Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innstillinger best mulig rekkevidde

Startet av Tesla P85D, mandag 21. desember 2015, klokken 17:25

« forrige - neste »

vrom

Mine erfaringer.. (P85)

Lavfriksjonsdekk med høyt (nok) trykk betyr noen %. Det samme gjør skiboks ol.

Som nevnt over, cruise control i kupert terreng er ikke lurt om du vil langt. Overstyr ved å redusere pådraget over toppen og heller unngå regenerering på vei ned (la farten heller øke litt ved å trille fritt).

Unngå 100+ km/h   >:(

Utnytt dragsuget bak andre biler og legg deg kloss oppi  8)

Starter du turen med mye nedover (på vei hjem fra hytta feks) er det lurt å forvarme batteriet.

Klimaanlegg tror jeg betyr minimalt, har heller ikke erfart at range mode har hjulpet særlig..

sn0le

Rekkevidden på 502km for Model S er det resultatet de oppnådde i NEDC-testen.
NEDC-testen gjøres i 25 grader Celsius og med kun 1 person i bilen, AC avskrudd etc etc.

Snittforbruket mitt etter 52.000km er rett over 2kWh/mil.
Batteriet har 75kWh tilgjengelig kapasitet.
Med 2kWh/mil så gir det en rekkevidde på 37,5 mil.
Det stemmer bra med hva bilen sier når batteriet er 100% ladet.
For min del så betyr det at på vinteren så har jeg 34-36 mils rekkevidde, mens jeg på sommeren har 38-42 mils rekkevidde.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Teslaeier

Sitat fra: GOS på tirsdag 22. desember 2015, klokken 06:34
Sitat fra: Tesla P85D på tirsdag 22. desember 2015, klokken 00:21
Nå skal jeg etterhvert få testet dette selv hvor lang rekkevidde man har etter forskjellige føreforhold, temperatur osv...
Men rent erfaringsmessig blant dere her inne, hvor langt kjører man med en P85 og en P85D i sommer halvåret på tørre veier med lite stigning og normal kjøring(ca etter fartsgrensen). Skjønner at dette vil variere veldig. Men bare for å få en viss oppfattning av hvor langt man kan forvente å komme med vanlig kjøring under fine forhold. Er foreks 40 mil innen rekkvidde  hvis man lader til 100% før oppstart?

Om det er mye 80 soner og ikke stort sett bare 100 soner så bør du rekke mellom 450-500 km, kanskje helt opp til 520 på en fulladet S/P85 er min erfaring.
Dette er min erfaring også. I 60 - 80 sone kommer jeg 500 + / -.
I 110 - 130 mellom 300 og 400 km avhengig av føre.
Farten har veldig mye å si for rekkevidden.
Nokian hakka r2 øker også rekkevidden betraktelig ift goodyear sommerdekkene.

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

VL

Jeg får 6 km ekstra med range mode.... Det er jo en vits.. Hva får dere?  :o
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

petersv


VL

Petersv: Forventer dobbel rekkevidde i range mode!.... Neida, vanskelig å si, men 6 km er jo litt lite? Da er det jo egentlig ingen vits med det alternativet. Vet ikke hva man får ut av RM om man faktisk kjører 300 km + da.
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

petersv

Skjønner, var oppriktig ment spørsmål :)

Men for å forstå range mode må man tenke over hva den gjør. Den setter AC i sparemodus og optimaliserer litt bruken av framre DU på D biler. Det den ikke gjør er å begrense effekt. Sistnevnte er desidert største bodragsyter til økt rekkevidde. Mao. skal du kjøre langt, vær lett på foten og kjør litt saktere. Bilen hjelper deg ikke med dette, i motsetning til f.eks. eco-mode på Leaf.

Ligger du på fartsgrensen kommer du veldig langt med en S.

VL

Da ble jeg litt klokere :). Kjører jeg lengre enn på butikken bruker jeg ACC, vil du si denne hjelper på rekkevidden eller det motsatte? Den oppfører jo seg veldig merkelig ganske ofte,  tenker da på nedbremsninger uten grunn, treg opp i fart etc etter Autopilot oppdateringen... :o
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

petersv

Det er ingen fasit på det, det avhenger helt av alternativet, din kjørestil. Det er mulig å være mer energisparende enn ACC, det er helt klart, men om det er veldig mye å hente er jeg ikke så sikker på, fart og føre betyr mer. Skal du langt så sett ACC på 10 under fartsgrensa, da kommer du opp mot rater range på 50 min.

Heldigvis slipper man i 99% av tilfellene bry seg om dette i praksis med Tesla siden rekkevidden er så god. Kjør bilen som en hvilken som helst annen bil og plugg inn når du parkerer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA