Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Temperatursensor i Schuko på original ladekabel?

Startet av E_S, fredag 18. desember 2015, klokken 13:59

« forrige - neste »

E_S

Noen som vet om det er temperatursensor i Schuko-støpselet på original ladekabel med kladd? Vurderer å bytte til CEE-støpsel siden det er slik kontakt jeg har lagt opp på parkeringsplassen og jeg tenkte å semi-fastmontere originalkabelen, men vil ikke tukle med det om det er sensor i støpselet..
:)

HeltElektrisk

2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

ludo

Jeg har byttet kontakt. Så ingen ledninger til temp sensor.

moby666

Jeg ville helt klart kjøpt ny kabel med cee støpsel. Husk at bilen skal på ei kontroll og da skal kabel også godkjennes. Du skal sikkert selge bilen engang også

E_S

Det spiller ingen rolle på EU-kontroll hva slags støpsel som er på kabelen, det som er det avgjørende der er at kabel, boks og støpsel i begge ender er helt og uskadet. :)
:)

E_S

Da har jeg åpnet kladden for å ta en titt, og det kan bekreftes at det IKKE er temperatursensor. I tillegg er kabelen festet med noe så praktisk som skruterminaler inni kladden, så om man måtte trenge/ønske det er det egentlig piece of cake å bytte hele kabelen.

Det ser også forholdsvis enkelt ut å modde kladden til å gi 16A om man finner riktig verdi for dette på to motstander på kretskortet.
:)

EL-Erik

Sitat fra: E_S på lørdag 19. desember 2015, klokken 13:26
Det ser også forholdsvis enkelt ut å modde kladden til å gi 16A om man finner riktig verdi for dette på to motstander på kretskortet.
Du tok vel ikke tilfeldigvis ett bilde mens du hadde den åpen?
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

E_S

Joda, sånn ser den ut inni. Mobilkameraet, som var eneste jeg hadde tilgjengelig, var ikke med på å fokusere på den lille tabellen med oversikt over motstand..


:)

goev

Det er en liste over forskjellige regioner:
EU/DO(?)
GBR
SUI/ITA
NAS(?)

Noen som vet hva DO og NAS kan bety?
I GBR tror jeg de lader med 13A, så hvis man bytter til de motstandene, så tipper jeg at man vil lade med 13A.
Hva SUI/ITA og NAS vil gi har jeg ingen ide om. Mulig jeg prøver meg på dette en eller annen gang  :)

Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

kennethdelbekk

Tabell for Pilot signalet 8-16A- Dette er da motstand målt mellom pilot og 0v(jord)

When the IC input is 1.291V (348 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be
limited to 16A.
When the IC input is 1.246V (332 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be
limited to 15A.
When the IC input is 1.201V (316 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be
limited to 14A.
When the IC input is 1.157V (301 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be
limited to 13A.
When the IC input is 1.094V (280 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be
limited to 12A.
When the IC input is 1.054V (267 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be
limited to 11A.
When the IC input is 0.997V (249 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be
limited to 10A.
When the IC input is 0.958V (237 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be
limited to 9A.
When the IC input is 0.905V (221 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be
limited to 8A.
When the IC input is 0.851V (205 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be
Fenstad
2022 Model Y
2014 Modell S85 (Solgt)
2015 Soul EV Svart/Rød (solgt)

E_S

Uansett om man leser tabellen med motstand på kretskortet som parallell- eller seriekobling av to motstander blir det ikke noe som "makes sense" ut fra det jeg klarer å se..

I parallell fant jeg noe som kan se fornuftig ut: GBR blir en motstand på 7000 ohm, SUI/ITA blir en motstand på 5000 ohm.

Ellers har jeg sett "NAS" brukt om Nord-Amerika. Om kladden er som mye annen moderne elektronikk sluker den 100-250 volt, så det er slett ikke umulig, da man i USA ofte lader både på 110 (standard) og 240 ("industrikontakt-type") volt i forskjellige kontakter.

Bare man finner riktig verdi ser det greit ut å bygge om kladden til å klare 16A på 230V..
:)

goev

Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

Homecast

2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

ludo


E_S

Sitat fra: ludo på mandag 04. januar 2016, klokken 19:57
Tåler relé ene  16A?

Ut fra alle data jeg så på komponentene inni der er de godkjent for minst 250V/16A, så det er ingen fare nei. Samme med kabler og lignende. Begrensningen er bare satt pga. Schuko, hadde den hatt CEE-kontakt kunne den vært "uplombert". For øvrig godt forståelig at folk blir oppgitt over treg lading med den originalkabelen - det går faktisk helt latterlig sakte..
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA