen med dieselvarmer. Ellers er jeg godt fornøyd, men da det var minus 20, ble 4 kw litt snaut, så jeg måtte supplere med litt strøm innimellom. Men det fungerer bra, har lavt elforbruk og grei rekkevidde.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

stefse

#19
Ville gått for en brenner som kan gå på etanol. Brenner renere, ingen sur diesellukt, og sannsynligvis mindre vedlikehold da brennkammeret ikke kokser igjen som det kan gjøre med dieselvarmere.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

EAKF

#20
Det var litt diskusjon rundt dette i fjor vår da "Torgrand" planla sitt fossilbrenner-prosjekt. Fordeler som taler for etanol er allerede nevnt. Det som taler mot etanol er at skulle man kræsje og søle noen liter ren sprit foran (dersom tanken er foran) vil det brenne svært godt, nærmest eksplosivt. Diesel vil kanskje ikke ta fyr i det hele tatt.

Ellers, så har "PokerFjes" vært hjemme hos meg på besøk med sin eGolf med VP, og vi utforsket noen teorier om hvordan det kan la seg gjøre å montere fossilbrenner med tanke på det elektriske og slanger osv. Vi målte en del på hvordan styringen fungerte og landet på noe som så langt virker svært lovende. eGolf med VP er betydelig mer komplisert enn eGolf uten VP med tanke på PTC og VP-styringen, men ikke umulig med tanke på fossilbrenner, ser det ut som. Oppdatert staus om "PokerFjes" sitt prosjekt vil komme fremover.
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

stefse

Interessant prosjekt vi gjerne hører mer fra. Dieselrøyk er dog bannlyst for min del!
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ohm

Sitat fra: stefse på onsdag 27. januar 2016, klokken 19:06
Ville gått for en brenner som kan gå på etanol. Brenner renere, ingen sur diesellukt, og sannsynligvis mindre vedlikehold da brennkammeret ikke kokser igjen som det kan gjøre med dieselvarmere.
Enig i at etanol er bedre på mange måter, det kan vi jo tross alt til og med drikke. MEN, effekten er langt lavere enn på diesel, det må man ha i tankene. Diesel har 10,1 kw/l, Mentanol, som er omtrent det samme som etanol, har bare 4,5 kw/l. Dette tror jeg resulterer i enten lavere effekt men i hvert fall langt høyere forbruk av drivstoff rent fysisk. Tar man med mulighetene for å fylle dette, tror jeg ikke dette er spesielt egnet. Ville heller vurdert bensin, som har 12 kw/l. Ekstrem brannfare på sprit og bensin kontra diesel.

Uansett, gå for en brenner på 5 kw og som har to effekttrinn.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Sitat fra: stefse på onsdag 27. januar 2016, klokken 19:06
Ville gått for en brenner som kan gå på etanol. Brenner renere, ingen sur diesellukt, og sannsynligvis mindre vedlikehold da brennkammeret ikke kokser igjen som det kan gjøre med dieselvarmere.
Forøvrig, i følge eber norge, skal den ikke sote igjen hvis den brukes riktig. Serviceintervallet er 2000 timer, noe som tilsier ca 83 døgn brenntid.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

EAKF

#24
Jeg vil også nevne at i følge den lokale eber-selgelen i Stokke, bør det være et kjølevæske-reservoar på 5-10 liter, et volum, tilsvarende en normal forbrenningsmotor, slik at fossilbrenneren ikke veksler mellom lav/høy effekt for hurtig. Når den først er på max, bør den få varmet seg opp skikkelig, før den går på lav effekt igjen. Hvis ikke soter den igjen mye raskere. Han anslo at å ikke ha reservoar omtrent halverte levetiden..

Men passer man på å bruke PTC'en når man kjører kort og lokalt er jo det en stor fordel i forhold til en fossil-bil.
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

stefse

Sitat fra: Ohm på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:24
Sitat fra: stefse på onsdag 27. januar 2016, klokken 19:06
Ville gått for en brenner som kan gå på etanol. Brenner renere, ingen sur diesellukt, og sannsynligvis mindre vedlikehold da brennkammeret ikke kokser igjen som det kan gjøre med dieselvarmere.
Enig i at etanol er bedre på mange måter, det kan vi jo tross alt til og med drikke. MEN, effekten er langt lavere enn på diesel, det må man ha i tankene. Diesel har 10,1 kw/l, Mentanol, som er omtrent det samme som etanol, har bare 4,5 kw/l. Dette tror jeg resulterer i enten lavere effekt men i hvert fall langt høyere forbruk av drivstoff rent fysisk. Tar man med mulighetene for å fylle dette, tror jeg ikke dette er spesielt egnet. Ville heller vurdert bensin, som har 12 kw/l. Ekstrem brannfare på sprit og bensin kontra diesel.

Uansett, gå for en brenner på 5 kw og som har to effekttrinn.
Brennverdien for bensin er 9MJ/l så du får ikke mer utav samme tankvolum bensin som diesel. Jo tykkere brennolje jo mer energi får du med i tanken, men jo tettere og mer uraffinert oljen er, jo vanskeligere er den å oksidere. Da får man altså sot, røyk, stank mv.
Før fikk man kjøpt E85 på pumpe, nå er det litt verre, må kjøpes på kanne/fat eller Sverige. Brannfarlig vil det være uansett drivstoff, etanol er riktignok mer hissig enn diesel.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ohm

Sitat fra: EAKF på onsdag 27. januar 2016, klokken 21:39
Jeg vil også nevne at i følge den lokale eber-selgelen i Stokke, bør det være et kjølevæske-reservoar på 5-10 liter, et volum, tilsvarende en normal forbrenningsmotor, slik at fossilbrenneren ikke veksler mellom lav/høy effekt for hurtig. Når den først er på max, bør den få varmet seg opp skikkelig, før den går på lav effekt igjen. Hvis ikke soter den igjen mye raskere. Han anslo at å ikke ha reservoar omtrent halverte levetiden..

Men passer man på å bruke PTC'en når man kjører kort og lokalt er jo det en stor fordel i forhold til en fossil-bil.
Min erfaring er at brenneren går ganske lenge før den går over i trinn 2, så det er ikke noe problem på eGolfen min i hvert fall. Er det kaldt, går den bare på full spiker hele tiden.
Enig i at man bør bruke strøm på korte turer, så man slipper start/stopp med dertil nedsoting.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

torgrand

Jeg vil si det er mye mer snill kjøring på en varmer slik vi bruker den på en elbil enn automatiske  tillegsvarmerene brukt på mange dieselbiler. De starter og stopper for hver lille tur når det litt kaldt.
Det er jo særlig med start og sopp før de har blitt ordentlig varme at slike ryker og lukter.
Jeg tror svært få som ser min bil i det dagelige vil kunne si at jeg har dieselvarmer, så lite ryker, lukter og bråker den.

Jeg var som nevnt litt i tvil før montering om jeg skulle gå får etanol eller diesel, men er veldig glad for at det ble diesel. Med bare 2,5 liter tank kan det være greit å kunne fylle på ethvert hjørne om man har glemt det....

En annen ting er at etanolvarmeren fra eber er mye mer kresen på monteringsvinkel og plassering, mens dieselvarmen kan nesten monteres både liggende, stående og på høykant.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA