Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på 16A - hvilken sikringskurs?

Startet av edan, søndag 27. desember 2015, klokken 20:07

« forrige - neste »

edan

Hei, jeg har så langt bare brukt ladekladden (10A) som fulgte med Leafen, og har fått laget en dedikert 16A-kurs til denne.

Tenker å oppgradere til 16A ladefart (ladeboks/stasjon) i garasjen og lurer litt på hva som da anbefales av sikringskurs. Er 20A tilstrekkelig? Eller bør det være 25? 4kvm kabler?

Min 2013 Leaf kan ikke lade raskere enn 16A, men mtp framtiden; burde jeg legge opp kraftigere kurs først som sist? Hva er "neste steg" ladefartnivå over 16A?

mvh
egill
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

Homecast

#1
20 Amp kurs for 16 A lading, med 4 kvadrat kabel.

Over det så er det jo 6,6 KW lading på leaf og soul feks. Men trenger du virkelig så mye effek?
ev 32 A kurs, boks stilt til 28A lading, ofte 6 kvadrat kabel

om du absolutt skal legge opp 32 A lading så 40 A kabel 6-10 kvadrat kabel litt avhengig av endel faktorer.

Personling anbefaller jeg 16A ladefart hjemme, gir grei ladefart samt at det ikke belaster el anlegget unødvendig mye mer enn "normalt"

Edit: og dette gjelder da Mode 3 lading, altså fast monterte veggbokser!
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

pudderjagar

Da er veldig vanskeleg å spå kva som vil skje fremmover når da gjeld elbillading. Å bygge ein kurs for framtidig bruk anbefaler eg ikkje hvis du ikkje veit kva neste bil vært og kva kjøremønster du vil få.

Sjøl valgte eg bevisst ein Zoe med 43 kw AC lading. Da er fordi at om vinteren så kjem eg heim med 20% batteri og skal vidare på kveldskjøring på ski. Eg reise 1 time etter at eg er komen heim og brukar ca 130% av batteriet tr skibakken. Da betyr lading j skibakken og full guffe på ladinga heime så går da fint.

Alternativet er hurtiglading. Då ville eg ha tapt 45 min av skikjøringa. På kveldskjøring så er da ikkje så mange timar åpent. Da treng ikkje bare være skiaktiviteter på kvelden som gjev behov for rask lading.

Utviklinga går mot større batteripakker men også større bilar. Da betyr høgare forbruk og same kjørelengde.

Har du ikkje bruk for bilen på kvelden eller har nok straum til heile dagen så held da med 16a kurs.

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elektrolux

Sitat fra: Homecast på søndag 27. desember 2015, klokken 21:10
20 Amp kurs for 16 A lading, med 4 kvadrat kabel.

Ikke lovlig, med mindre det er et fast opplegg.

Skal du lade med 16A med ladekabel må du ha maks 16A kurs, gjerne med 3x4mm2 kabel ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kjell Leaf

Sitat fra: edan på søndag 27. desember 2015, klokken 20:07
Hei, jeg har så langt bare brukt ladekladden (10A) som fulgte med Leafen, og har fått laget en dedikert 16A-kurs til denne.

Tenker å oppgradere til 16A ladefart (ladeboks/stasjon) i garasjen og lurer litt på hva som da anbefales av sikringskurs. Er 20A tilstrekkelig? Eller bør det være 25? 4kvm kabler?

Min 2013 Leaf kan ikke lade raskere enn 16A, men mtp framtiden; burde jeg legge opp kraftigere kurs først som sist? Hva er "neste steg" ladefartnivå over 16A?

mvh
egill
Jeg har 16A ladekabel (justerbar) i bilen, så bruker jeg den originale i garasjen. Om det haster litt med strøm kobler jeg 16A kabelen til i garasjen med 16A kurs, men det er kun i de tilfellene jeg må lade fortere, og gjør det aldri om natten. Det fungerer helt fin for meg fordi jeg i 99% av tilfellene klarer meg utmerket med 10A hjemme. Er jeg innom et kjøpesenter eller noe er det greit med 16A kabel i bilen, da lader jeg rundt 18% på en time.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 27. desember 2015, klokken 22:48
Sitat fra: Homecast på søndag 27. desember 2015, klokken 21:10
20 Amp kurs for 16 A lading, med 4 kvadrat kabel.

Ikke lovlig, med mindre det er et fast opplegg.

Skal du lade med 16A med ladekabel må du ha maks 16A kurs, gjerne med 3x4mm2 kabel ;)

Nja, nesten. Du kan selvsagt bruke en 32A ladekabel på en 20A kurs til å lade en bil med 16A lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Har du 3 fas inn til sikringskapet ditt, vil jeg anbefale å legge et uttak for 32A 3 fas ut til garasjen også. Der ute kan man koble en ladeboks på uttaket som bare forsyner seg med det den trenger av faser og strøm. Legg ihvertfall tykk nok kabel til å ta høyde for dette når du først holder på.

Jeg hadde tenkt å gjøre dette, men ser ikke at behovet er der. Har 16A kurs i garasjen og lader med 10A på "fastmontert" orginalkladd. Holder for dagens bruk og jeg tror ganske mange gjør det slik.
Men om jeg skulle gjort oppgraderinger, ville jeg gjort slik som beskrevet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Homecast

Sitat fra: elektrolux på søndag 27. desember 2015, klokken 22:48
Sitat fra: Homecast på søndag 27. desember 2015, klokken 21:10
20 Amp kurs for 16 A lading, med 4 kvadrat kabel.

Ikke lovlig, med mindre det er et fast opplegg.

Skal du lade med 16A med ladekabel må du ha maks 16A kurs, gjerne med 3x4mm2 kabel ;)

Burde selvfølgelig lagt til info om at dette gjelder Mode 3 lading! takk for korrigering =)
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

edan

Er "fast opplegg" det samme som ladestasjon/boks i garasjen?

Må innrømme at jeg blir litt forvirret av nye el-regler som er på trappene, og disse ser ut til å bli mye strengere.

Her er det snakk om fastmontert ladestasjon og basert på råd fra dere tenker jeg meg å satse på 20A og 4mm2 kabler...?

(Forøvrig: tusen takk for svarene jeg har fått :-) )
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

LaJa

Jeg har bestilt ny Leaf 30, med 6,6 lader.
Håpet var en 32A lader, men netteier godkjente ikke mer enn 20A lader. Jeg får derfor en fast lader på 20A, elektriker sa at de kom til å installere en høyere Ampere på sikring. Jeg ba forøvrig om at det ble lagt opp en ekstra lader hvis en gang i fremtiden skal over på en 3 fas lader.

pudderjagar

Når kraftlaget nektar større lading så er da berre eit alternativ som monnar og da er ein bil som kan lada med 3fase. Då kan du auka effekten med x1,73. Desverre så minkar utvalget av bilar og Nissan er heilt ute av bildet.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

stefse

CCS pluggen støtter 3 fas og det er bare for VW og de andre å montere en skikkelig trafo og likeretter i bilene.
Så kan bilen lade med det den blir tilbudt gjennom kontakten.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rio

Sitat fra: edan på mandag 28. desember 2015, klokken 23:58
Er "fast opplegg" det samme som ladestasjon/boks i garasjen?

Må innrømme at jeg blir litt forvirret av nye el-regler som er på trappene, og disse ser ut til å bli mye strengere.

Her er det snakk om fastmontert ladestasjon og basert på råd fra dere tenker jeg meg å satse på 20A og 4mm2 kabler...?

(Forøvrig: tusen takk for svarene jeg har fått :-) )

"Fast opplegg" betyr at man har fast installasjon (spikret til veggen), og ingen kontakter mellom ladeuttaket og sikringsskapet.

Dersom jeg var deg (og jeg ikke skulle grave opp masse) så ville jeg satset på 16 A lading med det du har nå, og kjøpt en 16 A ladekladd/ladeuttak med blå industri-kontakt (CEE). Trenger ikke gjør det noe dyrere enn det. 16 A er 16 A.

Det eneste du bør unngå er å bruke Schuko (husholdningskontakt), for det blir så lett varmgang i dem, selv med 10 A dersom de er gamle/oksidert/deformert av vekten på kladden.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

stefse

"Fastmontert" orginal VW-lader. Den er koblet til stikkkontakt og lader med 10A. Det er et lignende bensinpumpe lignende arrengement for selve ladepluggen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Mumitrollet

Sitat fra: edan på søndag 27. desember 2015, klokken 20:07
Hei, jeg har så langt bare brukt ladekladden (10A) som fulgte med Leafen, og har fått laget en dedikert 16A-kurs til denne.

Tenker å oppgradere til 16A ladefart (ladeboks/stasjon) i garasjen og lurer litt på hva som da anbefales av sikringskurs. Er 20A tilstrekkelig? Eller bør det være 25? 4kvm kabler?


Min 2013 Leaf kan ikke lade raskere enn 16A, men mtp framtiden; burde jeg legge opp kraftigere kurs først som sist? Hva er "neste steg" ladefartnivå over 16A?

mvh
egill

Da jeg skulle ha ny kurs til 16A ladeboks i høst, la elektrikeren opp 2,5mm2 sikret med en 16A sikring.
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA