Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelading av Leaf og Outlander Phev

Startet av slabbadask, onsdag 06. januar 2016, klokken 20:28

« forrige - neste »

slabbadask

Hei alle sammen her inne,jeg har noen spørsmål om lading av disse bilene.

Jeg å fruen har som sagt en leaf og outlander phev i bilparken vår. Jeg bruker primært leafen til jobbpendling mellom skedsmokorset og storo. Der lader jeg enten på en offentlig nærliggende ladeplass eller i p-huset tilhørende jobben.

Så kommer jo selvsagt de gangene man har behov for å lade hjemme. Vi bort på bakkeplan i ett rekkehus (4 mannsbolig) De gangene jeg har ladet leafen og phev har jeg brukt stikkontakten vi har i uteboden. Denne er tilkoblet en 16 A sikring. Har brukt laderen som følgte med phev til å lade bilene med. Har kjent etter på både stikkontakten og ledningen, å har ikke merket noe varmgang i det hele tatt.

Jeg har da stått parkert utenfor leiligheten vår da dette var helt iorden for de andre beboerene.

Vi er de eneste i sameiet som ikke har garasje,men kun parkeringsplass. Dett fordi da området ble bygd,ble hver beboer spurt om de ville ha garasje. De vi kjøpte av ville da ikke ha det. I de andre garasjene er det stikkontakter i hver garasje beregnet for motorvarmer. Det jeg lurte på er å dra en ledning fra sikringsskapet vårt og opp til parkeringsplassen vår. Er vel rundt 12 m tenker jeg. Denne ville da eventuelt blitt gravd ned i jorda. Spørsmålet mitt da er hvilke komponenter som burde blitt brukt? Kabeltype,legge i rør,ikke i rør? Hva slags type stikk? Tenkte å bruke den originale 10 A kladden til å lade med. Finne en måte å ha denne fastmontert på ved parkeringsplassen vår på en forsvarlig måte såklart. Skjermet for ytre påkjenninger. Slutten på garasjerekka ligger helt inntil parkeringsplassen vår.

Noen som kunne kommet med noen ideer,synspunkter eller forslag?

Tusen takk for all hjelp på forhånd!

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

slabbadask

Tenkte å dra innom/høre med elektriker imorra;) Tatt bildd av sikringsskapet også;):)

Trekkoppbil

Det kan vel gjøres ganske enkelt:
Du har 2 stk enfasebiler, og  2 stk stikkontakter på hver sin 16A kurs burde gjøre susen.

Her er det ei kontakt:
http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-16a-2pol-j-230v-6h-ip44/1578111/Product.html
Jeg fant også ei kontakt hos elektorimportøren en gang som hadde inntak til ledningenpå undersida, så det ikke vil renne vann inn i boksen, men den den boksen var litt klumpete og stor.
Jeg forstod det på elektrikkeren at han likte å jobbe med disse kontaktene.
I tillegg kan det være greit å ha en overgangsledning til shuko, eller du kan sette opp kombistikk i stedet.
Er det barn til stedet, og det er behov for pirkesikker kontakt, kan det være et poeng å bruke husholdningskontakt i stedet for industrikontakt, men jeg tipper det ikke er så farlig om du setter stikk høyt på veggen.
Planlegg gjerne så du ikke kommer til å lage snubletråder rundt bilen.

I tillegg kan du trenge vektavlastning.

Men skal du først ha elektrikker på plass, vil du vel ta høyde for framtidig bruk.
Dersom Leafen har likeretter på 32A, kan du vurdere å sette opp 32A stikk.
Har du 400V kan det være greit med 3-faseuttak da det er noen få biler som støtter det, eller du kan lade 3 enfasebiler.
Skal du bruker apparater som vedkapp, kan du få behov for 3-fase.
Skal du ha gjester på besøk, kan du få behov for flere kontakter.
Til neste år kan det komme biler på 60kwt, og da er ikke natta lang nok til å lade 10A.
Jeg er usikker på om det er bra for batteriet å lade med så liten strøm som 10A, og jeg ville ikke ha gjort det til vanlig. I framtida vil du gjerne henge en fastmontert EVSE på 16A eller 32A, med J1772-kabel som du bare putter i bilen når du parkerer.

Ellers må du høre med en trikker, som sikkert har meninger, og høres det ikke fornuftig ut, så kan du høre med flere.

Homecast

Det skrives at han tenker å bruke orginal kabel til å lade med.
Da må det settes opp Schuko kontakt, denne sikres med maks 10A og det må monteres JFB type B.

PFSP direkte i jord, gjerne 2x4+PE kvadrat (mulighet for å sette opp en mode 3 lader med 20 A sikring og 16 A last senere)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Mazzbot

JFB type B må bare kobles opp hvis man skal legge ny kurs.
Hvor mange mm2 er ledningen på 16A kursen  ? Hvis den er 6mm kan du få en elektriker til å sette på en sikring på 20 eller 25A tror jeg , og da kan du lade begge samtidig . Eller kjøpe en 16A kabel / ladestasjon og bytte på å lade leaf/ phev

Kan original laderen til leaf ligge tilkoblet i shucko når bilen ikke lader ?  :)
Tesla model 3 reservert 31/3 .

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på torsdag 07. januar 2016, klokken 08:41
Det skrives at han tenker å bruke orginal kabel til å lade med.
Da må det settes opp Schuko kontakt, denne sikres med maks 10A og det må monteres JFB type B.

PFSP direkte i jord, gjerne 2x4+PE kvadrat (mulighet for å sette opp en mode 3 lader med 20 A sikring og 16 A last senere)

Stort sett enig, men prifsorskjellen opp til 6mm2 PFSP er minimal så jeg hadde nok valgt en slik pga. at man da har mulighet til å legge opp til 25A eller 32A lading senere. Gjerne 3x6/6 så 3-fase også går (om f.eks Zaptec får ut den Booster-saken sin etterhvert). Kostnaden for ny kurs er stort sett arbeid og jordfeilbryter, da er det greit å ta den lille kostnaden med å dimensjonere opp kabelen synes jeg. Tipper det dreier seg om noen hundrelapper i forskjell.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Ja man kan godt gjøre det, valget på 4 kvadrat er at det er hva man får inn i en vanlig stikkontakt uten skjøting.
Man kan fint legge 6 kvadrat og sette opp en boks, nedjustere rett ved stikket til enten 2,5 eller 4.

tror kanskje elko stikk takler 6 kvadrat i tilkoblingene til fasene, men ikke jordingen, der er det vel 2 separate kammere om jeg ikke husker helt feil? =)

Uansett, det er ikke store kostnader i forskjell på ene og andre løsningen
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

jkirkebo

Sitat fra: Homecast på torsdag 07. januar 2016, klokken 12:52
Ja man kan godt gjøre det, valget på 4 kvadrat er at det er hva man får inn i en vanlig stikkontakt uten skjøting.
Man kan fint legge 6 kvadrat og sette opp en boks, nedjustere rett ved stikket til enten 2,5 eller 4.

tror kanskje elko stikk takler 6 kvadrat i tilkoblingene til fasene, men ikke jordingen, der er det vel 2 separate kammere om jeg ikke husker helt feil? =)

Uansett, det er ikke store kostnader i forskjell på ene og andre løsningen

Ja, det går bra med 6mm2 på de fleste Elko-stikk. Mulig mindre på jord, men som du sier er det flere tilkoblingsmuligheter og på PFSP er jo skjermen jord og kan fint deles i f.eks to.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gategutt

Kan jeg bruke den samme 32A vegglader på en Outlander PHEV som jeg bruker på Nissan Leaf?
I instruksjonsboken står det at «maksimal merkestrøm» skal være på 8A eller 10A.

elektrolux

Alle ladekabler eller ladestasjoner med type 1 pistol, eller type2 stikk kan brukes. Uansett bilmerke følges samme standard.

En slik ladekabel/ladestasjon er i prinsippet kun et intelligent rele mellom kursen og bilen. Det er ladekabel/ladestasjon som styrer bilens lader opp til maks strømtrekk.

Ingen problem å f.eks lade med 10A via en 32A justerbar ladestasjon/kabel. Er bilen lader kun 16A er dette
maks den vil kunne trekke.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

E_S

Og om man ender på kontakt i stedet for ladestasjon, gå for blå 16A CEE-kontakt og bruk heller en overgang til Schuko for originalkabel enn å montere fast en så dårlig løsning som Schuko.
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA