Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremsefeil igjen?

Startet av pwb, tirsdag 12. januar 2016, klokken 09:55

« forrige - neste »

jazzwheel

Har originale 2014 bremser uten skjold, aldri merket noe problem annet enn etter bilvask -> så rett i garasjen, men det gjelder alle. De ble heller ikke byttet på service så jeg kan ikke skjønne at det er bulletin på dette?

Jeg har lagt merke til at bremseeffektforskjellen er større enn jeg skulle anta på om man kjører med normal vs low regen. Jeg kjører med low selv og syns bremsene er utmerket, men de gangene jeg har byttet til TMS hvor bremsene blir lite brukt på grunn av normal regen så skal det veldig mange oppbremsinger til før de blir bra, om de i det hele tatt blir det.

Muffinman

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 12. januar 2016, klokken 20:33
De ble heller ikke byttet på service så jeg kan ikke skjønne at det er bulletin på dette?
1. SB-14-33-01 Soaked brakes in cold climates
2. SB-15-33-01 Cold weather brake package

Begge utføres "upon customer complaint".

pwb

Han fikk nå beksjed om at de bytter til noen "vinter skiver/vinter pakke", det skal vistnok være noen skiver med ett annet belegg.

Chlangum

Har aldri opplevd svikt i mine bremser på min 2013 bil. Men disse bremsene trenger et hardere tramp en andre biler for å oppnå samme bremseeffekt. Jeg er så vandt til det og min gamle chevrolet var på samme viset så jeg reagerer ikke på det. Men jeg står med fortenna i rattet når jeg av en eller annen grunn kjører en annen bil av nyere dato.

Jeg har en bakke ned fra huset mitt og jeg passer på å sette bilen i "N" slik at jeg bremser hele veien ned baken. Pluss at jeg er påpasselig å tørke bremsene før jeg parkerer. Mulig der har vært nok til å forebygge.

Jeg er blitt helt avhengig av regen og bremser ellers svært skjeldent. Og kjører med full regen året rundt.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

cairnz

Det er slik på alle biler. Å påstå noe annet er bare vas (edit: såframt bilen ikke leveres med "aktiv bremsevarmer som varmer med varmluft eller noe sånt på skivene og klossene mens bilen står i ro"). Det skjer på gammel tesla, ny tesla, gammel audi eller ny audi, gammel ditt eller gammel datt.

En bil på to tonn uten motorbrems med frosne skiver/klosser vil ikke ha noe friksjon å gi, uansett hvor mange ganger man pumper med pedalen.

Løsningen er å gi fart, og stå på bremsa til den får smeltet det som er frossent, da vil bremsene virke igjen.
Elbilist

MNO

#20
Da har du ikke prøvd Mercedes med SBC-bremser! Men det blir kanskje litt drøyt å forlange at alle biler skal ha noe slikt :)

pwb

Sitat fra: cairnz på onsdag 13. januar 2016, klokken 21:07
Det er slik på alle biler. Å påstå noe annet er bare vas (edit: såframt bilen ikke leveres med "aktiv bremsevarmer som varmer med varmluft eller noe sånt på skivene og klossene mens bilen står i ro"). Det skjer på gammel tesla, ny tesla, gammel audi eller ny audi, gammel ditt eller gammel datt.

En bil på to tonn uten motorbrems med frosne skiver/klosser vil ikke ha noe friksjon å gi, uansett hvor mange ganger man pumper med pedalen.

Løsningen er å gi fart, og stå på bremsa til den får smeltet det som er frossent, da vil bremsene virke igjen.

Aldri opplevd noe slikt på mine biler og de står ute, ingen andre har hørt om noe slikt heller. Eieren av denne Teslaen har en Leaf som han kjøpte en god stund før Teslaen, aldri hatt slike problemer med den. At det skal ta 7-8 minutter med kraftig bremsing før de begynner å virke må være feil uansett hvordan man prøver å legge godvilja til for å ikke få det til å se ut som en feil.

Muffinman

#22
Jeg har hatt temmelig mange biler og ikke opplevd at bremsene sviktet slik som med P85`en. Selv etter relativt friske oppbremsinger var bremseeffekten redusert svært mye igjen bare etter noen minutters kjøring under visse forhold. Slapseføre var verst. Måtte man hogge i bremsene for noe da var det nesten ingen effekt det første sekundet, deretter økte det på men ikke raskt nok til at jeg ikke fikk meg en støkk. På min bil ble skivene først skiftet pga kast, deretter ble "vinterbremser" med skjold og andre klosser installert. Da ble bremsene bra. Effekten varierer litt med forholdene, men de oppfører seg som forventet og sammenlignbart med andre biler jeg har hatt.

Det monteres ikke nye bremser tilpasset vårt klima kostnadsfritt fordi brukerene ikke "kan" å bruke bremsene sine. Det er nok heller en erkjennelse av at første forsøk ikke var godt nok.

Sjøhyene

Samme erfaring som folk over. Ved nullføre og vått vær kunne bremsene være ekstremt farlige.
Fikk nye nå i høst og har fungert som man kan forvente siden det.

Tydelig at Tesla ikke hadde testet de originale bremsene spesielt grundig, for de var på ingen måte kompatible med norsk klima.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Roma

Jeg har en sånn stygg opplevelse jeg også. Nesten i ræva på en bil i en rundkjøring. Bremsepedal i bunn, men det var omtrent null effekt  :-[ I en mail til Tesla fikk jeg beskjed om at oppgraderingen det snakkes om i tråden her vil fikse det. Egentlig mener jeg Tesla burde kalt bilen inn umiddelbart og fått det fikset. Det er close to livsfarlig. Jeg er veldig glad ikke kona kjører den bilen der.

Toonster

I påvente av å bli en Tesla eier, har jeg spm i forbindelse med konekjøring :)

Er det mulig å sette regen på Lav for samboeren profil i bilen?
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)


N00b

Om bilen har Tech pakke så er alle innstillinger individuelle i profilen du oppretter.
Vil generelt anbefale å kjøre i low regen på vinter for både bedre følelse med rumpa på glatt føre og at bremsene trimmes og ikke ruster i filler

Toonster

2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Lynet

#29
Sitat fra: MNO på onsdag 13. januar 2016, klokken 21:12
Da har du ikke prøvd Mercedes med SBC-bremser! Men det blir kanskje litt drøyt å forlange at alle biler skal ha noe slikt :)
Mercedes fant selv ut at omtrent alle funksjoner SBC hadde er mulig med dagens elektriske servo osv og kuttetdermed ut SBC!
Så vidt jeg vet har TMS samme bremsenefunksjonene som MB har i dag.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA