Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vestlandet: Gå sammen for rabatt - oppgradere std lyd

Startet av Quintilian, torsdag 31. desember 2015, klokken 08:46

« forrige - neste »

Quintilian

Hei! Kopierer denne over fra FB-Teslagruppa for litt mer eksponering:


Noen på Vestlandet med standard audio-anlegg som kan tenke seg å oppgradere?

I så fall kan vi kanskje gå sammen for å få grupperabatt hos Bilradiospesialisten Bergen...?

Pratet med Tesla Kokstad og de kunne opplyse om at en av de ansatte der hadde fått utført oppgradering hos BRS Bergen, og at dette lød bedre enn originalt "Ultra hi-fi"-anlegg fra Tesla.

Jeg stilte kritiske spørsmål knyttet til garanti, og han (dvs teslarep) sa at en evt feil med bilen måtte påvises av Tesla som følgefeil, og at et slikt inngrep av BRS ikke påvirket bilens elektriske system.

Han opplyste om at kabling til subwoofer ligger klart i alle biler, og at en ekstra forsterker kobles på 12v-nettet gjennom sikring som er tiltenkt dette (benyttes til org sub). I tillegg til montering av sub byttes eksisterende høyttalere ut med noen som er (mye) bedre.

Fikk oppgitt kost til ca 15-20.000 komplett med montering, og det skal ta ca 1 dag å utføre...

Går fra S85 med hi-fi til 70D uten, og må si at jeg er meget skeptisk.... Blitt veldig godt vant til gromlyden, og vet jeg kommer til å savne den umiddelbart...

Si fra om noen er interessert :-)

petersv

Fint om noen som har hatt av innredningen kan bekrefte dette med kabler, ingen av mine har hatt dette klart såvidt jeg har kunnet se. Det er også en ekstra forsterker som mangler på biler uten hifi (forsåvidt ikke noe problem, men kun bytte av elementer vil gi veldig begrenset effekt.) I tillegg til dette kommer impedans, det er veldig lav motstand i org. elementene, det er nesten umulig å oppdrive noe i rett størrelse med korrekt impedans, noe som vil medføre dårligere (svakere) lyd i seg selv.

Jeg er heldig positiv til initativet, men stiller litt spørsmåltegn ved uttalelsene til denne selgeren.

Se mer på teslatap.com

P

Quintilian

#2
Sitat fra: petersv på torsdag 31. desember 2015, klokken 11:33
Fint om noen som har hatt av innredningen kan bekrefte dette med kabler, ingen av mine har hatt dette klart såvidt jeg har kunnet se. Det er også en ekstra forsterker som mangler på biler uten hifi (forsåvidt ikke noe problem, men kun bytte av elementer vil gi veldig begrenset effekt.) I tillegg til dette kommer impedans, det er veldig lav motstand i org. elementene, det er nesten umulig å oppdrive noe i rett størrelse med korrekt impedans, noe som vil medføre dårligere (svakere) lyd i seg selv.

Jeg er heldig positiv til initativet, men stiller litt spørsmåltegn ved uttalelsene til denne selgeren.

Se mer på teslatap.com

P

Hei og takk for svar.

Angående ledninger så er det kun ledning til subwoofer som allerede er trukket (bekreftet av Tesla-representant). Derfor monteres kun subwoofer, og resten av høyttalerne i standardpakken byttes ut 1:1 (monteres ikke flere).

Forsterker til SUB kobles på den sikringen som er tiltenkt dette formålet slik at det ikke trekkes mer enn tiltenkt fra 12v-nettet.

Hva gjelder impedans så har du rett i at Tesla sine er 2 ohm, mens de fleste aftermarket er 4 ohm. Dette skal dog kun gi et "lydtap" på 3 db, som skal være mer enn levelig.

Har for øvrlig lest veldig mye om dette på nettet, bl.a. alle trådene på det amerikanske forumet og Teslatap, samt lest om de forskjellige bilradiomontørene som har spesialisert seg på bl.a. Tesla (En britisk aktør, en dansk og en amerikansk). Så for meg ser det ganske kurant ut.

Ellers var det en hi-fi-interessert Tesla-ansatt som fortalte at dette ikke skulle være noe problem, og ikke bilradio-pusheren...

En på FB-siden skrev i morges at han hadde prøvelyttet bilen "til han Tesla-ansatte" som hadde fått dette utført hos BRS Bergen, og var enig i at lyden var veldig bra....   

Så for meg ser dette greit ut... Men tar gjerne i mot innspill; har ingen erfaring aftermarket bil-anlegg fra før :-)

petersv

Hei, ja det er denne jeg sikter til, teslaselgeren, har hørt de si mye rart oppgjennom. Finner som sagt ikke ledning til sub i de bilene jeg har hatt, kanskje noe nytt? Er det signal på denne ledningen? Det høres litt rart ut, men veldig bra om det er tilfellet.

Ang. impedans, forsterkerens impedans burde matche høyttalernes, eller blir det dårligere effektivitet i forsterkeren og mer varme. Ville ikke byttet til 4 ohm, selv om det i seg selv ikke trenger å være noe problem.

Nick

Det beste hadde vært om noen laget en guide for ettermontering av anlegg. Da står man ofte friere i valg av effekt og elementer.

Selv tør jeg ikke begynne å skru på en så dyr bil uten at jeg vet helt hvordan. Så kanskje jeg hiver meg på en oppgradering via bilradiospesialisten likevel, men bor på Østlandet da.

Quintilian

Sitat fra: Nick på torsdag 31. desember 2015, klokken 16:15
Det beste hadde vært om noen laget en guide for ettermontering av anlegg. Da står man ofte friere i valg av effekt og elementer.

Selv tør jeg ikke begynne å skru på en så dyr bil uten at jeg vet helt hvordan. Så kanskje jeg hiver meg på en oppgradering via bilradiospesialisten likevel, men bor på Østlandet da.

Teslatap har laget guide både for interne høyttalere og sub. Selv har jeg 10 tommeltotter og tør ikke gjøre noe selv :-)

Eip

Sitat fra: Quintilian på torsdag 31. desember 2015, klokken 16:23
Sitat fra: Nick på torsdag 31. desember 2015, klokken 16:15
Det beste hadde vært om noen laget en guide for ettermontering av anlegg. Da står man ofte friere i valg av effekt og elementer.

Selv tør jeg ikke begynne å skru på en så dyr bil uten at jeg vet helt hvordan. Så kanskje jeg hiver meg på en oppgradering via bilradiospesialisten likevel, men bor på Østlandet da.

Link?

Teslatap har laget guide både for interne høyttalere og sub. Selv har jeg 10 tommeltotter og tør ikke gjøre noe selv :-)
VIN: 509XX PD

Quintilian

Sitat fra: Eip på fredag 01. januar 2016, klokken 12:29
Sitat fra: Quintilian på torsdag 31. desember 2015, klokken 16:23
Sitat fra: Nick på torsdag 31. desember 2015, klokken 16:15
Det beste hadde vært om noen laget en guide for ettermontering av anlegg. Da står man ofte friere i valg av effekt og elementer.

Selv tør jeg ikke begynne å skru på en så dyr bil uten at jeg vet helt hvordan. Så kanskje jeg hiver meg på en oppgradering via bilradiospesialisten likevel, men bor på Østlandet da.

Link?

Teslatap har laget guide både for interne høyttalere og sub. Selv har jeg 10 tommeltotter og tør ikke gjøre noe selv :-)

http://teslatap.com/modifications/upgrading-rear-door-speakers/

http://teslatap.com/modifications/sub-woofer-and-amplifier-installation/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA