Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeplassene på Grønland

Startet av Thomas Parsli, tirsdag 18. mai 2010, klokken 15:59

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Er disse gitt helt opp av Norstart (og kommunen, hvis de noen gang var involvert)?

Nå er de "overtatt" av omreisende (Rumenere) som lader mobiltelefonenene sine -og det virker som om de bare napper ut kontaktene på biler som lader når de trenger strøm. (ikke bra for bilens elektronikk har Enviro fortalt meg)

Siden en del av (elbil) brukerene ikke gadd å låse ladeboksene, har disse "andre brukerene" skrudd ut alle låsene så det ikke lenger er mulig å låse.


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hens

Denne ladeplassen er allikevel ubrukelig, på grunn av at det er noen misforstått"snille" mennesker som mater fugler her. Med mye mat.
Og fuglene kvitterer med å drite ned alt som nærmer seg.

Så lenge denne matingen fortsetter, vil jeg ikke tilråde å sette bilen der.

Kanskje det er på tide å stenge hele greia, ettersom dette i praksis er en mateplass for rotter, både med 2 og 4 ben.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Thomas Parsli

Jeg har brukt den plassen i fire-fem år, så jeg er fullstendig klar over alle problemene >:(
Men så lenge det ikke finnes alternativer må jeg faktisk lade der...
Problemet nå er at jeg ikke lenger kan være sikker på om bilen blir ladet
-eller om stikkkontakten blir dratt ut og satt inn flere ganger under lading.


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Få på plass nye låser, og om noen kommer over mobiltelefoner som står på lading der så pælm dem til bøvels.  >:( Evt. lever dem til politiet - det er sikkert noen interessante kontakter på dem.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

Utrolig freidig at noen tar seg såpass til rette og trekker ut ladekabelen under lading for å lade mobiltelefon ...
Antar det er vanskelig å ta disse på fersk gjerning og eventuelt tale til fornuft.
Hva med å hekte på en laminert lapp på ladekabelen med passende engelsk (evt rumensk) tekst:
http://translate.google.com/#en|ro|Do%20not%20touch%20or%20disturbe%20charging%20cable%20while%20vehicle%20is%20charging%0A  :)

Ellers kan du belegge kabelen med en strømpe som leder 220V. Det vil by på overraskelser for en eventuell sabotør/novise. Bare husk å medbringe gummihansker  ;)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

cra

Hvordan var det - er det ikke Reva som kan sende SMS til eier dersom lading avbrytes underveis etc? Hva med å sette på en slik eller to - da skulle man få melding dersom noen tar ut kontakten, og det tar vel såpass lang tid å lade en mobiltelefon at man skulle rekke å ta synderen?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Siden jeg setter igjenn en bil det er lett å ødelegge, velger jeg en myk linje med de "andre brukerene".
Problemet er først og fremst at kontaktene mangler lås -og det gjør de jo fordi enkelte som lader bilen der nede ikke låser.
(jeg tror ikke "de andre brukerene" klarer å skru ut låsen på en låst boks)

Ser ut som om jeg må begynne å parkere på Vika og legge til 40 minutter reisevei (20min gange hver vei).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hens

Sitat fra: cra på onsdag 19. mai 2010, klokken 11:12
Få på plass nye låser, og om noen kommer over mobiltelefoner som står på lading der så pælm dem til bøvels.  >:( Evt. lever dem til politiet - det er sikkert noen interessante kontakter på dem.
Holder en knapp på den siste løsningen, det kan virke preventivt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Trond Arve

Burde fungert slik at boksen måtte være låst før ladinga startet.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Trond Arve

Sitat fra: El rayo på torsdag 20. mai 2010, klokken 00:29
Sitat fra: ilmyggo på onsdag 19. mai 2010, klokken 21:37
Burde fungert slik at boksen måtte være låst før ladinga startet.
"Oslostolpen" fungerer slik ifølge: http://norstart.ning.com/profiles/blogs/ny-ladestasjon-ved-raadhuset-i

Ja så sannelig :)

Thomas, kanskje du kan ta kontakt med Norstart og spørre om det er mulig å bytte ladestolper? Skjer ikke over natta, men uansett bedre enn dagens situasjon.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Hans Håvard Kvisle

Denne ladestasjonen var et pionérprosjekt for 4-5 år siden. Den tida ikke mange andre enn Norstart brydde seg om elbilister. Og littegrann Hafslund da, som lot Norstart få sette opp ladestasjoner et par nye steder: Grønland og Voldsløkka. Vil tro at vår kjære Øyvind Lunde husker litt av den jobben han gjorde.

Men så tok kommunen ansvar ved Trafikketaten  for ladestasjonene, og det har blitt skikkelig sving på sakene. Mens ingen egentlig har hatt både tid, ressurser og vilje til å vedlikehold den svært utsatte stasjonen på Grønland. Særlig ikke fordi duedritten tok motet fra oss. Litt diskusjoner var det om Hafslund skulle ordne opp osv. Men det er lissom ikke deres "kjernevirksomhet".

Forslaget mitt er at jeg snakker med Trafikketaten for å høre om de har interesse av å ta ansvaret for denne stasjonen. Kan være mulig, da de sliter aller mest med å finne arealer for plassene sine. Dvs en videreføring av avtalen med Hafslund, men med solide Trafikketaten som operatør. Da vil garantert plassen bli oppgradert, de kjører en noget høyere standard.

Men et motargument fra deres side, er at det snart kommer 4 plasser i Grønlandsleiret, rett før Åkerbergveien. Er det nærme nok jobben din? Alternativt har du en liten plass i Hollendergata. Det må da også være kortere å gå enn fra Vika? Gi meg gjerne tips om hvor ca plassen bør være, eller rett tipset gjerne direkte til Trafikketaten. De er ganske lydhøre. Ser av Oslokartet at det er ladestasjonstungt mot sentrum vest, men dårlig mot sentrum øst. Det kan det være fornuftig å gjøre noe med.

St.Hanshaugen

Thomas Parsli

Jeg tror forslaget ditt om at Trafikketaten tar ansvaret for ladeplassene er den eneste som faktisk holder.
Det beste var om Hafslund lånte ut plassen til kommunen så man også fikk renhold og vettug håndtering av parkeringsbestemmelsene på området...
Alternativt vil "Oslostolpen" løse problemet med lading av mobiltelefoner.

Behovet for ladeplasser er så stort i området at jeg ikke tror de nye plassene vil klare å dekke det faktiske behovet. De kalde månedene er det ofte fullt -og det står ofte fire biler der (men innenfor opmerkingen så de blir ikke tauet).

Jeg jobber i Christian Kroghsgate så jeg kan godt spasere til Åkerbergveien -hvis det nå blir ledige plasser der:)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Hans Håvard Kvisle

Har diskutert forholdene rundt ladestasjonen på Grønland med Trafikketaten. Også den på Sagene som har samme forhistorie fra samarbeidet Hafslund - Norstart, sjøl om den funker bedre. Trafikketaten skal gjøre besiktigelser og henvende seg til Hafslund for å høre om mulighetene for en ny løsning. Hva resultatet blir av dette, får vi bare se. Forøvrig var Trafikketaten helt enig i at Sentrum Øst er dårlig dekka med ladestasjoner. Den erkjennelsen kan også gi resultater.
St.Hanshaugen

Thomas Parsli

Jeg har vært i (mail) dialog med Trafikketaten om manglende plasser på østkanten, men de virker litt defensive (i mangelen av et bedre ord). Jeg foreslo også at de skulle endre parkeringstiden på plassen ved Sofienbergparken til mer enn 8 timer så de med fulltidsjobb kunne bruke den, noe de forsåvidt sa de skulle gjøre -men åpenbart ikke har prioritert...

I dag var stod det fem biler på Grønland, så jeg jobber kort dag (lader ved Sofienbergparken).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA