Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 konkurrenter?

Startet av satheesh.net, torsdag 07. januar 2016, klokken 06:12

« forrige - neste »

Dexter

er vel samme produksjonstakt som tesla?

Amoss

Sitat fra: Dexter på fredag 15. januar 2016, klokken 12:13
er vel samme produksjonstakt som tesla?

Nja, her skal en av verdens største bilprodusenter lansere en bil i "masse segmentet" og med ett potensielt produksjonstall i størrelsesorden 20-30k biler i året. Tesla, som en fersk aktør som enda ikke har etablert seg i alle markedene eller bygget helt ferdig distribusjonsnettet i de markedene de er inne i, produserte 50k biler i fjor med kun en modell (henger meg ikke opp i de få hundre Model X for fjoråret) i ett segment med høy prisklasse/lave produksjonstall.

Du kan kanskje si at differansen på 20-30k biler ikke er så stor når man ser kun på disse tallene, men ser man ting i sammenheng betyr dette at det er rimelig forsiktig og uambisiøs satsning av GM.

Sitat fra: ladov på fredag 15. januar 2016, klokken 08:46
For GM blir nok dette litt som Model S for Tesla, en bil de bruker for å markedsføre seg selv som elbilprodusent og en modell de kan bruke for å perfeksjonere produksjonsprosesser osv. Det kommer nok en 'Forbedret Bolt EV (tm)' om et par år. Og *den* modellen kommer til å bli *litt* bedre på de fleste områder, produseres i mye større antall, og *kanskje* de vil tjene penger på den. Tviler på at de går i pluss på Bolt. ;)

At det vil komme en ny EV i fra GM før eller siden tar vel de fleste for gitt, og at den nok vil bli litt bedre på de fleste områder enn den Bolt'en som nå er lansert bør heller ikke overraske noen. Men er dette du beskriver over noe som er offisielt bekreftet eller er dette rykter/spekulasjoner?  Noen bekreftelse på at de har gjort noe aktivt for å sikre seg tilgang til nok batterier til å kunne øke produksjonen utover dette taket folk har regnet seg frem til at de vil ha de neste årene?
Model S 85D

ladov

Egne spekulasjoner, hovedsakelig basert i det tilsynelatende beskjedne produksjonsmålet på Bolt. :)

Selv om GM nok kunne ganget produksjonmålet med 10 så ville den ekstra risikoen* vært uakseptabel målt opp mot den potensielle gevinsten. 10-20k biler er høyt nok til at GM tas alvorlig som elbilpodusent(dels compliance, dels markedsføring), samtidig som det er så lavt at de tåler en eventuell fiasko. På kjøpet får de verdifull kunnskap som kan brukes når produksjonen skal skaleres opp og 'Neste Bolt" er klar.

*Det er ikke bare bare å lage en helt ny bil, selv ikke for GM. Det virker fullstendig logisk at de starter 'smått' og øker på etter hvert.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: ladov på fredag 15. januar 2016, klokken 16:44
Egne spekulasjoner, hovedsakelig basert i det tilsynelatende beskjedne produksjonsmålet på Bolt. :)

Selv om GM nok kunne ganget produksjonmålet med 10 så ville den ekstra risikoen* vært uakseptabel målt opp mot den potensielle gevinsten. 10-20k biler er høyt nok til at GM tas alvorlig som elbilpodusent(dels compliance, dels markedsføring), samtidig som det er så lavt at de tåler en eventuell fiasko. På kjøpet får de verdifull kunnskap som kan brukes når produksjonen skal skaleres opp og 'Neste Bolt" er klar.

*Det er ikke bare bare å lage en helt ny bil, selv ikke for GM. Det virker fullstendig logisk at de starter 'smått' og øker på etter hvert.

Forsåvidt riktig det du skriver her, og helt klart er det alltid en sjanse for at bilmodellen "Bolt" både kan bli en suksess eller en fiasko. Men, som de fleste her inne forhåpentligvis er enig i, og som enhver bilprodusent i dag - med unntak av Toyota ;) - bør ha innsett, er at den nære fremtid for bilproduksjon ligger i batteribiler.

Den kritikken jeg har sett har ikke så mye gått direkte på hvilke produksjonsmål GM har satt seg for Bolt, men at de tilsynelatende ikke har sikret seg en større produksjon av batterier til elbilene sine, slik at om Bolt skulle bli en suksess kan den ikke enkelt følges opp ved å øke produksjonen eller introdusere flere elbilmodeller. Som vi jo ser hos Tesla så vil utbygging av produksjonskapasitet på batterier lett kunne ta flere år.

Så klart, det KAN være at LG har mer produksjonskapasitet enn markedet kjenner til, eller har mer produksjonskapasitet under utbygging enn hva som er kjent. Men LG har ettersom jeg har fått med seg forpliktet seg til å levere batterier til en rekke nye elbiler i nærmeste fremtid, så om de vil kunne øke produksjonstakten tilstrekkelig til å kunne dekke etterspørselen de nærmeste årene dersom alle/flere av disse bilene blir de suksessene som vi håper og tror de bør kunne bli er tilsynelatende tvilsomt. Klart, om Bolt blir en suksess og alle de andre flopper, så bør GM lett kunne øke produksjonen betydelig :)

Men på den annen side så er så vidt jeg har forstått det Bolt egentlig en "billig bil" som selges til mellomklassepris pga batteriene, så det er kanskje ikke så rart at de ikke har de helt store forventningene til ett høyt salg... :p
Model S 85D

sjokomelk

Sitat fra: Amoss på tirsdag 12. januar 2016, klokken 01:02
Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 12. januar 2016, klokken 00:49
Dæven' det så unødvendig komplekst ut! :P

"Gammel vane er vond å vende" -  Tror nok GM er mest "vant til" at det skal se slik ut på "ekte biler" ;)
Det er nok fordi bilen deler bygges på en eksisterende platform - Gamma 2. Samme lest som Opel Corsa.
https://en.wikipedia.org/wiki/GM_Gamma_platform
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Amoss

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 16. januar 2016, klokken 17:25
Det er nok fordi bilen deler bygges på en eksisterende platform - Gamma 2. Samme lest som Opel Corsa.

Det har du sikkert rett i, men det var litt av poenget mitt også - at de bygger det på samme måte/samme plattform som de har fra før istedet for å bygge en plattform optimalisert for en ren elektrisk drivlinje.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA