Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?

Startet av Havebigfun, tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:46

« forrige - neste »

hgs

Torp er presset i sommerukene. I mangel på lademulighet på leid hytte var vi innom 4 ganger i løpet av 9 dager. Aldri mindre enn 6 biler, og opptil 3 skt i kø. Mistenker at flere var i samme situasjon som oss, samt at kjøpesenteret fort får enkelte til å stoppe lengre enn nødvendig.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

NilsG

"Problemet" på Torp er at enkelte parkerer og går bort til kjøpesenteret på andre siden av veien. Selv går jeg max bort til Biltema for å kjøpe skruer, beslag mm som jeg trenger på hytta... ;-)

Opplever stor variasjon i antall biler der. Ved siste lading i forrige uke sto det 2 biler når vi kom og koblet til. Når turen til Biltema var unnagjort (ca 25 minutter) sto det 2 biler i kø. En danske som sto der når vi kom sto fortsatt når vi dro.....
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

AppleKnocker

Har kjørt Norge-Kroatia-Norge-Danmark i juli, totalt nesten 8000 km.
Ett tilfelle av ventetid på en av laderne nord i Tyskland på en søndag. Ellers ingen venting.

Men det som slo meg, er hvordan dette skal bli når elbil ikke lenger er et eksotisk innslag. Enten må det bli områder stort som flere fotballbaner med superchargere, eller så blir det venting på travle dager.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Muffinman

Rimelig dødt på Krokom i dag ihvertfall. 8 sc stalls pluss 4x22kW ledig.

F_P

Kjørt Kløfta - Korfu uten å vente et eneste minutt på ladeplass. Ellers registrerer jeg at det gjelder for superladere lengst sør, som for de i nord. Du får de som oftest for deg selv. Tydeligvis litt skummelt å bevege seg i ytterkanten. For vår del langt over grensene til superladernettverket, men det går strålende det også  8)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Olatho

Var fullt, men ingen kø på Randers på fredag ettermiddag. 

Fem eller seks foran oss i kø på Uddevalla lørdag ettermiddag.  Hadde brukt chademo-adapteret hvis jeg hadde kunnet, men den laderen var i bruk av en annen elbil (husker ikke merket).

Ellers opplevde vi ikke kø eller trangt om plassen et eneste sted i løpet av 8000 km fra Oslo til Alicante og hjem (via Sveits og Praha).
Samtlige SCer vi ellers lada på hadde minst ett ledig par når vi ankom, så vi fikk full guffe over alt.

Uddevalla bør nok utvides en del etter hvert, da det jo er et naturlig første (eller siste) stopp for alle som bor i Osloområdet og skal sørover (eller er på vei hjem).

Joachim@sancon.no

Sitat fra: Olatho på mandag 25. juli 2016, klokken 18:43
Var fullt, men ingen kø på Randers på fredag ettermiddag. 

Fem eller seks foran oss i kø på Uddevalla lørdag ettermiddag.  Hadde brukt chademo-adapteret hvis jeg hadde kunnet, men den laderen var i bruk av en annen elbil (husker ikke merket).

Ellers opplevde vi ikke kø eller trangt om plassen et eneste sted i løpet av 8000 km fra Oslo til Alicante og hjem (via Sveits og Praha).
Samtlige SCer vi ellers lada på hadde minst ett ledig par når vi ankom, så vi fikk full guffe over alt.

Uddevalla bør nok utvides en del etter hvert, da det jo er et naturlig første (eller siste) stopp for alle som bor i Osloområdet og skal sørover (eller er på vei hjem).

Uddevalla, Solli, Falkenberg og Køge la jeg merke til i fjor var en del biler på.

Spesielt Uddevalla kan bli litt keitete plasseringsmessing når det er mye kø.

Øyvind.h

Kø på Brokelandsheia i dag. Det var litt overraskende midt på dagen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olesb

Tre i kø på Broklandsheia nå, midt på dagen på en onsdag. Riktignok fellesferie.
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

cstromme

Sitat fra: olesb på onsdag 27. juli 2016, klokken 14:40
Tre i kø på Broklandsheia nå, midt på dagen på en onsdag. Riktignok fellesferie.

Fellesferie og kjempenaturlig stoppested for de med små barn på vei til Dyreparken. Den Lille Dyrehage er perfekt opplading/utlading før Kristiansand Dyrepark.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

plvr

På det meste 5 som ventet på solii i går. 3 i kø da jeg kom. Det føltes en liten stund litt teit å ha elbil (skrikende unger i baksetet), men det gikk over.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Corny

Etter tre uker på tur (t/r Stavanger/Hirtshals - Lands end i England, ca 5000 km) er fasiten følgende:
Kø i Winchester, England. Var en annen norsk Tesla som kom inn på parkeringsplassen men kjørte igjen pga kø. Forøvrig nesten alltid alene på superladere i England selv om mange av dem bare har to stalls.
Kø på Rødekro, Danmark, og stort sett opptatt på de fleste stalls på alle superladere jeg var innom i Danmark, noe som ga lengre ladetid der.
Ingen kø gjennom Tyskland, Nederland og Belgia.
Kjørte nedover 1. juli, og hjem igjen 22. og 23. juli.

Traff på en hyggelig kar fra Egersund i Randers som er aktiv på forumet her, og snakket med flere norske, danske, engelske og en belgisk Teslaeier på turen (familien fra Belgia ferierte hvert år på Røros).
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

mogu

På telemarksporten har det nå kommet skilt med "parkering maks 30 minutter". Er dette virkelig måten å løse det på? Jeg fikk også kjeft av en fyr som hadde stått i kø, fordi jeg ikke hadde sett skiltet. Nå er det sånn at enkelte kan ha behov for å lade lenger en 30 minutter for å komme seg dit man skal, hvertfall når naboen tar det meste av effekten til laderen.

Min mening: å sette opp skilt med maks 30 min lading er det samme som en anerkjennelse av at det ikke er nok ladere. Da bør man bygge ut flere ladere istedet for å "begrense" lademulighetene til kundene.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Amoss

På andre superladere så har noen plasser hatt dette samme skiltet, og andre plasser være skiltet med "reservert Tesla" (eller noe lignende). Dette har blitt forstått slik at noen plasser er reserverte ladeplasser for Tesla, og de andre er tilgjengelige P-plasser for korttidsparkering med maks 30 minutter ELLER ladeplass for Tesla.

Er du i tvil, hør med Tesla.
Model S 85D

turfsurf

Sitat fra: mogu på lørdag 30. juli 2016, klokken 16:22
På telemarksporten har det nå kommet skilt med "parkering maks 30 minutter". Er dette virkelig måten å løse det på? Jeg fikk også kjeft av en fyr som hadde stått i kø, fordi jeg ikke hadde sett skiltet. Nå er det sånn at enkelte kan ha behov for å lade lenger en 30 minutter for å komme seg dit man skal, hvertfall når naboen tar det meste av effekten til laderen.

Min mening: å sette opp skilt med maks 30 min lading er det samme som en anerkjennelse av at det ikke er nok ladere. Da bør man bygge ut flere ladere istedet for å "begrense" lademulighetene til kundene.
Nei, makstid kan være problematisk. Maks 80% av batterikapasitet ville vært bedre, men umulig å håndheve.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA