ACC og batteriøkonomi

Startet av TomR, tir 29. des 2015, kl. 22:54

« forrige - neste »

TomR

Hei

Hvordan opplever dere forbruket med eller uten ACC er. Fikk inntrykk av at bilen bruker mere strøm med ACC enn uten?

Tom
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

Råde

Forbruket er som oftest høyere med ACC. Årsaker er diskutert i eldre tråder.
e-Golf | X75D

David Skov Hansen

Tror det var lidt 50/50

Tæt bykørsel koster uanset. Men ulempen er at ACC ikke coaster men regenererer. Det koster energi og ved at køre selv kan du vælge det til.

Cirrisky

Så dvs om man bruker cruise control uten trafikk så er det likegreit? Også om man følger en bil som også holder jevn hastighet?

Råde

Sitat fra: Cirrisky på ons 30. des 2015, kl. 17:49
Så dvs om man bruker cruise control uten trafikk så er det likegreit? Også om man følger en bil som også holder jevn hastighet?
Nei, ikke hvis bilen må regenerere for å holde farten feks i nedoverbakke. Du vil kunne planlegge nedoverbakken slik at du ikke behøver å regenerere (les: bremse). Det klarer ikke ACC.
e-Golf | X75D

torgrand

Jeg hadde flere dager med veldig like forhold til jobb i vår hvor jeg testet.
Konklusjonen min var at i normal modus var acc relativt mye mer aggressiv enn en forsiktig høyrefot, mens eco var ca det samme som jeg oppnådde med normal kjøring.

hemi

de burde laget eco mode... men MED varme, for jeg offrerer gjerne gassrespons, men gidder ikke sitte fryse

David Skov Hansen

Som du nok vil læse dig til hurtigt herinde så er det bedste meget afhængigt af landskab temperatur og vindforhold. Men som nævnes ovenfor vill ACC ikke coaste men regenerere og det koster energi da bilen skal op i fart igen. Kører du bag en bil som har konstant samme hastighed så er ACC god men de fleste biler skifter op og ned i fart. Og ydermere er det meget mere økonomisk at coaste dvs. køre i D med mindre du triller ned af en lang bakke og skal bremse ned af for at holde samme fart.

I et tidligere indlæg var der et medlem som testede med og uden ACC og havde en blandet oplevelse af om det var bedst eller mest effektivt at køre med eller uden ACC. Så er man økonomisk kører skulle det efter sigende være bedre end ACC. Personligt bruger jeg hovedsageligt B og D i regen og slukker ACC ned af små bakker eller op til lyskryds etc.

gamer73

Personlig merker jeg ikke noe særlig forskjell på med og uten bruk av Cruise control, men jeg klarer heller ikke holde konsentrasjonen lenge nok til å tenke på økonomisk kjøring i mer enn 30 sekunder så det kommer nok ann på bruker av bilen;)

Jeg bruker cruise controlen 99% av tiden. Kjører bilen med knappene for opp og ned fart og rattet;)...nesten som et dataspill;)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA