Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan nødåpne bakdørene innenfra ved brann

Startet av fredag, lørdag 02. januar 2016, klokken 16:55

« forrige - neste »

fredag

Ved brann eller lignende vil sannsynligvis strømmen i bilen (12V) bli kuttet, som en del av sikkerhetssystemet til bilen. Fordørene kan åpnes som vanlig uten strøm i bilen, men hendelen for å åpne bakdørene virker ikke når strømmen i bilen blir borte!!!

Nødåpner for bakdørene er i teppekanten under baksetene.

Det er lurt å vise nødåpnerne til de som benytter baksetene, feks barna, slik at de vet hvor de finner disse i tilfelle det blir behov for evakuering ved en supercharger. Det er for sent når situasjonen oppstår.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Finnøy (Arne Johan Larsen)


elbilmanne

Hva gjør man hvis man f.eks. har barn baki der? Regner med at man ikke får åpnet dørene utenfra heller.  :o

Cookie Monster

Da må man nok knuse en av rutene. Burde vært noe automatikk med at håntak spratt ut hvis strømmen ble borte. Men det går vel ikke på dagens løsning.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

FU73

Rart at bakdørene ikke er laget for å kunne åpnes på samme måte som fordørene? må nå være det mest naturlige. opp i den panikk som vil oppstå med brann, så er det store sjanser for at barn ikke fikser den spesielle nødåpningen..
man får vel starte hver biltur som flyselskapene, men å gjennomgå nødprosedyrer :o
2016 Model S 70D

dundun

Akkurat det her irriterer meg med Teslas tilnærming. Hva i alle dager er galt med helt normale mekaniske døråpnere? Sånne som har virka i hundre år nå?
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Nuvolari

Sitat fra: fredag på lørdag 02. januar 2016, klokken 16:55
Ved brann eller lignende vil sannsynligvis strømmen i bilen (12V) bli kuttet, som en del av sikkerhetssystemet til bilen. Fordørene kan åpnes som vanlig uten strøm i bilen, men hendelen for å åpne bakdørene virker ikke når strømmen i bilen blir borte!!!

Nødåpner for bakdørene er i teppekanten under baksetene.

Det er lurt å vise nødåpnerne til de som benytter baksetene, feks barna, slik at de vet hvor de finner disse i tilfelle det blir behov for evakuering ved en supercharger. Det er for sent når situasjonen oppstår.

Er denne utløsermekanismen noe man kan teste at barna fikser eller er det en engangsløsning hvor bilen må på service dersom mekanismen er utløst?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

nortrahof

Det er en liknende "skult" nødåpning på innsiden av bakluken.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

PerBear

Greit å vite at TMS fungerer dårlig som fengsel.

På vår Prius er det umulig å åpne bakluka på med flatt 12V batteri uten å fjerne innerpanel.  Upraktisk når batteriet står plassert bak i bilen.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Elbil fundamentalist

Denne tråden gjør at jeg nå avstår fra å montere Solfilm på vinduene bak. Glasshammer skal nå anskaffes. Jeg har allerede skaffet orginal tesla solskjerm for den store bakdøra, og etter dette forsvant mye av behovet for Solfilm uansett.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Quintilian

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 04. januar 2016, klokken 13:32
Denne tråden gjør at jeg nå avstår fra å montere Solfilm på vinduene bak. Glasshammer skal nå anskaffes. Jeg har allerede skaffet orginal tesla solskjerm for den store bakdøra, og etter dette forsvant mye av behovet for Solfilm uansett.

Monterte nødhammer/beltekutter i går under "den lille hylla" under 17".


Synes å huske at den er kjøpt i NAF sin nettbutikk.

nie

Takk til fredag for 2015's mest nyttige tråd!
Har aldri svevd meg at bakdørene ikke kunne åpnes på lik linje med fremdørene.

Kaktus til Tesla!
Dette burde være OBLIGATORISK å gjennomgå for DS ved utlevering av bilen.

Trustno1

Sitat fra: kvasbo på søndag 03. januar 2016, klokken 10:58
Akkurat det her irriterer meg med Teslas tilnærming. Hva i alle dager er galt med helt normale mekaniske døråpnere? Sånne som har virka i hundre år nå?

Jeg tror årsaken til at Tesla har gjort det på denne måten er at man kan styre barnesikringen på bakdørene av/på i fra skjermen.

TrondM

SitatDette burde være OBLIGATORISK å gjennomgå for DS ved utlevering av bilen.
Helt klart, som et absolutt minimum.

SitatJeg tror årsaken til at Tesla har gjort det på denne måten er at man kan styre barnesikringen på bakdørene av/på i fra skjermen.
Høres ikke usannsynlig ut. Hva er viktigst, å kunne styre barnesikringen fra skjermen eller å gi 3 (kanskje til og med 5) personer baki der muligheten til å komme seg ut i en nødsituasjon?

Dette må jo være designet av samme person som hadde ansvaret for "midtkonsollen", altså plasttrauet der midtkonsollen burde vært  - samt plasseringen av koppholderne, som er heller uergonomisk og gjør bruk av armlenet umulig om man har kaffekoppen installert..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA