Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor langt kommer man på Autobahn med en S60?

Startet av Cobos, torsdag 07. januar 2016, klokken 18:22

« forrige - neste »

Cobos

Jeg har en tur fra Antwerpen til Berlin planlagt i vinter, nærmere bestemt i slutten av februar. Deler av strekket er helt uproblematisk pga mye superladere i Tyskland. Men det er to distanser jeg er litt usikker på. Kamen - Lauenau som er 156km og Lauenau - Hohenwarsleben (Magdeburg) på 162km. Den første ser utifra topografien til Tyskland og også inkludere noe stigning eller opp og ned, mens den siste er nok flatere. Det er nok ikke veldig kaldt i februar i Tyskland men ned i noen få pluss er vel mulig og vindretning/regn er det lite å gjøre med i forkant. Jeg er ikke veldig komfortabel med veldig små marginer så nysgjerrig på hva dere andre mener?
Jeg er fornøyd med å ligge i høyre felt på disse strekkene, men det er en lang kjøretur (for meg som eneste med førerkort) så vil helst ikke bite tenner hele veien.
Det er synd jeg ikke kan bruke trip delen i bilen uten å være ved startpunktet. På vei tilbake fra Belgia er nok ikke bilen veldig lett heller :)

Er det jeg som uroer meg unødig? Eller blir jeg kjørende i 80 på autobahnen?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Havebigfun

Vær og vind betyr veldig mye- med flaks går dette strålene- med uflaks blir det 80km/h.
Som regel veksler forholdene, slik at det blir en del raskere etapper uansett.
Med min 85 har jeg kjørt en del i Tyskland- i det siste var det ikke nødvendig å lade til 100% noengang. Hvis du ikke vil kjøre 140-150 tror jeg dette går bra- men jeg har ikke erfaring med 60.
Blir det knapt er det bare å redusere hastigheten- et godt middel mot rekkeviddeangst :)

Cobos

Jeg mener vel 130-135 er optimal cruisefart på autobahn. Men høyrefila kan vel greit ligge i 100-110km/t hvis jeg legger meg bak en semitrailer på disse lange distansene. Fortere blir det veldig mye å følge med på. Har du noen passende w/km tall for erfaringer rundt omtrent samme tidspunkt? Det er markant mindre margin med en S60 enn en S85 og sistgang jeg var på autobahn med Model S hadde jeg lånebil fra Tesla som var en S85. Hvis de ikke skal bruke 1 måned på servicen min har jeg nok min egen nå :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

hookmaker

Det skulle ikke være noget problem. Men du kan sikkert ikke kjøre 130...;-)
Er det 0 eller derover og nokenlunde tørt føre så vil jeg regne med at bruke max. Typical km = X km mellom SuC x 1,8 vid 110-120 km/t så på lengste strek blir det 162x 1,8 = 290 km ca. du må ha på i Typical. Men du kan teste dette mellom de første SuC som du kommer til fra Antwerp. Passer dette ikke kan du 1) sette farten opp eller ned eller justere multiplikations faktoren. God tur!

Havebigfun

På tur Oslo-Hamburg-Oslo rett før jul, temp 0-10 grader, en del våt veibane, mye motvind på veien frem endte jeg på 230Wh/km over 230 mil (hvorav ca. 220 på motorvei- hvis man kan kalle den norske delen det) med min P85D. Tre personer og mye ved tillatt hastighet eller litt over. I Tyskland mye 130-140 km/h men opptil 160 som er grensen for R2 :o. Maksforbruk mellom to SC i sør-Sverige var 290 (kald, våt, sterk motvind).

etter den erfaringen betyr vær mer enn hastighet ::)

Cobos

Det spennende er at typical på min med 90% mener jeg er 260 eller 265km. Da høres ikke det ut som særlig med margin. Klarer jeg derimot 230Wh/km i snitt på den delen av turen er jo det bare drøye 37kW og det burde gå fint. Hmm dette gjør meg ikke mer sikker. Jeg kan alltids ta turen om Hamburg men da blir den 150km lenger, men der er det mye tettere SuC plasseringer.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Havebigfun

Jeg tror du må se an været - er det 13 og tørt er det vel ikke noe problem. Du har det i hø foten om du har uflaks med været.
Hø fil går i Tyskland mye med 80-90 km/h pga mye lastebiler- ve mye 130 eller høyere. Ligger du i hø fil mellom lastebiler kommer du langt.
Glemte å nevne at det var noen mil med byggeplasser i Tyskland- det + tørr veibane reddet forbruket.

Tai

I sommer kjørte jeg og En kamerat til Kroatia med familiene. På autobahn gjorde vi strekk på 200km komfortabelt. Farten lå på 120-180. Dette med s85. Holder du deg i skinnet og ligger mellom 120-130 bør 150-200 være mulig. Senk farten til 100 og du øker rekkevidden dramatisk. Det kryr av SC i Tyskland så ikke bekymre deg for nye
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA