Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blinkende Powerlimit

Startet av Go-carter, fredag 12. juni 2015, klokken 16:46

« forrige - neste »

Go-carter

Hei,

Da er altså den gule fare på vei til R&S, en god stund siden sist nå...

Jeg hadde kjørt fra Oslo til Jessheim, og parkerte med 40% på tanken. Når jeg skulle dra igjen hørte jeg merkbart lavere futt fra vakuumpumpa, samt at grønn bil-lampa ikke kom på.

Powerlimit blinket taktfast, og 12V-symbolet i midtkonsollen lyste. Ellers ingen andre feilmeldinger, batteriet stod fortsatt på 40% og Economy stod på 0(midt i mellom grønn og rød).

Noen forslag til hva dette kan være?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Rezet

Vakumpumpa, går ikke den på 12V? Eller er jeg på bærtur nå?
Jeg ville ha målt spenningen på 12V-batteriet først, for å sjekke at det er i form. Lite spenning der = ikke start.
Deretter lese ut evt. feilkoder fra fremdriftsbatteriet.
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

Go-carter

Det viste seg å være 12V-batteriet som var synderen. Evt lading også, men det er usikkert.

Dekkes virkelig ikke dette av garantien?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

"Og så sitter vi her igjen" synger jokke... Vel, når jeg skulle dra fra jobb i dag fikk jeg nok en gang blinkende Power Limit. Denne gang forblir dog economy-meteret nederst på rødt, og går ikke opp.

Jeg dro hjemmefra med 40 % i dag, og klarte å pådra meg både Power Limit og varsel for varmt drivverk på vei til jobb i dag. Dette er forsåvidt ikke unormalt, det har skjedd andre ganger når bilen har stått en eller flere dager uten lading før så å bli kjørt "hardt" og/eller med varme. Satte den på lading på jobb med ca 17 % igjen.
o
Når jeg skulle dra var det bortimot 80-90 % og den ladet når jeg tok ut kontakten. La inn ladekabel, vrei om tenning - men releet i batteripakka slo ikke inn. Prøvde å sette i laderen igjen også, men den ville ikke starte lading. Dette minner veldig som sist gang - kan det være 12 V problemer igjen? Det er jo alltids mulig at jeg har slurvet et eller annet sted, og det har blitt dårlig kobling eller lignende.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

..og for å fortsette monologen min: Møtte opp på jobb i dag tidlig (bilen står i varm garasje her), og jaggu tror dere ikke den både starter og er helt frisk for feilmeldinger  ;D

Er egentlig ikke helt fan av problemer som "løser" seg selv, men jeg satte for sikker hets skyld på 12V laderen og den lyste rødt, så jeg konkluderer med at det må ha vært for lav spenning på 12V-systemet. Om det skyldes dårlig batteri fra biltema, slurvete jobb fra meg, eller dårlig kontakt på batteripolen vil jeg ikke få svar på med det første.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

LN-YOV

Hadde problemer med at batteriklemmen (+) ikke satt ordentelig fast på batteripolen (biltema) tiltross for at den var strammet til bunns!
Filte av litt metall på klemmen der sidene møtes, slik at den fikk litt mere klem, og det løste problemet!

BTW satte en slik en på min andre bil, lurer på å sette en på Tinken , gir enkel måte å koble bort batteriet hvis man må gjøre noe inærheten av pluss polen!
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Strombryter/Batteribryter-pa-pol-2000031707/

Go-carter

Sitat fra: LN-YOV på onsdag 30. desember 2015, klokken 09:33
Hadde problemer med at batteriklemmen (+) ikke satt ordentelig fast på batteripolen (biltema) tiltross for at den var strammet til bunns!
Filte av litt metall på klemmen der sidene møtes, slik at den fikk litt mere klem, og det løste problemet!

BTW satte en slik en på min andre bil, lurer på å sette en på Tinken , gir enkel måte å koble bort batteriet hvis man må gjøre noe inærheten av pluss polen!
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Strombryter/Batteribryter-pa-pol-2000031707/

Den originale klemma var korrodert i filler når jeg byttet batteri i juni/juli, så jeg monterte en ny batterisko med en kabel fra denne og til eksisterende sko/sikringsholder. Det er denne kabelen jeg lurer på om det har begynt å korrodere i, med dertilhørende spenningsfall som kan ha skapt tullet i går.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA