Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan nødåpne bakdørene innenfra ved brann

Startet av fredag, lørdag 02. januar 2016, klokken 16:55

« forrige - neste »

Brede

Vanskelig å ikke virke nedlatende her, men jeg sier det likevel..

Det som slår meg i mange tråder, inkludert denne er: "er det ingen som leser manualen til bilen lenger?"

Den kan absolutt anbefales, kan dukke opp mange tips som kan hjelpe på om det skulle dukke opp problemer senere.  :)

fredag

Sitat fra: Brede på mandag 04. januar 2016, klokken 18:41
Vanskelig å ikke virke nedlatende her, men jeg sier det likevel..

Det som slår meg i mange tråder, inkludert denne er: "er det ingen som leser manualen til bilen lenger?"

Den kan absolutt anbefales, kan dukke opp mange tips som kan hjelpe på om det skulle dukke opp problemer senere.  :)

Akkurat det med å kunne rømme bilen i tilfelle brann bør være mulig uten å måtte lese bruksanvisningen først.

Barna mine har ikke lest bruksanvisningen til bilen.

Dersom barna til noen her på forumet brenner inne i bilen, så er du til liten hjelp ved å påpeke at de burde lest bruksanvisningen.

Forhåpentligvis skjønner Tesla etterhvert at bruksanvisning ikke er nok, og at bakdørene må endres på nye biler.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fonberg

Sitat fra: fredag på mandag 04. januar 2016, klokken 19:51
...
Barna mine har ikke lest bruksanvisningen til bilen.
...

[kverulantmodus]
Da må jeg nesten spørre deg:
(1) Har du noen gang lest for barna dine?
(2) Hvor mange kalorier vil det koste deg å (a) lese høyt for barna dine fra manualen hvordan de åpner bakdørene om vanlig åpning ikke virker, eller (b) vise ungene dine hvordan de gjør det, neste gang de er med deg i bilen?

Sånne handlinger kalles barneomsorg.
[/kverulantmodus]
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Brede

Sitat fra: fredag på mandag 04. januar 2016, klokken 19:51
Sitat fra: Brede på mandag 04. januar 2016, klokken 18:41
Vanskelig å ikke virke nedlatende her, men jeg sier det likevel..

Det som slår meg i mange tråder, inkludert denne er: "er det ingen som leser manualen til bilen lenger?"

Den kan absolutt anbefales, kan dukke opp mange tips som kan hjelpe på om det skulle dukke opp problemer senere.  :)

Akkurat det med å kunne rømme bilen i tilfelle brann bør være mulig uten å måtte lese bruksanvisningen først.

Barna mine har ikke lest bruksanvisningen til bilen.

Dersom barna til noen her på forumet brenner inne i bilen, så er du til liten hjelp ved å påpeke at de burde lest bruksanvisningen.

Forhåpentligvis skjønner Tesla etterhvert at bruksanvisning ikke er nok, og at bakdørene må endres på nye biler.

Rolig, rolig, rolig!

Jeg prøver bare å anbefale en god "bok" her!  :P


elektro

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 03. januar 2016, klokken 01:00
Da må man nok knuse en av rutene. Burde vært noe automatikk med at håntak spratt ut hvis strømmen ble borte. Men det går vel ikke på dagens løsning.

I så fall bør man ha en nødhammer lett tilgjengelig. Men, hvor enkelt er det å få flere barn ut av barnesetet gjennom vinduet? Det kan være vanskelig nok til vanlig, spesielt hvis barnet ikke samarbeider..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Nuvolari

#21
Noen som har testet denne utløseren?

Tviler sterkt på at min 4åring klarer å bøye seg fram og nå ned dit og deretter skyve denne saken til venstre mens han sitter i sitt bilsete.

Sprøtt at dette har blitt godkjent.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

krl

Det blir bestilling av nødhammer for min del... Dette "nødhåndtaket" er ikke spesielt godt egnet for småbarn!

Muffinman

Selv om jeg har vært klar over nødåpningen bak (og stusset på hvorfor man lager noe så idiotisk) har jeg ikke tenkt over hvordan man skal få ut små barn utenfra eller hvordan de selv skal kunne bruke denne åpneren. Har ei lita frøken på 5 måneder, så dette er i høyeste grad relevant. Takk til dere som gjorde meg oppmerksom på det!

Da blir det nødhammere her også - er denne grei?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Sikkerhetsdetaljer/Nodhammer-2000016404/

Bowers

Enig i at dette er en overraskende elendig løsning på bakdørene... men det er forhåpentligvis noe de får opp øynene for før noen mister livet pga løsningen.

Men... det jeg egentlig skulle si... Hammeren du linker til har jeg testet fra innsiden av en bil og den fungerer sålenge du får nok kraft i slaget.
Jeg vil anbefale å lære evt unger at den kan og skal brukes hvis nødvendig.
En viktig detalj jeg også vil anbefale er å fjerne evt beskyttelse på hammer-spissen. Mange hammere blir levert med en plastikk-kopp over den spisse tuppen, men dersom et barn brått skulle måtte bruke den i en stresset situasjon så er det fort gjort for barnet å glemme/overse beskyttelsen. Med beskyttelsen på er det bare å glemme å få knust ruten.
Husk også at den må monteres så den er tilgjengelig uten å løsne setebelte...


nie

Sitat fra: Brede på mandag 04. januar 2016, klokken 18:41
Vanskelig å ikke virke nedlatende her, men jeg sier det likevel..

Det som slår meg i mange tråder, inkludert denne er: "er det ingen som leser manualen til bilen lenger?"

Den kan absolutt anbefales, kan dukke opp mange tips som kan hjelpe på om det skulle dukke opp problemer senere.  :)
Åpnings mekanismene fremme og bak er identiske å se til. Kall meg gjerne dum men det faller IKKE naturlig for meg å begynne å lese i manualen for å sjekke at den tekniske virkemåten faktisk ER lik.

Så nok en gang;
Tusen takk til trådstarter

Bowers

Strengt tatt burde egentlig Tesla levere 2 stk gratis nødhammere til alle som har kjøpt en Model S...

Nuvolari

#27
Jeg har en slik liggende i bilen. Tror den er enklere å bruke for barn også enn hammer.

http://www.tryggogsikker.no/html/797.html
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Spinner

Sitat fra: nime01 på mandag 04. januar 2016, klokken 20:46Hva med en utforkjøring hvor bilen havner under vann? Vil åpningsmekanismen fortsatt virke?
Du får ikke opp en bildør under vann før kupeen er fylt helt opp uansett. Havner du i vann har du tre valg (testet av Mythbusters :D):

  • Åpne vinduene umiddelbart, det går ikke så snart de er under
  • Knus vindu med nødhammer, dette går også når bilen er under
  • Vent til bilen er fylt med vann, og åpne døra


Brede

Sitat fra: nie på mandag 04. januar 2016, klokken 21:16
Sitat fra: Brede på mandag 04. januar 2016, klokken 18:41
Vanskelig å ikke virke nedlatende her, men jeg sier det likevel..

Det som slår meg i mange tråder, inkludert denne er: "er det ingen som leser manualen til bilen lenger?"

Den kan absolutt anbefales, kan dukke opp mange tips som kan hjelpe på om det skulle dukke opp problemer senere.  :)
Åpnings mekanismene fremme og bak er identiske å se til. Kall meg gjerne dum men det faller IKKE naturlig for meg å begynne å lese i manualen for å sjekke at den tekniske virkemåten faktisk ER lik.

Så nok en gang;
Tusen takk til trådstarter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA