Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er forskjellig fra "gammel" Mod S85 til ny 70D

Startet av Quintilian, fredag 25. desember 2015, klokken 17:55

« forrige - neste »

Quintilian

Hei alle!

Har byttet ut min S85 til fordel for en 70D (demo) som vi skal hente ut om en ukes tid...

S85 er levert i mars 2014 og da med "alt" utstyr (inkl. innfellbare speil)...

70D er førstegangsregistrert i November 2015 (nå kjørt 1.800 KM)...

Hva kan vi forvente oss av endringer fra den gamle til den nye bilen?

Så langt har jeg konkludert med følgende
- Mindre frunk (buhu!)
- Ny glasstakløsning
- Nye klips over "takfestene"
- Byttet om på Cruise- og "Blink"-hendelen
- Bedre støyisolert
- 4x4, AP, Adaptiv Cruise & sikkerhetssystemer (autobrems, blindsonevarsling, "over-linjen"-varsling
- Elektromagnetiske bremser
- Fra 5.6 til 5.4 på 0-100 (tror vel egentlig ikke at jeg merker forskjell; S85 er vel målt til 5.4 "in the wild".
- Behov for å lade mye oftere enn før :-)
- Treigere SC-lading (noen som vet ca. hvor mye treigere det går...?)
- Bedre skrudd sammen (håper jeg ...kan noen bekrefte?)...
- Bedre seter (NG denne gangen)...
- Rattvarme
- Mindre latente feil... (Vår har vært mye på service...)
- Oppgraderte dekktrykksensorer med presentasjon av trykk i instrument-cluster

Sånn.... Noen som kjenner til noen punkter jeg har glemt? :-)

lunitiks

Her er hva jeg kommer på i farta. NB: Du har ikke opplyst produksjonsmåned, så noe av dette kan det hende at du ikke får:

> Ny låsemekanisme frunk (enkel krok)
> Ny design solskjermer (mindre "firkantet")
> Ny 12V-plugg i venstre sidepanel under hanskerom (switched power)
> Ny kromlist i hekken (duggproblem borte)
> Hvis du er en skikkelig heldiggris og har fått en US-importert bil produsert sent i høst: Motorisert ladeportluke!
> Ny generasjon drive unit, batteri +++ (bil = generelt bedre)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Quintilian

Takk for svar :-)

VIN er 10665X. Vet ikke om det er nytt eller gammelt... Har dog kjørt noen demobiler fra ca. samme tidsrom, og de hadde ikke motorisert ladeluke ihvertfall...

Basert på lignende VIN i regnearket så ser det ut som den er gått i produksjon ca medio oktober i år..

Bjoris

Dørene bak åpne bedre
Skjermen skal ha bedre oppløsning
Alcantara i tak

Du trenge ikke lade mye oftere om du kjøre forsiktig, ved hardkjøring kan det vel tenkes at bildet blir ett annet, men vi snakker vel 3-4 mil kortere rekkevidde enn S85


Spinner


Li-Ion

Jeg går også å venter på ny 85D (byttet fra 2013 P85).

Det jeg er spesielt spent på er lydisoleringen og de nye bremsene. Er det noen her som nylig har byttet fra "gammel" til "ny" og som kan kommentere litt rundt erfaringene så langt...?

Sent februar 2016 føles uendelig langt unna....  :P
Teslaeier siden 2013 :)

Muffinman

#6
Tja, har en av hver faktisk. Den nye virker bedre støydempet, men jeg er usikker på hvor jobben er gjort. Hjulbuene bak under innerskjermene er fremdeles helt nakent metall, og inni bakdørene er det fremdeles bare en klæbb med alubutyl midt på ytterplata. Med andre ord, forbedring til tross, fremdeles forbedringspotensiale. Bremsene er som dag og natt, etter ei uke med nybilen må man jobbe for å fri seg fra tanken om at det er noe galt med bremsene på den gamle. Husker jeg nesten kakket panna i rattet når jeg hentet en loaner med disse for over et år siden i parkeringshuset på Lade. Karosseritilpasningene later til å være bedre langs sidene og bak, men dårligere i fronten (lys/panser/fanger/skjermer). Har sett på flere biler inkludert mine. Fremdeles dårlig kvalitetskontroll og slurv ved utlevering dessverre, og jeg og flere med meg har fått utlevert biler med flere feil (for min del utgjør lista ladeluke som ikke åpner seg, vindsus fra trekantvinduer og flere steder, feilkutt i taktrekk, riper i sidevindu etter dørhåndtaksmekanisme i akkurat slik som den gamle, speil som av og til ikke folder seg ut som de skal, vindu som slår i dørlista når døren åpnes osv. Håper det ikke gjelder alle. Dashbordet virker bedre sammenskrudd, og klaringer mellom glipene virker mer "konsekvente", dvs ingen skjeve gliper osv. Fremdeles dørpakninger som kryper tilbake når dørene brukes, og avdekker kanten av taktrekket. Mye drivverkslyd på D-bil sammenlignet med en P85 som har feilfri DU (jeg har ikke det riktignok).

Alt i alt mange forbedringer på bilene, men fremdeles alt for dårlig sluttkontroll ved fabrikken og kontroll før utlevering.

Li-Ion

Takker for rapporten, Muffinman.

Bra å høre at noe blir bedre, men skuffende å høre at kvalitet og kvalitetskontroll fortsatt er under middels...
Jeg for min del hadde også de fleste standard feilene på min gamle, men krysser fingrene for at jeg får en litt bedre nybilopplevelse denne gangen.... men det skal vel holde hardt om det skjer....  :-[

Hvordan opplever du akselerasjonen på 85D´en i forhold til P85... noen store forskjeller?
Teslaeier siden 2013 :)

Muffinman

Har ikke prøvd dem innenfor et tidsintervall som gjør det i nærheten av sammenlignbart da ny bil ble hentet i slutten av november. Da stod det nye Hakka 8 på P85`en og den som prøver noe friskere enn forsiktig trilling med disse blir hengt opp i flaggstanga etter øyelokkene... Men en veldig ukvalifisisert synsing sier meg at P85`en er råere i starten så lenge den får grep, mens 85D`en er friskere oppe i fart. Rivstart med 85D`en avstedkommer intet hjulspinn på bar asfalt, men det virker som den øker på fra 30-40km/t. Over 100 er den definitivt kvassere enn P85.

Må også nevne at jeg har de nye standardsetene (ikke nextgen). Her er nakkestøttene gjort større, og trukket en del framover. Jeg blir sittende med krum nakke i disse, og det blir slitsomt på langturene. Idiotien blir komplett når de i tillegg ikke er justerbare, så jeg sitter definitivt bedre i den gamle bilen. Er nok nødt til å lage meg en eller annen form for pute/polstring for øvre del av ryggen for å bøte på dette. I den gamle sitter jeg også lavere både foran og bak. Takhøyden blir sånn akkurat i baksetet for min del på den nye bilen, mens det er godt med plass i den gamle. Ikke panotak på noen av bilene. Det siste betyr også at jeg ikke kan si noe om forskjellen på ny og gammel versjon av pano, men karen som hentet bil før meg kunne fortelle at de måtte lime noe på hans panotak mens han ventet på utlevering.

Li-Ion

Skjønner... Da har vi omtrent samme erfaring i forhold til ytelse... jeg har kun prøvekjørt 85D en liten halvtime fra Lade og rundt om på omkjøringsveien... men fikk også inntrykk av at P85 er litt hvassere fra 0-50...forutsatt godt feste (dvs. nesten aldri i Trondheim... ) og minst like bra fra 50 - 100 ++

Jeg bestilte NextGen seter, og synes disse var en ny verden i forhold til de gamle... Dette, i tillegg til støy, var en av hovedgrunnene til at jeg byttet.... 4WD og autopilot er bonus :-)

Var det pris som var årsak til at du valgte standardseter....eller var de ikke tilgjengelig da du bestilte?
Veldig synd å høre at de var så kjipe....
Teslaeier siden 2013 :)

Muffinman

#10
De ble vel introdusert etter at jeg bestilte, og da  sammen med en prisøkning. Kanskje jeg kunne fått dem med uten å få ny pris på hele bilen,  men  så ikke hensikten da jeg satt utmerket i P85-setene. Senere fant jeg ut at det var en riktig avgjørelse da nextgen blir for trange over lårene og fra midt på ryggen og oppover. Det kjennes deilig ut når man setter seg nedi, men får ikke plass til å bevege meg og stivner. Har slitt med det samme i verdens herligste skinnseter; Aero 9-3 setene fra Saab. Når kroppen er full av trening er det ikke særlig behagelig å bli holdt bestemt på plass i samme stilling.

Angående støy så er faktisk P85`en bedre enn den nye 85D`en, men det er nok egeninnsats som er årsaken der. Originalt var den helt forjævlig, og baksetepassasjerer kommenterte stadig at dørene umulig kunne være skikkelig lukket eller at det var "hull i bilen".  Ulyder fra DU skjærer gjennom dempingen, men knatring fra piggdekkene hører jeg nå nesten kun forfra. Og det skal jeg gjøre noe med til våren samtidig som nybilen skal få seg en omgang. Og kanskje det blir DU nummer fire i januar :)

Spinner

#11
Har stikk motsatt erfaring av dere når det gjelder ytelse. Har hatt en P85+ og har nå en 90D. Fra 0 er de relativt like dersom P85+ får grep, men i fart (fra 50-60 og over) er P85+ en litt raskere (testet de mot hverandre).

elektro

#12
Sitat fra: Quintilian på fredag 25. desember 2015, klokken 17:55
- Behov for å lade mye oftere enn før :-)
- Treigere SC-lading (noen som vet ca. hvor mye treigere det går...?)

Det er vel snakk om at 70D er litt mer effektiv, spesielt i range mode, så så veldig mye oftere lading tror jeg ikke det blir. Avhengig av ditt kjøremønster.. De fleste lader jo uansett mest om natten.

Det tar ca. 1 min lenger å lade fra 0-100 km. men 11 min. lenger å lade fra 0-262 km. (tilsvarer vel 80% på 70D)..
http://youtu.be/AQIp6DmLQQc
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Paul

Sitat fra: Li-Ion på lørdag 26. desember 2015, klokken 21:38
Jeg går også å venter på ny 85D (byttet fra 2013 P85).

solgte du privat den P85, eller Tesla tok innbytte?

hva skal du betale i mellomlegg? :) har en 2013 P85 med alt og lurer på hva det hadde kostet med 85D.

Quintilian

Sitat fra: Paul på søndag 27. desember 2015, klokken 10:23
Sitat fra: Li-Ion på lørdag 26. desember 2015, klokken 21:38
Jeg går også å venter på ny 85D (byttet fra 2013 P85).

solgte du privat den P85, eller Tesla tok innbytte?

hva skal du betale i mellomlegg? :) har en 2013 P85 med alt og lurer på hva det hadde kostet med 85D.

Sender PM :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA