Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Formindsket regenerering i kulde?

Startet av vitcho, torsdag 07. januar 2016, klokken 19:58

« forrige - neste »

Råde

Den klarer ikke å både lade og varme samtidig. Til det er 10A eller 16A for lite. Da må den gjøre det ene først og det andre etterpå.
e-Golf | X75D

DagRune

Sitat fra: Cirrisky på torsdag 21. januar 2016, klokken 23:18
Appropo avgangstid.

Har sittet og lurt litt på ting, jeg pleier å sette på avgangstid og minimum charge på rundt sånn 80%, men det virker som om bilen ikke helt vil lade og varme bilen samtidig, og at den ofte lader fult en stund først, og så tar å oppheter kupeen frem til avgangstid.

Noen andre som har opplevd dette?

I følge instruksjonsboka vil den ikke lade og forvarme samtidig, men som du opplever, så lader den først, deretter forvarmer den.

Cirrisky

Ja, da blir det vel sånn.

Da lurer jeg på hva som er best, kald kupé, men nylada batteri, eller varm kupé med batteriet kaldere.

Lurer også på om den setter av lenger tid til oppvarming av bilen når man setter opp tempen den skal opp til, eller om det er en fast grense.

vbl

#18
Sitat fra: vitcho på torsdag 07. januar 2016, klokken 19:58
Efter temperaturen er gået i minus i Danmark er jeg begyndt at opleve noget mærkeligt i min E-golf.

For det første virker forbrugstælleren helt ved siden af - den kan snildt vise 99.9, selvom jeg kører 50km/t uden den store acceleration. Det kan vist ikke helt passe.

Hvad der er endnu mere underligt: De første par minutter virker det som om, bilen slet ikke regenererer. Den glider i B som om den var i D. Langsomt kommer der mere og mere regenerering (og dermed bremseeffekt) indtil den er helt normal efter 5-10 minutter. Det er først kommet de seneste par dage, så jeg mistænker kulden, men så burde mange af jer jo kende til dette fænomen. Gør I det?

Angående regenerering så reagerte jeg på det samme etter jeg fikk bilen og ringte Møller etterpå, svaret var at siden batteriet er fullt så kan man ikke lade batteriet så derfor regenerer ikke bilen i starten men så fort du har brukt litt batteri så vil regenereringen begynne å virke. Dette er uavhengig av kulde, er batteriet fullt, minimal regenering.

Klykken

De elbilene jeg har prøvd benytter bremsene når batteriet er fulladet, slik at bilen oppfører seg som forventet når man slipper pedalen. Samme gjelder ved kaldt drivverk. 
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

jensjacob

Og det er nok ikke så dårligt endda. Hvornår skulle man næsten ellers kunne slide rust af bremseskiverne ?
Jeg prøvede at sætte i N i moderat hastighed og dernæst bremse lidt men selv da regenererede den.

De eneste situationer hvor jeg får bremseklods i kontakt med skiver er når jeg skal holde helt stille som fx. ved kryds. Og i de tilfælde er der jo ikke meget bevægelse der skal bremses længere. Ellers skal der ret hårde opbremsninger til for at bremse mere end regen. synes jeg.

Jeg inspicerer jævnligt skiverne og synes jeg har problemer med at holde rusten nede.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA