Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla i Kautokeino\Karasjok(-35 til tider) - Vil dere anbefale ?

Startet av kamuflars86, fredag 01. januar 2016, klokken 23:00

« forrige - neste »

kamuflars86

Hei Tesla godt folk!

Vurderer sterkt å gå over fra fossil bil til fordel mot en brukt Tesla, 2014,  SP85 som ligger rundt 600 000. 

Lest litt på nettet og forumet deres at kuldegrader kan skape utfordringer, tenker så når kuldegradene kryper ned mot -35/-40 kan det bli problematisk å bruke elbil. Stort problem er at det ikke finnes ladestasjoner nord for tromsø (kun Alta) så er redd at jeg ikke vil ha rekkevidde til lengere turene, samt om elektronikken tåler den type kulde.

Lurer på om dere med vintererfaringen med bilen vil anbefale den til nordlige strøk med dårlig infrastruktur til elbil.
Vil ved innkjøp måtte installere 22kw hjemme-ladeenhet i Karasjok og Kautokeino og lagre bilen i garasje.
Blir å kjøre strekningen Kautokeino-karasjok(120km) og Karasjok-Unjarga(240km) ukentlig og noen ganger hele strekka på 36mil.


Lars H.

Muffinman


Nordtroms

36 mil i 30-40 minus kan du bare glemme. Vet at Alta Kautokeino T/R er tilbakelagt i slike temperaturer med litt lading på 13 A i Kauto. Da var det akkurat nok til å klare det fordi temperaturen steg nedenfor kløfta. Har god tro på at Model S kan fungere godt i Kauto men husk på at dette er et område i landet med forholdsvis langvarig lave temperaturer på vinteren. Jeg var selv der en vinter hvor temperaturen lå mellom 35 og 45 minus i tre uker. Når det er så kaldt så vil bilen bruke energi på å holde batteriet varmt selv når den er parkert, så garasje er å anbefale og bilen bør være tilkoblet når den ikke er i bruk. Strømforbruket vil dermed bli høyere enn om du hadde bodd en annen plass. Det finnes flere som har Tesla i alta, kanskje de har vært inn mot Kautokeino vinterstid og kan komme med innspill på wh/km når det kryper ned mot 35 blå over lange strekninger.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Muffinman

Tror nesten jeg ville vært skeptisk til 25 mil om temperaturen krøp under 30 blå, ihvertfall om det ikke eksisterte lademuligheter på veien som kunne fungere som sikkerhetsnett. Regner med det går, men kan ikke tenke meg at marginene blir veldig store.

Cookie Monster

Er ikke anbefalt å stå i mer enn -30 i over 24 timer uten lader koblet til står det i manualen som er greit å være obs på.


Do not expose Model S to ambient
temperatures above 60° C or below
-30° C for more than 24 hours at a time.

Skriver ikke noe om hvorfor men regner med det er fordi da kan ikke batteri varmeren holde det innafor riktig temperatur som gjør at man ikke får hentet ut noe særlig strøm før det er innafor temperaturen som kreves igjen. Så du bør å gode lade muligheter der du står over lengre tid når det er så kaldt eller sette bilen i en varmere garasje.

Men som Muffinman over sier klarer du nok ikke 36 mil i 30 minus. Tipper maks 30 mil når den er varmet opp på forhånd.

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Nuvolari

Med så lange etapper er det mye å spare på å kjøre Tesla. Kan du han en billig back-up bensinbil for de kaldeste periodene?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

kamuflars86

Tusen takk for gode svar!  :D

Ja, vi har en qashqai som 2. bil, men kona kjører også endel, så må eventuelt medberegne å bruke Teslaen når vi er inn i de kaldeste månedene. 

Så det med at den ikke kunne være under -30 i mer enn 24 timer, så da utgår det som hyttebil, men regner med den skal være trygg så lenge den er tilkoblet ladeenhet.

Blir å eventuelt bruke den strekningen Kauto-Alta og Karasjok-Lakselv. Hadde med i regninga at en 85kw tesla klarte de 13milene tur\retur  :-\ greit å høre med folk som har prøvd strekninga før en, så håper at noen eiere i Alta ser innlegget   

Tenkte at det ikke vil gå de 36milene uten lading, så nå på tesla sitt ladekart at det er en "type 2" kontakt som gir 32A på finsk side ved Karesuando (midt mellom Kauto og Unjarga), kan jo være en redning på veien, dog en omtur på 30 minutter.

Ser det er en rekke utfordringer med å ha en Tesla her i indre-finnmark, men skal kjøpe ny bil og kjørte en Tesla en god del i sommer, så sliter med å rasjonalisere et bensinbil kjøp til 4-500k, spesielt når en tenker på bensinen som blir spart .

OddB

Fredeng i Karasjok er i ferd med å sette opp to 22kW Type 2 fra ladefondet til TOCN.. 
Kjenner dere flere steder i Finnmark som har mulighet til å sette slike ladere (godt med strøm /400V) så gi meg beskjed.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 01. januar 2016, klokken 23:38
Tror nesten jeg ville vært skeptisk til 25 mil om temperaturen krøp under 30 blå, ihvertfall om det ikke eksisterte lademuligheter på veien som kunne fungere som sikkerhetsnett. Regner med det går, men kan ikke tenke meg at marginene blir veldig store.

Nja, varmeapparatet er på 6kW. Om de 25 milene tilbakelegges på 3 timer går det med 18kWh til oppvarming i alle verste fall. Da kan man fortsatt bruke over 220Wh/km til fremdrift og det er lite trolig så sant vi ikke snakker dårlig brøyting med masse snø i veien eller sterk motvind. Men ja, er det worst case forhold på alle kanter kan man trenge lading underveis. Dog tror jeg 6kW kontinuerlig til varme er nok til å grille en kylling i bilen selv om det er -40 ute ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lunitiks

Sitat fra: OddB på lørdag 02. januar 2016, klokken 00:40
Fredeng i Karasjok er i ferd med å sette opp to 22kW Type 2 fra ladefondet til TOCN.. 


Hvor? I karasjok?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW


petersv

Her lønner det seg nok å gå for en 90D. Varm garasje og en god lang skjøteledning 2,5mm^2 til destinashonslading så er du trygg. Der det er hus er det strøm.

Muffinman

Gå heller for en 4kv skjøtekabel pluss overganger til diverse industristikk. Da kan du trekke inntil 32A enfase hvor det er tilgjengelig med UMC og blåklumpen. I en virkelighet hvor offentlig tilgjengelige lademuligheter er få handler det om å være litt frampå og undersøke hvor det kan være muligheter for å plugge inn, gjøre avtaler og sørge for å kunne koble til så så mange forskjellige varianter som mulig. UMC er genial i så måte, med den kan du lade på så godt som alt med de riktige overgangene. Selv har jeg utstyr nok i bilen til å koble meg til 9 eller 10 forskjellige typer uttak via UMC. I tillegg har jeg skjøtekabler til enfase og 400v trefase. Chademoadapter og type 2 ligger også i bagasjerommet. Ekstra UMC er obligatorisk på langtur.

elektro

Her er Bjørns guide til de forskjellige lademuligheter du har:
http://youtu.be/Hh52C1b3BCE

Og her er en masse nyttige vintertips fra en Teslaeier i Canada:
http://www.teslamotorsclub.com/entry.php/194-Cold-Weather-Driving

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

kamuflars86

Ja, skulle gjerne investert i en p90d med 7 seter uten panoramatak, men da må jeg kjøpe en fra fabrikk og plutselig koster bilen over 800 000kr. Tenker det kan ikke være den altfor store forskjellen i kjørelengde til en brukt sp85 som er 200 000kr billigere.

Passer bra med industrikontakt og skjøt langs strekninga,  en god del industribygg og gårder på veien..for prøve å satse på å bli kjent med flere bøndene langs strekninga, så har man nødløsninger i worst case scenario   :D

Genialt at Tesla gjengen tar ansvar når staten ikke gjør det !

Noen som forresten opplevd å ha bilen i -30/-40 ?..tenker feks viss man drar på besøk og lar en bil stå utenfor en time eller to, så vil vinduene være umulig å åpne på en vanlig bil,  så er jo spent om teslaen vil takle slikt.

Kjørte nettopp Kautokeino-Tromsø strekningen gjennom finnland. er å en strekning jeg tar en to tre ganger i året , som også blir utfordrene om vinteren(22kw ladestasjon i karedoando, midt i strekninga på 45mil)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA