Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeboks på delt kurs..

Startet av TMDF80, søndag 10. januar 2016, klokken 21:20

« forrige - neste »

TMDF80

Jeg sitter og venter på min første elbil, en leaf som kommer i slutten av måneden  ;D

Jeg leier en liten enebolig, og i forbindelse med ønsket om å bytte bil snakket jeg med utleier, om det var mulig å etablere en utendørs stikkontakt nær parkeringsplassen min. Dette var helt i orden - han skulle fikse.

Gleden var stor da jeg så at det dukket opp en hjemmelader, ikke bare en stikkontakt. Elektrikeren som var her og monterte sa at stikkontakt ikke holdt - at det var brannfarlig. Jeg tenker at huseier nok i utgangspunktet angret på at han sa han skulle fikse dette for meg - å sette opp en slik boks koster vel litt mer enn noen hundrelapper vil jeg tro  ???

I går var storebroren min på besøk med sin elbil, og han ville selvfølgelig teste laderen min. Noe som førte til at poff - sikringen gikk. Og ved nærmere ettersyn ser jeg at elektrikeren har lagt laderen til en kurs sammen med 2 soverom og uthuset mitt. Til og meg JEG vet at man må legge inn ny kurs når man skal sette opp stikk til lading av elbil, er det ikke forferdelig rart at elektriker ikke har gjort dette? Når de i tillegg tydeligvis har trumfa igjennom ladeboks? Huseier er på ferie, og nå sitter jeg og er bekymret for at han nå kommer til å sette ned foten når det gjelder kostnader til dette som han antagelig så på som en billig quick fix :( Hvor mye vil det koste?? Håper også at dette kan fikses før bilen min kommer.. Når det er så kaldt som nå kan vi liksom ikke velge mellom varme i huset og lading av bil om natten..
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

elektrolux

Synd at elektrikkeren trumpfer gjennom en ladestasjon der et vanlig stikk hadde vært alt du trengte.

Da kunne du brukt medfølgende ladekabel eller ettermarkeds ladekabel og justert ned ladestrømmen slik at sikringen ikke gikk.

Men er ikke gjeldende ladestasjon justerbar?  Bildet?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

Høres ut som en klar reklamasjonsak.
Det er elektrikers klare oppgave og vite at ladekurs til elbil har en samtidsfaktor på 1. Den skal være dedikert til kun å lade elbil.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Homecast

Enig med forrige taler.

Be huseier få elektriker til å lese nek 400   722 som omhandler elbil lading.


elektrolux er jeg derimot ikke enig med, helt klart bra at huseier setter opp veggboks, mye sikrere og bedre løsning når man da ikke har full kontroll på hvem som skal benytte uttaket.

Bare synd elektrikeren ikke hang med på notene.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA