Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading på beste måte?

Startet av Bybil entusiast, onsdag 23. desember 2015, klokken 18:52

« forrige - neste »

Homecast

Da håper jeg at de som har spredt info om at laskede stasjoner er raskere snart kan vise til noe

Ifølge teknisk hos MB så er ikke lasking støttet av bilen, selvom det er tesla HW, så er det ikke Tesla SW.
Den skal med andre ord trekke 3,7 KW.
Altså ingen vits i å laske stasjonen, eller kjøpe seg tesla UMC for raskere lading.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

mrjic

Nå har jeg brukt Tesla UMC og den trekker mer enn 3.7kw. Synd at det ikke er mulig å se på strømtrekk i bilen.

Har 400 16A  og montert rød stikk. Ikke ladeboks.

Homecast

Sitat fra: mrjic på onsdag 06. januar 2016, klokken 15:09
Nå har jeg brukt Tesla UMC og den trekker mer enn 3.7kw. Synd at det ikke er mulig å se på strømtrekk i bilen.

Har 400 16A  og montert rød stikk. Ikke ladeboks.

Dokumenter dette gjerne. hadde vært morsom å ev vise det til Teknisk som var veldig påståelige!
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Rav4_EV

Trenger ikke bruke mye tid på å dokumentere dette.

Dersom mrjic bruker ladekabel fra Tesla på 400V rødt stikk vil han få 11kW. Det er ikke noe kontroversielt over dette. Samme vil du få ved å bruke type 2 kablen i et ladepunkt med tilgjengelig effekt på 11kW eller mer.

Spørsmålet er hvor mye lading du får ut av Teslakabelen med BLÅ adapter. (32A enfas)

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Homecast

2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

jog

Har testet og sett at du ikke får 32 amp, dersom du vil ha det må du laske koblingen.  Jeg brukte da en 32amp Salto lader som var lasket.  da fikk jeg mellom 27 og 32 amp litt usikker nøyaktig. Siden jeg ikke hadde voltmeter bare kw meter.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

AreLib

Sitat fra: Homecast på onsdag 06. januar 2016, klokken 08:48
Da håper jeg at de som har spredt info om at laskede stasjoner er raskere snart kan vise til noe

Ifølge teknisk hos MB så er ikke lasking støttet av bilen, selvom det er tesla HW, så er det ikke Tesla SW.
Den skal med andre ord trekke 3,7 KW.
Altså ingen vits i å laske stasjonen, eller kjøpe seg tesla UMC for raskere lading.
du er velkommen hjem til meg:-) eg kan by på kaffi mens du kan se bilen fylle seg opp
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Homecast

Sitat fra: jog på onsdag 06. januar 2016, klokken 23:23
Har testet og sett at du ikke får 32 amp, dersom du vil ha det må du laske koblingen.  Jeg brukte da en 32amp Salto lader som var lasket.  da fikk jeg mellom 27 og 32 amp litt usikker nøyaktig. Siden jeg ikke hadde voltmeter bare kw meter.

Bilde eller no hadde jo vært fint! De brydde seg ikke spesielt om at jeg fortalte at noen har prøvd dette!
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

grime

Sjefinnen og jeg vurderte Leaf og Golf, men fant at Mercedes B varianten var designmessig så uendelig mye mer tiltalende en Leaf misfosteret og også mer vellykket en Golfen, så vi bestemte oss for å dra til Bertil O Steen og bare kjøpe en.

Men så er det dette med kvinner som skal ut av huset - hun ble stående på badet i 20-30 min etter at vi var enige om å dra. Jeg leste derfor over spec'ene på bilen én gang til. Ikke hurtigladning? Det ble Harald !. og en Golf den formiddagen.

At det går an??? Greit nok at kapasiteten holder til mer enn 90 % av bruken, men vi har 30 mil til hytten hvor vi er 6-7 mnd. i året. Med Mercedesen risikerer vi minst en overnatning for å komme frem. At det er mulig å konstruere noe så dumt?
Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

ethoring

Sitat fra: grime på tirsdag 12. januar 2016, klokken 23:11
Sjefinnen og jeg vurderte Leaf og Golf, men fant at Mercedes B varianten var designmessig så uendelig mye mer tiltalende en Leaf misfosteret og også mer vellykket en Golfen, så vi bestemte oss for å dra til Bertil O Steen og bare kjøpe en.

Men så er det dette med kvinner som skal ut av huset - hun ble stående på badet i 20-30 min etter at vi var enige om å dra. Jeg leste derfor over spec'ene på bilen én gang til. Ikke hurtigladning? Det ble Harald !. og en Golf den formiddagen.

At det går an??? Greit nok at kapasiteten holder til mer enn 90 % av bruken, men vi har 30 mil til hytten hvor vi er 6-7 mnd. i året. Med Mercedesen risikerer vi minst en overnatning for å komme frem. At det er mulig å konstruere noe så dumt?

Har aldri skjønt sånn kritikk. Tilbyderne tilbyr, kundene velger.
Hvis du vil ha hurtiglader, kjøp bil med hurtiglader.

Hva er poenget med å kritisere MB for å mangle hurtiglader, eller f.eks. som mange andre gjør, kritisere Tesla for å sette inn falkevingedører på Model X? Man er jo ikke tvunget til å kjøpe noe som helst.

Øyvind.h

Sitat fra: grime på tirsdag 12. januar 2016, klokken 23:11

Men så er det dette med kvinner som skal ut av huset - hun ble stående på badet i 20-30 min etter at vi var enige om å dra. Jeg leste derfor over spec'ene på bilen én gang til. Ikke hurtigladning? Det ble Harald !. og en Golf den formiddagen.

At det går an??? Greit nok at kapasiteten holder til mer enn 90 % av bruken, men vi har 30 mil til hytten hvor vi er 6-7 mnd. i året. Med Mercedesen risikerer vi minst en overnatning for å komme frem. At det er mulig å konstruere noe så dumt?
Helt enig. At Mercedes ikke tilbyr hurtiglading skyldes ene og alene at de ønsker å selge flere biler. Ingen hurtiglader-mulighet=kunden må kjøpe flere biler.

Håper virkelig du sa tydelig ifra om dette. Jeg kjenner flere som har vurdert, men droppet B-klasse grunnet denne tragikomiske strategien.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tutti

Det er uansett synd at det ikke er hurtiglader eller VP i B-class. Da tror jeg den virkelig hadde blitt populær. Range mode med maks 50 gangers bruk er vel heller ikke en høydare?

Helikopter

Har aldri fått beskjed om at det er begrensninger på bruk av Range plus. Passerer straks 20000km med bilen og brukt R+ sikkert 80 ganger. Virker utrolig om man skal betale 6000kr for et produkt med en slik begrensning. Har heller ikke savnet hurtiglader men det er fordi jeg gjorde grundig research på hvilke behov jeg hadde før jeg handlet.

Egil Fonn

Har heller ikke savnet hurtiglading.
Ladekø og lading underveis er bortkastet tid.
De gangene jeg skal på lengre turer lader jeg dieseldyret med
1000km rekkevidde på 5min. Kostnad diesel/hurtiglading er vel mye det samme.
Eneste EL bil som kan fungerer på lengre turer er i mine øyne Tesla med sitt SC nett.
11kw hjemme lading er for meg viktigere enn hurtiglading underveis.

Støy fra varmepumpe savner jeg ikke. Liker minst mulig lyd fra en elbil.
I kaldere en -10 har varmepumpe dårlig virkningsgrad.
Ekstra varme isolering kompenserer for manglende varmepumpe.

Ingen restriksjoner på bruk av range+ i følge BOS.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Batteritralla

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 06. januar 2016, klokken 20:36
Trenger ikke bruke mye tid på å dokumentere dette.

Dersom mrjic bruker ladekabel fra Tesla på 400V rødt stikk vil han få 11kW. Det er ikke noe kontroversielt over dette. Samme vil du få ved å bruke type 2 kablen i et ladepunkt med tilgjengelig effekt på 11kW eller mer.

Spørsmålet er hvor mye lading du får ut av Teslakabelen med BLÅ adapter. (32A enfas)

Jeg synes denne problemstillingen er relevant.

Om man tar i betraktning den generelle kunnskapen/og eller interessen for dette hos fremtidige elbilbrukerene - ja da synes jeg det er mye forlangt at alle skal VITE at de ikke tilfeldigvis kobler seg på en 1 fase 32A lader . . .

Og hvorvidt den er lasket eller ikke ..

For herr og fru hvermannsen, så dreier det seg om hvorvidt pluggen passer - og DET gjør den jo.

Hvis Mercedes har klart å underdimensjonere ledningsnettet i B klasse/har unnlatt noen form for begrensning i ladestrømmen - der resultatet er at den trekker 32A 1 fase om bilen blir "tilbudt "det, ja da synes jeg faktisk at de har dummet seg ut. . .

Se for dere følgende problemstilling:

Fru Pettersen er på besøk hos Fru Hansen.

B Klassen har litt lite strøm etter hun har vært hos frisøren, og en liten svipptur nedom på polet etter en flaske portvin.

Hun skulle sette B klassen på lading forleden dag, men glemte det etter å ha tømt forrige flaske portvin.

Fru Hansen tilbyr henne å lade litt hos henne mens de drikker te og slarver, for fru Hansen har sånn derre fast ladeboks på veggen som hennes mann har fått noen til å innstallere.

De er litt usikker om kontakten passer i B klassen, men de gjør den - og bilen blinker sånn derre grønt eller gult, og lader.

Tror du de tenker mye på om den lader 10/12/16 eller KÅRE Ampere?

;)



Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA