Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flere enn meg som ikke har hatt bilen til vask for første gang enda?;)

Startet av gamer73, torsdag 07. januar 2016, klokken 09:30

« forrige - neste »

gamer73

Fikk bilen i august...aldri blitt vasket...den ser fortsatt egentlig ikek skitten ut, men begynenr å tenke på kanskje å ta den årlige vasken...men det må bare begynne å regne først..man skal vel ikke vaske bil i minusgrader...(vaskehall med børster selvsagt)

elektro

Nei, er du gal! :o Vasker begge bilene nesten hver uke hele året. Har til og med begynt å vaske i maskin med børster, etter at den lokale innendørs selvvasken ble nedlagt. (NAF på Økern..) Får heller ta en runde hos en spesialist på området hvis lakken blir stygg, jeg er uansett ikke helt religiøs på det. :) Vil heller ha tilsynelatende skinnende ren bil enn en bil helt fri for små riper og "swirls".

Vasket bilen på Statoil Storo i -10 grader for et par dager siden, og den er enda ren, takket være det deilige kalde, tørre været.  :) Hadde en uheldig episode for noen år siden med en vaskehall der det var is på børstene, det er IKKE bra! Men sånn som på Statoil Storo, er det fullstendig lukket anlegg hvor det alltid er godt med plussgrader. Der kjører man først gjennom avfetting/spyling og så videre gjennom børster og tørk - og ut på andre siden.

NB! Husk bare å skru av Auto Hold før du vasker (gjelder sikkert håndvask også). Iht. brukerhåndboka kan systemet bli skadet hvis dette er på når man vasker bilen. Må vel bare være bilen er på (READY) men..? Det er den jo gjerne, i alle fall med elbil i vaskehall.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

gamer73

åå takk for tips angående AUTO-hold...for den er ALLTID på hos meg....

Jeg tenkte helst på at dører...ladelokk og andre ting kunne fryse fast om man vasker i minusgrader liksom....at restvannet fra anlegget fryser når man kommer ut på veien igjen liksom...og jeg er ikek spes hypp på å drive å smøre med olje i alle krinker og kroker etter vask liksom;)...som dere skjønner så er vedlikehold noe av mitt aller svakeste felt;)

hemi

Spyler av bilen 1-2 ganger i uka, avhengig av vær og temp, så maskinvask, ish 1 gang i mnd.

Vasket dagen før kulda satte inn nå bevisst, var voldsomme -12?!c inne i garasjen i dag, så kanskje greit å ikke ha så mye vann i pakningene.

gamer73

ja...jeg tror jeg venter til det kommer regn igjen...og i Bergen er det jo ikke lenge til;)

elektro

Det skal sies at jeg parkerer i oppvarmet parkeringkjeller, sånn at bilen etter bilvasken får stå og tørke over natten i 15-20 varmegrader. Ellers hadde jeg kanskje vært litt mer skeptisk til å vaske akkurat nå.. Tørk i alle fall alle lister godt og bruk silikonstift osv.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

PS! For dere som er glad i ren bil (og gir F i lakken), på Shell/7-Eleven (i alle fall på Tåsen i Oslo), får man en gratis omvask av bilen hvis den blir møkkete igjen innen 3 dager. Husk bare å si fra når du betaler at du vil ha denne garantien.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

gamer73


e-curious


sybo

Vasker stort sett hver uke. Spes nå på vinteren. Har behandlet bilen med Carpro Cquartz UK. Det er jeg MEGET godt fornøyd med. Jeg har på avfetting, spyler av. Så har jeg på Autofoam. Spyler av. (ved behov) Vasker med svamp. Helt til slutt har jeg på Carpro Hydro2. Lakken lider av skikkelig vannskrekk. Når jeg vasker så bruker jeg 30-40 min fra start til slutt.

als77

Liten hensikt å vaske bilen, for den blir skitten nesten før man kommer ut av vaskehallen :( Har derfor unngått vasking så langt siden jeg fikk den for 3 mnd siden (oi, jeg trodde at det bare var 2, du verden hvor tiden flyr). Var en buss (langt bak) som blinket på meg i kollektivfeltet forleden fordi bakskiltene er så møkkete at man ikke kan se at det er en elbil...

Luftventil

Sitat fra: als77 på mandag 11. januar 2016, klokken 20:04
Liten hensikt å vaske bilen, for den blir skitten nesten før man kommer ut av vaskehallen :( Har derfor unngått vasking så langt siden jeg fikk den for 3 mnd siden (oi, jeg trodde at det bare var 2, du verden hvor tiden flyr). Var en buss (langt bak) som blinket på meg i kollektivfeltet forleden fordi bakskiltene er så møkkete at man ikke kan se at det er en elbil...

Håper du kødder? Man vasker da virkelig ikke bilen utelukkende for at den skal se ren ut.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

np

Prøver å skylle bilen før kuldeperioder. :) Og ja, ladelokket fryser lett, så pass på.
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

gamer73

jeg syntes bilen ser tøffere ut skitten en ren;) KAnskje det er som med skjegg....jeg har alltid mer eller mindre 3 dagers skjegg....som jeg mener er tøffere en clean shaven:) litt det samme? hehe

als77

Sitat fra: Luftventil på mandag 11. januar 2016, klokken 20:33
Sitat fra: als77 på mandag 11. januar 2016, klokken 20:04
Liten hensikt å vaske bilen, for den blir skitten nesten før man kommer ut av vaskehallen :( Har derfor unngått vasking så langt siden jeg fikk den for 3 mnd siden (oi, jeg trodde at det bare var 2, du verden hvor tiden flyr). Var en buss (langt bak) som blinket på meg i kollektivfeltet forleden fordi bakskiltene er så møkkete at man ikke kan se at det er en elbil...

Håper du kødder? Man vasker da virkelig ikke bilen utelukkende for at den skal se ren ut.

Nei, det er nok latskap som er den egentlige årsaken til at den ikke har blitt vasket enda :(
Greit å skylde på kulda som var... Prøver å vaske bilen en gang i mnd, men har sklidd ut med e-Golfen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA