Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er skånsom ladehastighet?

Startet av Trekkoppbil, torsdag 07. januar 2016, klokken 00:19

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Det sies at det er best for mobiltelefoner å lades raskt opp, og at man bør unngå treig usb-strøm.

Åssen fungerer det for el-biler?

Mange på forumet her har opplevd å få bedre batterihelse etter hurtiglading.

Mange steder blir man derimot advart mot hurtiglading. Det eneste argumentet jeg har hørt mot hurtiglading, er at det fører til oppvarming av batteriet, og det er et vesentlig poeng i visse situasjoner. Noen mener at man kan kjøre full guffe på ladinga når batteriet er ganske tomt, mens det ikke er lurt å hurtiglade over 50%, eller over 80%.

I sommer fikk vi en 2013 Leaf fra NY. Jeg synes huske at SOH var ca 95%, og at vi lada den opp til ca 21kwt. Vi har hurtiglada den en sjelden gang i blandt, og som regel ikke  så høyt, men vi har så vidt hurtiglada høyt. Sist gang hurtiglada vi fra 0% til 50%, etter en skillpaddemodus gjennom Strømsåstunnellen. Vanligvis lader vi på 16A, og en sjelden gang på 32A.
Nå er SOH 100%, og den var lada opp til 22.0 kwt sist jeg sjekka den.
Bør vi gå over til 32A lading til vanlig, i garasjen? (Eller 25A som er det høyeste de amerikanske EVSEene kan justeres opp til.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA