Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilket batteri får model III

Startet av dosmont, lørdag 19. desember 2015, klokken 11:42

« forrige - neste »

dosmont

Som jeg forstått Musk, så må batteriet på bilen være i stand til å utnytte superladerenes kapasitet. Dette sagt i forbindelse med at andre produsenter skal slippe til på superladerene.
Som det mest logiske, så er superladerene tiltenkt også model III ikke bare S og X.
Tidligere når S var å få i 60 KW, så var det valgfritt om du ville ha superlading.
Så da lurer jeg på, om det faktisk er slik at de har tenkt å ha 60KW eller større batteri på model III ?
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Amoss

Sitat fra: dosmont på lørdag 19. desember 2015, klokken 11:42
Som jeg forstått Musk, så må batteriet på bilen være i stand til å utnytte superladerenes kapasitet. Dette sagt i forbindelse med at andre produsenter skal slippe til på superladerene.
Som det mest logiske, så er superladerene tiltenkt også model III ikke bare S og X.
Tidligere når S var å få i 60 KW, så var det valgfritt om du ville ha superlading.
Så da lurer jeg på, om det faktisk er slik at de har tenkt å ha 60KW eller større batteri på model III ?

I teorien kan man se for seg at de klarer målet om "200 miles" etter EPA normen med ett batteri på under 50kWh. Men dels på grunn av tilgang til superladere som du korrekt viser til her, og dels fordi Elon har signalisert at 200 realistiske miles rekkevidde vil være godt over 200 miles EPA rekkevidde, så blir det nok noe over dette, så vi snakker altså om ett batteri i størrelsesorden ca. 50-60kWh. Selv holder jeg en knapp på 55kWh, men 60 er helt klart en realistisk mulighet også i grunnversjonen.

Antar at også Model 3 vil få ett større batterialternativ mot ett tillegg i prisen - ett sted mellom 65 og 75kWh er min antagelse her, med en liten knapp på 70kWh. Ett batteri på 75kWh i en Model 3 bør kanskje klare å vippe rekkevidden over 300 miles EPA, noe som vil kunne være psykologisk viktig i markedsføringen...
Model S 85D

ohowl

Nå er jo EPA faktisk noenlunde realistisk, i motsetning til den latterlige europeiske varianten.

Leafen min kjører jeg jo fint 130-140km med piggdekk nå i vinterkulden. EPA range er 135km. Har ikke kjørt den i sommertemperaturer og på sommerdekk enda, men antar det blir litt bedre da siden jeg har full pinne på anlegget slik jeg kjører nå :-)

Nå tror jeg også Elon mente noe annet enn å hårfint treffe 200miles EPA rating. Kan ikke tenke meg at det ender på noe under 60kWh på Model 3, gitt at det påvirker ladehastigheten i negativ retning.
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

Amoss

Sitat fra: ohowl på søndag 03. januar 2016, klokken 20:01
Nå er jo EPA faktisk noenlunde realistisk, i motsetning til den latterlige europeiske varianten.

Du har nok helt rett i at EPA er en mye mer realistisk enhet enn "den latterlige europeiske varianten" som så så pent kalte den ;)  Men jeg tar selv ikke den helt bokstavelig, selv om det høres oppløftende ut det du sier her :)  Elon har selv uttalt noe ala at omtrent 240 EPA miles er hva man tenger for realistiske 200 miles - uten at jeg tar det direkte som inntekt for at Model 3 i grunnversjon skal få 240 EPA miles (men det er lov å håpe!).
Model S 85D

timingbeltkiller

Hittil har Tesla miles vært flere enn EPA miles.
Tror nok grunnmodellen 3 får Tesla miles 200 = EPA miles et sted mellom 180 0g 190.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

dosmont

Men da kan ikke de bruke superladene. Tror ikke Tesla går mot sine egne krav til konkurentne for å få tilgang til SC nettverket.
Og det jo rart om de ikke er til tenkt SC nettet.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 04. januar 2016, klokken 17:17
Hittil har Tesla miles vært flere enn EPA miles.
Tror nok grunnmodellen 3 får Tesla miles 200 = EPA miles et sted mellom 180 0g 190.

Gamle "Tesla miles" - som altså ble brukt på Model S og Roadsteren(?), men aldri på Model X, var også gamle EPA (3 syklus) miles. Dette tilsvarer sånn ca dagen NEDC km. Omtrent på den tiden Model S ble begynt produsert ble EPA oppdatert med en nyere og mer presis 5 syklus EPA test. Frem til da hadde markedføringen gått på den gamle EPA(3) testen som ga ca 300 miles. Disse var blitt brukt aktivt siden bilen ble lansert noen år tidligere, og "hang" lenge igjen på markedføringen. Disse kalles "ideal miles" på USA Model S (ukjent for meg om Model X bruker de samme) - tilsvarer omtrent europeiske "rated km" (NEDC), mens europeiske "typical km" tilsvarer omtrent USA utgavenes "rated miles" (EPA(5)).

Så nei, Elon har gjort det helt klart at han her snakker om enten EPA(5) eller enda mer realistiske miles.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA