Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?

Startet av Havebigfun, tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:46

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: GOS på lørdag 02. april 2016, klokken 20:50
På Tesla sin hjemmeside om Model 3 så står det "Supercharging Capable". https://www.teslamotors.com/no_NO/model3
Jeg kan ikke tolke det på noen annen måte at du kan få det OM du betaler for det, men da ikke med i den billigste basis utgaven.

På samme måte så står det "Autopilotens sikkerhetsegenskaper" noe som jeg da tolker at du får autobrems, blindsonevarsler etc, men du får ikke selvkjørende bil. Det må du nok betale ekstra for.

Ja, er klar over hva som står der. Når det gjelder Autopiloten var Elon nøye med å presisere at Autopilot-hardware var inkludert, sammen med sikkerhetsfunksjonene. Ikke vanskelig å forstå resten - altså selve autopilotfunksjonene nødvendigvis ikke var inkludert.

Det han sa om superladingen var:
SitatThen, with respect to supercharging, all Model 3's will come with supercharging, standard.

Ikke "supercharger-hardware" eller "supercharger-capability" men "supercharging". Jeg har vanskelig for å tolke dette som at basisutgaven uten tilleggsopsjoner skal kunne superlade. Han sa ikke ett ord om at det skulle være gratis, så betal pr gang, eller at man må ha ett abonnement eller andre løsninger er mulig, men som ett tilleggs-valg slik det var på TMS60 kan jeg vanskelig se at det kan bli - selv på grunnutgaven - dersom Elon skal ha sine ord i behold.

... ikke at det er noen stor sak om det er det. Det er bare slik jeg tolker det som ble sagt.
Model S 85D

o.b.lix

Sitat fra: Amoss på søndag 03. april 2016, klokken 03:40
Når det gjelder Autopiloten var Elon nøye med å presisere at Autopilot-hardware var inkludert, sammen med sikkerhetsfunksjonene.

Han her i en tweet bekreftet dette - hardware er inkludert med de sikkerhetsfunsjoner dette medfører, mens selve komfortdelen er ikke aktivert uten tillegg - akkurat som på modell S/X.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Joachim@sancon.no

Fant ikke noen annen egnet tråd, men tenkte å høre med dere andre hvordan dere har opplevd kø'er på SC nå i sommer.

I fjor sommer reise vi til Tyskland rundt 5 juli med retur en 14 dager senere, og opplevde en 3-4 ganger kø på turen ned svenske kysten, gjennom Danmark og ned i sydtyskland.

I år reise vi ned helt i slutten av Juni til Kroatia og retur rundt 7 juli og opplevde ikke en eneste SC med kø. De fleste plasser var vi alene og noen plasser 1-3 biler.

Sommeren 2015 så virket det som om det var svært mange 85d eiere som skulle på første ordentlige langtur. I år traff vi nesten ikke nordmenn på turen.

Hva er status for juli måned i år?

o.b.lix

Ser at SC i Midelfart i Danmark er utvidet med 4 staller til, og det var eneste med kø jeg så i fjor. i år var det ikke kør her i Danmark (enda).
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

Det er lurt å forsøke å unngå utfartsdager. Type fredag til søndag. Jeg opplevde totalt tre i kø på Falkenberg (20 min venting). 2 i kø på Køge. Ventetid maks 10 min. Har også lest om kø på laderen i Uddevalla og Solli. Ellers ikke lest noe spesielt.

Pågangen vil øke jevnt. Vi har pt ikke kjørt lenger enn ned til grensen til Tyskland. Neste år kjører vi nok lenger. Men selv om korte hyppige stopp kan være mest effektivt ift ladehastighet så vil vi nok fortsette å stoppe sjeldent og heller ha lengre pause. Samt småstopp når vi har behov, dvs ikke på Superchager.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Joachim@sancon.no på torsdag 21. juli 2016, klokken 10:43
Fant ikke noen annen egnet tråd, men tenkte å høre med dere andre hvordan dere har opplevd kø'er på SC nå i sommer.

I fjor sommer reise vi til Tyskland rundt 5 juli med retur en 14 dager senere, og opplevde en 3-4 ganger kø på turen ned svenske kysten, gjennom Danmark og ned i sydtyskland.

I år reise vi ned helt i slutten av Juni til Kroatia og retur rundt 7 juli og opplevde ikke en eneste SC med kø. De fleste plasser var vi alene og noen plasser 1-3 biler.

Sommeren 2015 så virket det som om det var svært mange 85d eiere som skulle på første ordentlige langtur. I år traff vi nesten ikke nordmenn på turen.

Hva er status for juli måned i år?

Min status på årets ferietur er:

1 annen bil på Setermoen
0 andre biler på Innhavet
0 andre biler på Storjord

Mao. ikke mye køproblemer for min del foreløpig ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lunitiks

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. juli 2016, klokken 12:14
Min status på årets ferietur er:

1 annen bil på Setermoen
0 andre biler på Innhavet
0 andre biler på Storjord

Mao. ikke mye køproblemer for min del foreløpig ;)

Hvilken lakkfarge kjører du
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

weld77

Har siste par uker ladet på Gol, aurland, Burås, sandane, dombås og Stjørdal og ennå ikke stått i kø. Kun på Stjørdal måtte jeg koble meg på et par der noen allerede ladet, men da hadde jeg uansett god tid så spilte ingen rolle. Skal innom Alvdal og Elverum på vei hjem, men på Elverum har jeg knapt sett en annen bil de gangene jeg har vært der tidligere.

jkirkebo

Sitat fra: lunitiks på torsdag 21. juli 2016, klokken 13:00
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. juli 2016, klokken 12:14
Min status på årets ferietur er:

1 annen bil på Setermoen
0 andre biler på Innhavet
0 andre biler på Storjord

Mao. ikke mye køproblemer for min del foreløpig ;)

Hvilken lakkfarge kjører du

Mørk blå med grå 21". Relativt møkkete bil for tiden ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kristian O

Kom heim fra ferietur til Spania i dag. Sto ca 2 minutt i "kø" på en SC i Danmark, ellers ingen kø :)
Trudde det skulle være en del på Dombås i dag, men der var ingen når vi kom og ingen når vi dro. Dette var ca klokka 14.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

DagfinnN

Kjørte Molde - Porsgrunn i forrige uke. Retur over Valdresflya. Besøkte følgende ladestasjoner: Dombås, Lillehammer, Lier, Telemarksporten, Valdresporten. Ingen ventetid noen steder, men kom inn som bil nr. 8 på Lier sør. og nr. 7 på Telemarksporten. Ellers enten alene eller max 3 andre biler.
Strekningen Gardermoen - Porsgrunn er nok mest belastet. Nebbenes med et høgt antall ladere ønskes velkommen og vil avlaste Lier.

Ladet på gratis på offentlig 25 amp på Beitostølen siden vi skulle være der en stund uansett. Fikk 6 mil som absolutt ikke var nødvendig for å kommer over Valdresflya. Hadde nesten 15 mil igjen på Dombås. Så ingen andre som ladet på Beitostølen den stunden jeg var der.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

tho

Var innom Lyngdal i går i 17-tiden. Da var det bare en stall ledig og jeg fikk bare 26kW så lenge jeg var der. Skulle bare til Kristiansand så trengte bare 15 min. Jeg har aldri sett så mange der før. 7 Norske biler inkl. min og en fra Belgia.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

kos

Kjørte 200 mil siste 4 dager - Bergen  Gøteborg - Sogn - Ikke en eneste kø for meg - men det var flere på SC - og seint om natta. Men dette virker helt perfekt.

plvr

Tre i kø på Falkenberg i dag, men en fyr fra tesla roet gemyttene med bestikkelser til ungene :-)
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

weld77

Skikkelig rush på Elverum i totiden i dag - seks biler ladet (åtte ladeplasser). Største antall biler jeg har sett der tidligere er tre inkludert min egen. Normalt er det en eller null.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA