Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 konkurrenter?

Startet av satheesh.net, torsdag 07. januar 2016, klokken 06:12

« forrige - neste »

satheesh.net

Chevy unveils its pure electric Bolt
A Tesla for the rest of us.

http://www.engadget.com/2016/01/06/chevy-bolt-launch/



Kanskje Model 3 får litt konkurranse her? Hva med andre reelle konkurrenter, hva finnes/kommer? ::)

satheesh.net

Chevy Bolt test drive: Speedy, 200+ miles of range, and lots of goodies for $30,000
"I have two electric cars at home – a plug-in Prius and a base model 2013 Tesla Model S. Yesterday, I drove the car that felt like their natural offspring: the compact crossover Chevy Bolt..."

http://electrek.co/2016/01/06/chevy-bolt-test-drive/

http://www.youtube.com/watch?v=TDdEGCxqflY

http://www.youtube.com/watch?v=BsyiEH-eWGM

Med ca. 60kWh batteri, er ikke denne så gal faktisk.

Amoss

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 07. januar 2016, klokken 06:12
Kanskje Model 3 får litt konkurranse her? Hva med andre reelle konkurrenter, hva finnes/kommer? ::)

Ingenting finnes, men Leaf skal jo komme med en oppgradert versjon som visstnok skal ha en brukbar rekkevidde, også har man Hyundai Ioniq som blir vist frem senere denne måneden som *visstnok* også skal komme med brukbar rekkevidde (selv om den nok først og fremst er ment å konkurrere med Prius som plug-in hybrid) - selv om ryktene spriker litt her om hvor stort batteri den skal komme med.  Så får vi se om det kommer noe reelt fra BMW, VAG, Ford og Renault osv...

Så får vi se om det dukker opp noen flere etterhvert :)  Går mot spennende tider for elbiler nå ja...

Men tilbake til Bolten: Så i mine øyne ikke så veldig spennende ut egentlig, men sikkert praktisk. Så om det ikke kommer noe mer spennende, og rekkevidden er hva de lover++, og ladenettverk på langtur er godt nok, så kunne det vært ett alternativ - om den da kommer til Norge i en Opel utgave til en fornuftig pris.

Ikke akkurat en bil jeg venter på med spenning, men dersom Model 3 ikke skulle falle i smak, eller jeg ikke kan vente til den kommer til Norge, så har jeg i det minste ett valg her. Men hun klarte så klart ikke la være å sparke mot Tesla og deres problemer med "dealers" da hun viste frem bilen. Minuspoeng i min bok for "urent trav".
Model S 85D

OlaM

Sitat fra: Amoss på torsdag 07. januar 2016, klokken 08:35
Men hun klarte så klart ikke la være å sparke mot Tesla og deres problemer med "dealers" da hun viste frem bilen. Minuspoeng i min bok for "urent trav".

Enig. Spesielt siden GM var en av de som drev lobbyvirksomhet mot Tesla og skapte disse problemene.
'21 3LR

kjølholdt

Det fine med bolt er at dette tvinger tesla til å komme på banen i 2017, dvs begge modeller blir å kjøpe sent 2017, begynnelsen 2018.
jeg går utifra ut SC mulighet kommer på model 3 men er litt usikker på om almenheten har forstått SC prinsippet, alle som skal kjøpe el bil er jo ikke her inne og følger debatten.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

lunitiks

Sitat fra: kjølholdt på fredag 08. januar 2016, klokken 08:49
jeg går utifra ut SC mulighet kommer på model 3 men er litt usikker på om almenheten har forstått SC prinsippet, alle som skal kjøpe el bil er jo ikke her inne og følger debatten.


Enig. Jeg får ofte spørsmål om hvordan jeg i huleste klarte å komme meg fra Trondheim til Tromsø med en elbil. Må nok litt folkeopplysning til. Tesla gjør sikkert et betydelig poeng av SC-nettet sitt ifbm den offisielle lanseringen / utrullingen, og da er forhåpentligvis SC-nettet blitt enda større og mer tilpasset den forutsetningsvis mer begrensede rekkevidden til M3
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

KrW

http://electrek.co/2016/01/11/gm-bolt-ev-battery-pack-fast-charging-full-specs/

Bolt får 60kWh batteripakke. Da er det vel sannsynlig å tro at Model 3 får minst like stort batteri.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Amoss

Sitat fra: KrW på mandag 11. januar 2016, klokken 22:00
http://electrek.co/2016/01/11/gm-bolt-ev-battery-pack-fast-charging-full-specs/

Bolt får 60kWh batteripakke. Da er det vel sannsynlig å tro at Model 3 får minst like stort batteri.

Ja, blir vel vanskelig for Tesla å levere en basic TM3 med mindre batteri en denne. Men det som slår meg, de har jo hele tiden snakket om 200 miles, men ett så stort batteri burde den vel greie godt å vel dette? 220 EPA miles? Blir spennende å se hvilken EPA rekkevidde den vil få. Blir tøft for Tesla å skulle levere basisutgaven av TM3 med kortere rekkevidde enn Bolt, så holder en knapp på at de vil sikre seg her... :)

Spennende! Takk for linken :)
Model S 85D

satheesh.net

Sitat fra: KrW på mandag 11. januar 2016, klokken 22:00
http://electrek.co/2016/01/11/gm-bolt-ev-battery-pack-fast-charging-full-specs/

Bolt får 60kWh batteripakke. Da er det vel sannsynlig å tro at Model 3 får minst like stort batteri.

Dæven' det så unødvendig komplekst ut! :P Men bra det kommer litt konkurranse nå! :)

Amoss

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 12. januar 2016, klokken 00:49
Dæven' det så unødvendig komplekst ut! :P

"Gammel vane er vond å vende" -  Tror nok GM er mest "vant til" at det skal se slik ut på "ekte biler" ;)
Model S 85D

kjølholdt

Denne bör vel prestere 32 mil selv om ikke det er tilgjenglig 60kwh, litt buffer har de vel. Men bilen er lettere en model s. Hva tror vi snittet i denne er på sommerstid. da tenker jeg på energibruken.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Mazzbot

Model 3 får 250 miles rekkevidde så 320km burde ikke være problem .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Amoss

Sitat fra: Mazzbot på tirsdag 12. januar 2016, klokken 21:23
Model 3 får 250 miles rekkevidde så 320km burde ikke være problem .

Det er jo lov å håpe, men har du noen bekreftet kilde som oppgir dette?
Model S 85D

kjølholdt

bolt blir en compliance car, 20000 biler i året fra GM er en vits
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

ladov

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 14. januar 2016, klokken 11:34
bolt blir en compliance car, 20000 biler i året fra GM er en vits
Spørs hva du sammenlikner med. Det er lite i forhold til hva de lager av øvrige biler men det er mye i forhold til hva de allerede lager av elektriske biler..

For GM blir nok dette litt som Model S for Tesla, en bil de bruker for å markedsføre seg selv som elbilprodusent og en modell de kan bruke for å perfeksjonere produksjonsprosesser osv. Det kommer nok en 'Forbedret Bolt EV (tm)' om et par år. Og *den* modellen kommer til å bli *litt* bedre på de fleste områder, produseres i mye større antall, og *kanskje* de vil tjene penger på den. Tviler på at de går i pluss på Bolt. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA