Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mister effekt!

Startet av mohpet, torsdag 20. mai 2010, klokken 17:30

« forrige - neste »

mohpet

Hei,

har en 2003 Kewet 5, batteriene var nye i høst og har gått ca 5000 km. Har merket at plutselig effekten har gått litt opp og ned, og når jeg mister effekt trykker jeg gassen inn - avogtil skjer det ingenting på noen sekunder og så skyter bilen fart igjen som normalt. Skjedde på vei hjem idag også, like før jeg var hjemme (batterier ca 80%) mistet jeg effekt, men det å trykke ut og inn gassen hjalp ikke. Siste bakken klarte jeg ikke.

Merker en svak lukt, tror den kommer fra bilen. Boksen under bak er varm, usikker på om den skal være det og usikker på om den er unormal varm.

Hva gjør jeg??

Peter
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

El rayo

#1
Få Pure Mobility (ex Elbil Norge) til å se på det.

Årsaken er sannsynligvis for varm motorstyring, men det kan også være dårlig kontakt i en batterikabel eller motorkabel eller motorkull som henger. Det er normalt at motorstyringen er god og lunken (60o), men du skal ikke brenne deg når du tar på den.

Hvis du mener at du kan feilsøke selv:
Blir problemet borte etter at du har parkert i skyggen?
Motorstyringen sitter etter det jeg kan huske på venstre side under bilen bak. Dersom det freser når du spruter noen dråper vann (ikke spyl med hageslangen, men sprut med fingrene)  fra undersiden er den for varm og beskytter seg selv ved å skru ned effekten.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

mohpet

Du har nok helt rett :) jeg lot bilen stå parkert nedi bakken et par timer og bilen går som bare det igjen!

Leste i en annen tråd at jo lavere turtall jo høyere styrespenning og jo mer varme? Brukte nesten en time hjem idag på E18 fra Fornebu til Asker (17 km), pga ekstremt tett trafikk. Lufttemperaturen var gode 25 grader og luftfuktigheten høy opp mot 50%. Kan dette ha medført at motorstyringen har blitt så varm at den har justert ned effekten for ikke å ødelegge noe?

Kan ikke si jeg har merket dette som rt problem tidligere, er det noen måte å få kjølt ned motorstyringen ved behov? Har andre hatt et lignende problem?

Takk for all hjelp!

Peter
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

El rayo

#3
Ja, da er diagnosen ganske klar; for varm motorstyring.

Motorstyringen blir varmest i stopp-kjør trafikk, i tillegg er den naturlige luftsirkulasjonen under bilen minst ved lav hastighet og vifta i motoren hjelper heller ikke til når bilen står stille.

Hvis dette har skjedd bare én gang på 7 år er det vel begrenset hvor mye man er villig til å koste på en forbedring. Tror at jeg først ville forsøkt å kjøle ned manuellt før siste bakken med den billigste Biltema-vifta til å koble til 12V uttaket, hvis du har det.

Den proffe (og dyreste) løsningen er å montere kjøleribber. Det bør du overlate til Pure Mobility.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

ØysteinBuddy

Vil bare si at vårt rette, nye navn er Pure Mobility ;-)

Og ditt problem høres her ut som overoppheting.
Vi har gjort et slik tiltak på tilsvarende bil senest i dag.

Det som skal til her er å få montert kjøleribber.

Ring Lasse (serviceleder) på 46631491 for time eller en instruks om du velger å gjøre dette selv.

Øystein
X-div buddy
X-2xthink city
X-2014 Nissan Leaf Tekna
X-2015 Nissan Leaf Tekna
X-Tesla Model 3 LR 2021
X-VW id4 Pro
Nå-Model Y Performance

El rayo

#5
Sitat fra: ØysteinBuddy på torsdag 20. mai 2010, klokken 22:42
Vil bare si at vårt rette, nye navn er Pure Mobility ;-)

Øystein
Upps, beklager,  :-[ jeg blandet nok sammen med EUV. Har korrigert navnet i postene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

mohpet

Snakket med Lasse hos Pure Mobility, også etter at dette skjedde igjen idag etter en lengre biltur på småveier i lav fart og endel opp og ned i bakker. Etter 7 min med avslått tenning oppførte den seg tilnærmelsesvis normalt igjen.

Jeg skal se om dette er et problem over litt tid, så lenge jeg tenker på at det kan skje er det muligens ikke noe stort problem. Dagen etter det skjedde sist var det like mye trafikk hjem på E18, men da kjørte jeg mer med null gass istedenfor bittelitt gass når jeg trillet sakte. Dette hjalp, da merket jeg intet tap av effekt pga varme. Prøvde trikset med å knipse litt vann på styringsboksen under bak, det freste ikke, men vannet fordampet litt. Varmt å holde hånden under motorstyringsboksen.

Er det noen som opplever eller har opplevd dette som noe problem? Motorstyringen min er oppgradert tilsvarende den som står i Buddy.

Peter
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

mohpet

Dette er faktisk blitt et lite problem, spesielt i varmt vær som nå. Jeg hadde en enkel ute/inne temp måler med giver, jeg tapet giveren under motorstyringsboksen igår, og lot ledningen og måleren gå frem til dashbordet.

Temperaturen går raskt opp i 40 grader. Etter dette begynner motoren å fuske litt, uten å være et problem. Når jeg passerer 50 grader sliter jeg mer, så mister jeg delvis effekten i oppoverbakker. Måleren viser ikke temp over 50 grader, så jeg kan ikke si hvor varmt det faktisk blir på overflaten på boksen. Men kjører jeg litt så skifter den under 50, så tempen ligger et sted der. Jeg vil tro at det er langt varmere inni boksen/på kretskortet der.

Er det normalt at motorstyringen blir såpass varm? Er det mulig at det er noe galt med denne? Den ble skiftet i 2008. Jeg opplever også at når motorstyringen er varm, så endrer effekten seg hvis jeg kjører over en hump. Kan noe være løst? Jeg fikk skiftet batteriene i nov 09 og har vel ikke merket noe til dette problemet før nå, når det ble ordentlig varmt i været. Jeg står endel i kø med bilen, spesielt hjemover på E18.

Takk for alle svar.

Mvh Peter
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

bosonic

Sitat fra: mohpet på tirsdag 25. mai 2010, klokken 22:06
Motorstyringen min er oppgradert tilsvarende den som står i Buddy.
Peter

Mener du med dette at  motorstyringen og motoren er som originalt da bilen var ny  fra fabrikk men av samme type som nå sitter i Buddy?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

mohpet

Sitat fra: bosonic på onsdag 02. juni 2010, klokken 12:32
Sitat fra: mohpet på tirsdag 25. mai 2010, klokken 22:06
Motorstyringen min er oppgradert tilsvarende den som står i Buddy.
Peter

Mener du med dette at  motorstyringen og motoren er som originalt da bilen var ny  fra fabrikk men av samme type som nå sitter i Buddy?

Bilen er fra 2003, altså en av de siste som ble laget før Buddyen kom. Motorstyringen ble skiftet i 2008 pga en feil på denne (bilen kunne plutselig kun kjøre baklengs), og det ble da satt inn en tilsv slik det står i Buddyen ble det sagt. Motoren er den samme som sto i fra 2003. Bilen har ikke regenerativ brems, så det er vel ikke den samme motoren som står i Buddyen.

Peter
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

bosonic

#10
Ok, grunnen til at jeg spør er for å få avklart hvilken Motor/Controller type som sitter i bilen.

Jeg ble ikke særlig klokere av svaret ditt desverre, men det er i tilfellet ikke din feil :)

For å komme videre i feilsøkningen er det imidlertid viktig å vite hvilke deler som sitter i bilen.
Jeg leser ut fra svaret du fikk at du har en Sepex motor med tilhørende Controller. Har du mulighet til å ta et nærbilde av motor og Controller?
Har du allerede åpnet lokket i Elboksen hvor Controlleren sitter?

Dersom du har en Curtis 1244SepEx har denne innebygd en LED indikator som kan beskrive mange feilkoder.
Controlleren har også egen loggefunskjon av feil, og feilkoder kan leses ved å koble til egen programmeringsterminal. Det er også mulig å koble 2 stk LED til Controlleren som kan moneres godt synlig for sjåfør slik at en kan observere den aktuelle feilkode når den oppstår.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Go-carter

Jeg og sliter litt med varmen om dagen. Heldigvis ikke med motorstyringen, men ettersom jeg har seks ladere stuet sammen i bagasjerommet, blir det -temmelig- varmt der i perioder. I går ettermiddag ble det faktisk så varmt, at den ene laderen til slutt gikk inn i Fault-mode. Tok opp begge vinduene foran, og lufta i ti minutter med bakluka på vidt gap, og den aktuelle laderen avslått, da ville den tilslutt skru seg på igjen. Så fra nå av lader jeg(iallefall hjemme og på jobb, neppe i byen) med begge vinduene foran oppe på første hakk.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Sitat fra: bosonic på onsdag 02. juni 2010, klokken 15:19
Ok, grunnen til at jeg spør er for å få avklart hvilken Motor/Controller type som sitter i bilen.

Jeg ble ikke særlig klokere av svaret ditt desverre, men det er i tilfellet ikke din feil :)

For å komme videre i feilsøkningen er det imidlertid viktig å vite hvilke deler som sitter i bilen.
Jeg leser ut fra svaret du fikk at du har en Sepex motor med tilhørende Controller. Har du mulighet til å ta et nærbilde av motor og Controller?
Har du allerede åpnet lokket i Elboksen hvor Controlleren sitter?

Dersom du har en Curtis 1244SepEx har denne innebygd en LED indikator som kan beskrive mange feilkoder.
Controlleren har også egen loggefunskjon av feil, og feilkoder kan leses ved å koble til egen programmeringsterminal. Det er også mulig å koble 2 stk LED til Controlleren som kan moneres godt synlig for sjåfør slik at en kan observere den aktuelle feilkode når den oppstår.


Vedlagt bilder av motor samt under motorstyringen. Må laste opp to ganger pga størrelsen på bildene. Ledning med tape-bit under motorstyring er altså giveren jeg nå har festet for å måle varmeutviklingen. Jeg har ikke åpnet motorstyringen, nei.

Peter
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

mohpet

Sitat fra: mohpet på mandag 07. juni 2010, klokken 11:23
Sitat fra: bosonic på onsdag 02. juni 2010, klokken 15:19
Ok, grunnen til at jeg spør er for å få avklart hvilken Motor/Controller type som sitter i bilen.

Jeg ble ikke særlig klokere av svaret ditt desverre, men det er i tilfellet ikke din feil :)

For å komme videre i feilsøkningen er det imidlertid viktig å vite hvilke deler som sitter i bilen.
Jeg leser ut fra svaret du fikk at du har en Sepex motor med tilhørende Controller. Har du mulighet til å ta et nærbilde av motor og Controller?
Har du allerede åpnet lokket i Elboksen hvor Controlleren sitter?

Dersom du har en Curtis 1244SepEx har denne innebygd en LED indikator som kan beskrive mange feilkoder.
Controlleren har også egen loggefunskjon av feil, og feilkoder kan leses ved å koble til egen programmeringsterminal. Det er også mulig å koble 2 stk LED til Controlleren som kan moneres godt synlig for sjåfør slik at en kan observere den aktuelle feilkode når den oppstår.


Vedlagt bilder av motor samt under motorstyringen. Må laste opp to ganger pga størrelsen på bildene. Ledning med tape-bit under motorstyring er altså giveren jeg nå har festet for å måle varmeutviklingen. Jeg har ikke åpnet motorstyringen, nei.

Peter
Og her er siste bilde
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

hkaspenberg

Sitat fra: mohpet på mandag 07. juni 2010, klokken 11:25

Og her er siste bilde


.. og utfra dette så ser jeg at det ikke er montert noe kjøleribbe under Curtis'en. Jeg hadde det på min Kewet nettopp fordi det ble for varmt slik at motorstyringen gikk i sparemodus på varme dager. Det de gjør på Økern er å skjære ut et hull i kassa der du har satt føleren din, stikke inn en kjøleribbe overfra og sette Curtisen på toppen av denne kjøleribba med varmeledende pasta imellom. Du kan sikkert gjøre det selv, men det medfører litt mekking som innbefatter utkopling og innkopling av 72V'en etc. Vet ikke hvor mye de skal ha for denne jobben på Økern, men du kan jo spørre.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA