Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte stikkontakt på Mode 2 ladekabel, er det muligt?

Startet av tomatchili, tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:58

« forrige - neste »

tomatchili

Hej
Detta är säkert avhandlat tidigare, men min dåliga norska gör att jag har svårt att söka:
Jag behöver byta stikkkontakt (den schuko som man sätter i väggen alltså) på min original Nissan Mode 2 kabel:  Vad gäller för denna? Måste det vara en stöpt kontakt? Kan man i så fall byta ut kabel och schuko kontakt?  Någon som har tips på var man kan göra det i Oslo regionen och vad det borde kosta.
m.v.h.
Anders


Elmo

Noen biler har temperaturføler i schuko-kontakten, men ikke Leaf tror jeg. Ingen spesielle krav til kontakten, men bør vel ikke være den billigste du finner.
Så da er det bare å få en elektriker til å bytte (om du ikke gjør det selv).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Trekkoppbil

Schukostøpsler synes jeg det er vanskelig å skru på, siden det lett blir trangt.

Denne har jeg brukt på en orignal Nissan-evse som hadde amerikansk støpsel som jeg klippte vekk:
http://www.elektroimportoren.no/stoepsel-16a-2p-j-230v-6h-ip44-216-6-htn013/1504900/Product.html?Event=pathlist

Her er det overgang til shuko: http://www.elektroimportoren.no/overgang-schuco-til-216-6-1-5m-ip44/1578397/Product.html?Event=pathlist
Antakelig finner du billigere overgangskabel på Biltema, men overgangskabelen fra elektroimportøren har grei lengde, så man rekker ned fra vegguttak, og ned på gulvet.


Ingeniøren

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 06. januar 2016, klokken 01:22
Schukostøpsler synes jeg det er vanskelig å skru på, siden det lett blir trangt.

Denne har jeg brukt på en orignal Nissan-evse som hadde amerikansk støpsel som jeg klippte vekk:
http://www.elektroimportoren.no/stoepsel-16a-2p-j-230v-6h-ip44-216-6-htn013/1504900/Product.html?Event=pathlist

Her er det overgang til shuko: http://www.elektroimportoren.no/overgang-schuco-til-216-6-1-5m-ip44/1578397/Product.html?Event=pathlist
Antakelig finner du billigere overgangskabel på Biltema, men overgangskabelen fra elektroimportøren har grei lengde, så man rekker ned fra vegguttak, og ned på gulvet.

Du bør få byttet kontakten på veggen til en CEE kontakt. Slike overganger er nødløsninger og gjør nesten vondt værre og bør kun benyttes når du lader andre steder enn hjemme og ikke har noe valg...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Elmo

Er det "gitt" at han har 16A kabel ??  De fleste Leaf har vel bare "kladd" som gir 10A ?
@tomatchili, hvis du har 16A kabel/kladd så er jeg enig i at du bør få bytte både støpslet på ledningen og kontakten du bruker mest hjemme til CEE (blå industrikontakt). Og kjøpe en overgang til schuko som de kan bruke hvis/når du skal lade på andre steder hvor det bare er schuko.
Men hvis du har 10A ledning/kladd ville jeg bare fått bytte støpslet på ledningen 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Trekkoppbil

Er det 10A evse, så er det vel en europeisk utgave hvor man antakelig får ny på garantien om det er feil.
Er det amerikansk utgave, så kan den som regel justeres fra 6-20A om det er 2012-, eller 6-25A om det er 2013+. Da kan man vurdere å sette på 32A støpsel, og ha med seg overgang til 16A.

Uansett om man har shuko-støpsel eller industristøpsel på en portabel evse, så er det nyttig å ha med seg en eller flere typer overganger, da det er ulike kontakter rundt omkring der man lader.

tomatchili

Tack för svar: Det är en 10A laddar, så kanske det går på garanti (Sverige import) får kolla det.
(Håller med om att 16A är för mycket för en Schuko)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA