Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming trigger ekstra cellebalansering?

Startet av Burger, onsdag 07. juni 2017, klokken 11:16

« forrige - neste »

Burger

Stod i den berømte dusjen og fikk noen tanker.

Forvarming tar fra batteriet til å begynne med fordi det ikke er nok i fra normal ladeplugg.
Dette vil avta og batteriet vil bli ladet opp. Særlig jeg som starter det med remote og lar det gå en liten time.

Trigger dette en ny lastbalansering og ekstra topping av batteriet før avreise?

Kan det være en medvirkende faktor på at batterihelsa blir rapportert bedre på vinteren?
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

tomrh

Forvarming balanserer ikke merkbart hos meg, bruker ladetimer til 100% om morgenen men cellespenningene spriker likevel. Det jeg gjør høst/vinter/vår er at jeg ikke bruker ladetimer men kun forvarming, dvs lar bilen lade seg opp til 100% på natta hvor den blir stående fram til morgenen. Gjør ikke noe når det er kaldt. Da balanseres det, og batterihelsa tar seg opp.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Powerflux

Jeg legger også merke til at forvarming har positiv effekt på hvor høyt bilen vil lade!
På en typisk 100% lading fra 10A får jeg i følge LS 18,9-19,0 kWh.
Ved forvarming på 1 time eller mer og 16A lading får jeg gjerne 20,1-20,3 kWh og sågar 20,5 kWh ved flere etterfølgende lading/forvarminger!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

elekTrond

@Powerflux: Med fare for å drite meg ut her nå ... Jeg aner ikke hva og hvordan LeafSpy måler. Men kan det være at du leser av flere tilførte kWh fordi brorparten av de går ut igjen til forvarmingen? Altså slik at det ser ut som at batteriet suger til seg strøm som en svamp? *en til meg, en til deg, en til meg, en til ... *
'13 Mjau

Powerflux

Sitat fra: elekTrond på fredag 09. juni 2017, klokken 12:29
@Powerflux: Med fare for å drite meg ut her nå ... Jeg aner ikke hva og hvordan LeafSpy måler. Men kan det være at du leser av flere tilførte kWh fordi brorparten av de går ut igjen til forvarmingen? Altså slik at det ser ut som at batteriet suger til seg strøm som en svamp? *en til meg, en til deg, en til meg, en til ... *
Nei, leser ikke av tilført strøm. Etter at bil er koblet fra lader og varming avsluttet viser LS at det er flere kWh tilgjengelig for kjøring! Ca 19 kWh tilgjengelig uten forvarming og ober 20 kWh tilgjengelig med forvarming.
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA