Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Døren åpnet seg når jeg kjørte på motorveien i går

Startet av Ampéreson, onsdag 06. januar 2016, klokken 11:21

« forrige - neste »

Ampéreson

Det er kaldt i Bergen for tiden, skulle ut noen ærend og varmet opp bilen i 10 minutter før jeg gikk ut i den. Når jeg skulle til å kjøre kom en feilmelding som sa at døren var åpen. Det var den og jeg smekket den inntil noen ganger til den gikk i lås. Nåja, så den tåler ikke skikkelig kulde tenkte jeg, har hatt flere slike biler tidligere. Bilen i lås bar det i vei, men så plutselig på motorveien åpnet døren seg. Jeg kjørte vel i 80, døren åpnet seg ikke helt pga. luftmostanden. Fikk noen meldinger om at døren var åpen, men fikk ikke ikke lukket den, måtte stoppe ved siden av veien og smekke den noen ganger før den gikk igjen.

Litt action på kvelden kan man si, har hørt om dører som ikke smekker igjen når det er skikkelig kaldt, men aldri hørt om dører som åpner seg når kulda setter i. Andre som har erfart dette?

Til informasjon, har en 2014 P85+, hadde vasket bilen to dager tidligere i en temperert vashehall.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

ellholt

tror det har noe med innstillinger av en eller annen sensor. Hadde samme problemet, men om sommeren. Tesla fikset det ganske fort :-)
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017. Tesla solgt mai 2022. Kia EV6 AWD Exclusive, Forrest Green , bestilt

Mr.Hansen

Prøv og smøre opp låse mekanismen med WD40 eller lignede.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

pwb

he he he. Her er det en som forteller om en livsfarlig hendelse som burde fått Tesla til å innkalle alle bilene med en eneste gang, så foreslår man at man skal smøre opp med WD40, WTF, bilen er jo ny og slikt skal ikke skje, er døra lukket så skal den ikke åpne seg igjen av seg selv, det må være noe grunnleggende feil og det må ha sviktet i flere sikkerhetsmekanismer når det der skjer. Vil det si at døra på en Tesla ikke holder seg igjen selv om man ikke lukker den helt igjen? Er det ikke en sikkerhetsmekanisme på lukkeren som på alle andre biler?

Guybrush

Livsfarlig hendelse?
Enig at det ikke skal skje, men livsfarlig?
Vil tro vann/is og vasking er grunnen ja..

Spinner

Sitat fra: pwb på onsdag 06. januar 2016, klokken 16:21Her er det en som forteller om en livsfarlig hendelse som burde fått Tesla til å innkalle alle bilene med en eneste gang, så foreslår man at man skal smøre opp med WD40, WTF, bilen er jo ny og slikt skal ikke skje, er døra lukket så skal den ikke åpne seg igjen av seg selv, det må være noe grunnleggende feil og det må ha sviktet i flere sikkerhetsmekanismer når det der skjer.
Maksimal overdrivelse?
Ellers bør Audi og Toyota også gjøre en massetilbakekalling, for dette har skjedd meg i de to bilmerkene. Det er is og frost som er synderen. Hvis låsemekanismen er frossen, har sikkert folk opplevd at dørene ikke smekker igjen. Det som kan skje er at mekanismen tiner noe, og døren går tilsynelatende igjen, men med litt g-krefter på døra spretter den opp igjen.

o.b.lix

Samme problem med peugeot partner og ford focus (ganske nye). Is som er synderen ja.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Brede

Opplevd det samme på Land Rover Discovery 3 også, bør kanskje tipse Land Rover så de får kallt inn alle bilene..

Mulig løsning er vel at vi alle kjøper fossilbiler så vi får akselrert den globale oppvarmingen og dermed unngår kulde og alt det medfører av problemer.  ;D

Øyvind.h

Sitat fra: Sbr på onsdag 06. januar 2016, klokken 17:05
Sitat fra: pwb på onsdag 06. januar 2016, klokken 16:21Her er det en som forteller om en livsfarlig hendelse som burde fått Tesla til å innkalle alle bilene med en eneste gang, så foreslår man at man skal smøre opp med WD40, WTF, bilen er jo ny og slikt skal ikke skje, er døra lukket så skal den ikke åpne seg igjen av seg selv, det må være noe grunnleggende feil og det må ha sviktet i flere sikkerhetsmekanismer når det der skjer.
Maksimal overdrivelse?
Glem pwb. Han kommer bare ut av trollhulen hver gang han vil slenge ut av seg noen lavpannede trollkommentarer. Les bare gjennom innleggene han legger ut  ;D Som oftest langt lavere nivå enn posten i denne tråden. Årsaken til trollingen er foreløpig ikke avklart.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Leaf_2014

#9
Snakker dere om at de andre bilene deres ikke går i lås eller at de åpner i fart?
Leaf 2014

02jan

Til TS, dette har jeg også opplevd noen ganger med min Audi A6 (som jeg har hatt i 16 år).

Er nok frost i låse/lukke mekanisme, når du så var ute på motorvei har kupe'n varmet opp invendig frost/is i dør/lås, som da ikke var helt stengt.

har også opplevd dette med panserlås , som ikke var helt igjen pga is, som åpnet seg på motorvei. Heldigvis var dette en bmw, med panserhengsler i framkant.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

pwb

Sitat fra: 02jan på onsdag 06. januar 2016, klokken 19:26
Er nok frost i låse/lukke mekanisme, når du så var ute på motorvei har kupe'n varmet opp invendig frost/is i dør/lås, som da ikke var helt stengt.

Så når låsen tiner så åpner døra seg? Logisk.

Ove Alset

Sitat fra: ellholt på onsdag 06. januar 2016, klokken 11:31
tror det har noe med innstillinger av en eller annen sensor. Hadde samme problemet, men om sommeren. Tesla fikset det ganske fort :-)

Til der som konkluderer med at is er problemet; les innlegg 2 i denne tråden (sitert over).

Jeg har også vært ute for at jeg ikke har fått døren i lås med et annet bilmerke - mest sannsynlig pga is. Men har aldri vært med på at en dør kan åpne seg når "isen smelter". Hva slags konstruksjon kan dette være?

Øyvind.h

Om låsemekanismen er frosset er det da absolutt ikke utenkelig at mekanismen løsner bittelitt når man slamrer med døra (slik at døren såvidt holder seg lukket), men samtidig ikke hardere enn at den eksempelvis glir opp under kjøring pga fleks i karosseri, at man selv er borti døra osv.

Første tilfellet jeg har hørt om ift. dør som åpner seg. Hylekoret bør slappe bittelitt av, spesielt mtp. at dette er noe folk har opplevd i streng kulde med mange forskjellige biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AreLib

Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA