Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-mode ikke tilgjengelig ved rundt minus 10-13

Startet av BadaBing, torsdag 07. januar 2016, klokken 10:18

« forrige - neste »

BadaBing

De siste dagene har det vært skikkelig kaldt, og da nekter bilen å gå over på E-mode. Flere som opplever dette? Er det lagt inn en sperre i systemet for å hindre bruk av batteriet når det er kaldere enn minus 10.

Her om dagen var det minus 7.5. Da fikk jeg startet i E-mode, men da jeg trykket inn gassen helt i et påkjøringsfelt mistet den plutselig all kraft i et øyeblikk før den gikk over på bensin-motoren på full styrke. Det var ganske ubehagelig og potensielt farlig. Heldigvis gikk det fint. Rakk å se på displayet at det sto "E-modus ikke tilgjengelig". Kjip sak...

Oy!

Ja, har det samme på min bil. Tenkte jeg skulle kontakte Møller og høre. Helt klart en sperre, men vet ikke om den kan flyttes. Jeg bor på et ganske så kaldt sted (Lismarka i Hedmark), men det er forhåpentligvis ikke mange dager i året det vil gjelde. Har på følelsen at min GTE ikke liker når det går under -11. Men, har som deg, opplevd at den switcher over selv når det er under -10 bare det er litt ekstra kraft som trengs.

Vil tro eGolfen går fint (riktignok en del kortere) selv om det er minus 20. Hvis dette ikke kan endres på, bør vel kanskje også kunder i enda kaldere strøk (indre Finnmark, kalde steder på Østlandet, f.eks Tynset, Røros, Folldal osv.) bli advart av Møller bil. Fordi minus 12 er vel egentlig ikke spesielt kaldt i dette landet.. Bor man i Karasjok så blir det lite e-drift frem til April engang...

Lassen

Er en diskusjon her:
http://www.golfgte.no/index.php?topic=274.0

Ellers er forklaringen:

"GTE-modellene våre vil i utgangspunktet alltid prioritere elektrisk drift. Det er imidlertid en del forhold som gjør at bensinmotoren vil starte automatisk. Det gjelder også ved oppstart. Bensinmotoren starter dersom ett eller flere av disse kriteriene oppfylles:
•   HV-batteriet (høyspenningsbatteriet) er utladet
•   Hastigheten er over 130 km/t
•   Kickdown eller boostfunksjonen aktiveres
•   Utetemperaturen er under -10 grader
•   Uregelmessigheter i HV-anlegget

Dersom HV-batteriet har en temperatur på -28 grader eller lavere vil ikke start på bilen være mulig!

Hva er årsaken til dette?
GTE-modellene benytter elmotoren som startmotor og kapasiteten på batteriet vil da være så redusert at elmotoren ikke kan dra bensinmotoren rundt. Temperatursensoren sitter imidlertid inne i batteriet slik at den reelle utetemperaturen nok må være en god del lavere for at dette inntreffer.

Er det noen mulighet til å påvirke dette?
Dersom HV-batteriet står på lading vil sannsynligvis dette kunne påvirke temperaturen på batteriet i slike tilfeller. Elektrisk forhåndsoppvarming eller bruk av Webasto parkeringsvarmer vil trolig ikke ha noen påvirkning, men vi håper å kunne bringe dette på det rene innen kort tid og oppdatere denne informasjonen."
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

BadaBing

Ja, det var jo oppklarende. Heldigvis er det sjelden -28 eller lavere på Østlandet :-). Skulle gjerne ha justert grensen til under -10 for elektrisk drift. Ofte blir det småturer rundt i området som vi fint rekker på den begrensede batterikapasiteten vi har når det er kaldt. Og da hadde det vært greit å ikke måtte kjøre på bensin.

Oy!

Enig i det. Artig å lese på det andre forumet, var jo en del misfornøyde folk der. Kan det være en mulighet for at Volkswagen gjør en endring i oppsettet på bilen? Er -10 tilfeldig valgt av en ingeniør i Tyskland som tenkte "det blir jo aldri kaldere enn det" eller er sånn det er?

gte-bjørn

Det er jo velkjent at batteriene blir "svakere" når de er kalde. Og siden GTE har et relativt lite batteri er det ikke usannsynlig at det rett og slett ikke kan levere nok strøm til motoren. Det er kanskje uheldig å kjøre den helt på grensen, så derfor har de sett inn sperren. Jeg tipper at uten den ville den uansett ikke virket ved enda litt lavere temperatur.

Oy!

Tipper vel igrunn at det jobbes på spreng hos VW og Møller as we speak. Fordi Møller kan ikke selge biler som ikke fungerer som de skal i under 10 minusgrader i vinterlandet Norge. Nå får man vente å se hvordan resten av vinteren blir, men må innrømme jeg hadde vært svææært skeptisk til å inngå kjøpekontrakt om jeg hadde vist om dette i fjor vår/sommer.

Passat GTE har vel nettopp begynt å selges, så totalsalget på GTE-modellene (og eTron) er ganske så høyt. Men dette salget vil stupe om de ikke løser denne floken. Hadde jeg hatt en VAG-hybrid i bestilling nå, hadde jeg lagt den på is..

Kenneth Ellefsrud

Min gte går i produksjon neste uke, hadde jeg visst dette når jeg bestillte hadde jeg fortsatt bestillt, regner med dette er noe vw løser. Ellers ser jeg for meg salget her i de nord liggende landene stoppe litt opp..

gte-bjørn

#8
Jeg er nok redd det ikke finnes noen kvikk fiks på dette problemet, som kan skyldes helt grunnleggende fysiske begrensninger i batteriet. Det er nok en grense for hvor mye strøm det overhodet er mulig å få ut av et batteri i den størrelsen ved -10. Så da må man heller finne en måte å varme opp batteriet på...

Min GTE er ikke klar før i mars men jeg vet ikke om jeg tør håpe på noen løsning. Jeg har ikke tenkt å prøve å avbestille, for bil skal jeg ha og jeg vil fortsatt velge GTE.  8) Neste vinter vil jeg ha den i parkeringskjeller, og det er ikke så ofte under -10 i Trondheim...

gamleboyen

Her er det nok sikkert en utfordring som det blir sagt å få ut nok strøm av batteriet ved lave temperaturer, samtidig som man sørger for at batteriet ikke taper seg permanent.

pwb

Sitat fra: Oy! på fredag 08. januar 2016, klokken 14:45
Fordi Møller kan ikke selge biler som ikke fungerer som de skal i under 10 minusgrader i vinterlandet Norge.

Dagens. da hadde det ikke vært solgt mange biler i Norge hvis det skulle vært ett krav at de skulle fungert 100% når det er kaldt. Mange biler i dag har vindusviskere som iser når det snør og er kaldt fordi lufta blåses opp for langt på frontruta og viskerne er for langt nede. Mange biler i dag har dører som skal kunne åpens bare ved at man tar på dem, mange av disse virker ikke når det er kaldt. Mange biler har avstandsvarlser/ryggevarlser som ikke virker når det er kaldt osv. osv. osv.
GTE virker under -10 den, det er bare at elmotoren ikke brukes, ikke noe galt i det.

Øyvind.h

At pakninger, viskerblader etc opplever problemer i kulda er nå en ting. Noe helt annet om halve drivlinjen kutter ut!

Nå er ikke jeg i markedet for en hybrid, men en hybrid som blir ren eksosbil i kulde er ganske spesielt....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cydonia

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 16. januar 2016, klokken 12:39
Nå er ikke jeg i markedet for en hybrid, men en hybrid som blir ren eksosbil i kulde er ganske spesielt....

Den blir ikke en ren eksosbil, den går over i hybrid-mode der både bensinmotor og batteri brukes, men el-motoren kan brukes i mindre grad enn på en varm sommerdag, naturligvis. Bilen vil fortsatt kutte ut bensinmotoren ved stans, nedoverbakker, lav fart med lite gasspådrag, køkjøring, etc.
Hyundai KONA electric 2018

pwb

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 16. januar 2016, klokken 12:39
Nå er ikke jeg i markedet for en hybrid, men en hybrid som blir ren eksosbil i kulde er ganske spesielt....

Nei, det er jo slik de er lagd så er ikke så veldig spesielt det.

Øyvind.h

Sitat fra: pwb på søndag 17. januar 2016, klokken 11:03
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 16. januar 2016, klokken 12:39
Nå er ikke jeg i markedet for en hybrid, men en hybrid som blir ren eksosbil i kulde er ganske spesielt....

Nei, det er jo slik de er lagd så er ikke så veldig spesielt det.
Spesielt når VAG ikke informerer tydelig om dette, og andre ladvare hybrider IKKE er slik. Så jo - det er spesielt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA