Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Får ikke ladet til 100% i kulda

Startet av marnybak, onsdag 16. desember 2015, klokken 14:54

« forrige - neste »

marnybak

Frøkna blir mett etter 96-97% og vil ikke ha mer. Jeg lader på dagtid etter jeg kommer hjem og setter i tillegg lade-timeren til halvannen time før jeg skal dra på jobb. Hun våkner, men lader ikke noe mer. Prøver å plugge ut og inn igjen uten reaksjon.

Som vi vet så er 96% ikke 96%. I praksis har jeg ca 16 kwh tilgjengelig. Etter å ha brukt 2 kwh har jeg seks streker igjen. Etter å ha brukt 14 kwh kommer batterilampen på. Kan få igjen en strek ved å la henne stå i ro en stund, men fremdeles mye i manko her.

Dette er upraktisk og stressende. Noen forslag? Eller er dette en sikkerhetsmekanisme for å spare batteriet som jeg bare må leve med?
Renault Zoe 240 Life

morten69

Høres ut som feil på noen batteri moduler. Jeg ville levert bilen på verksted og fått dette fikset. Du får gratis leiebil under reparasjons tiden. Bom og bensinpenger får du også dekket.
Hvis du bor i nærheten av Oslo kan du låne CANze modulen min og lese av batteriet tilstand
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

marnybak

CanZE sier 100% batterihelse, men det var en del flere features i den nye versjonen jeg testet nå, så kan bruke den infoen til å forske litt mer på hva som skjer. Har hatt bilen på verksted to ganger, og det er gigatiltak hver gang, så prøver å unngå det.
Renault Zoe 240 Life

hsa77

Har opplecd det samme selv, da var det -11. Kanskje begrenser bilen topplading av batteriet i sterk kulde? Har ladet mange ganger i -5/6, da lader den til 100%.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

refreol

Har skjedd hos oss i det siste også når det har vært kaldt - -10 og rundt der.
Den lades rett etter bruk om kvelden. Får melding om avsluttet lading på 100% (3,6 kW lader), men om morgenen når vi starter får jeg 98 til 96%. Antar at det er kulda som har fått lov å virke inn på batteriet og at "innholdet" måles som mindre av den grunn.

Har også kommentert i at i den siste måneden har pessiometeret sunket i sitt anslag i større grad enn den gjorde forrige vinter. I går kveld stod den på 80 km etter 100% - når jeg resatte kom den til 132 km.
Det kan tilføyes at jeg desverre sjeldnere får "kloa" i bilen nå enn i fjor. Da var jeg sikkert mer opptatt av å resette også....

Lurer likevel på om det kan ha skjedd noe under "automatiske" oppgraderinger.

Ellers fikk vi idag varsel om service innen en måned (ett års) - så da kan vi spørre hos forhandleren...
Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

zbk

Det er vel noe batterivarming som slår inn ved ekstrem kulde, men det kan også være overestimeringseffekten av lade-% som er diskutert i flere tråder her.

Personlig er det verste jeg har sett i historikken et fall fra 100% til 88% fra ladingen ble avsluttet til den startet igjen ved forvarming. Fall til 96-98% er ganske typisk.

Setter du på forvarming av bilen vil den mao starte opp ladingen igjen om den har falt til under 100% i mellomtiden.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

hsa77

Sitat fra: zbk på torsdag 17. desember 2015, klokken 13:39
Det er vel noe batterivarming som slår inn ved ekstrem kulde, men det kan også være overestimeringseffekten av lade-% som er diskutert i flere tråder her.

Personlig er det verste jeg har sett i historikken et fall fra 100% til 88% fra ladingen ble avsluttet til den startet igjen ved forvarming. Fall til 96-98% er ganske typisk.

Setter du på forvarming av bilen vil den mao starte opp ladingen igjen om den har falt til under 100% i mellomtiden.
Det er det den ikke gjør når det er svært kaldt,  da stopper ladingen på ca 95%, den nekter å lade mer. Har selv kun sett dette en gang, da var det som sagt -11. Antar dette er en funksjon for å være snill med batteriet i kulda?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

marnybak

Nå bikket det under -10 igjen her (-18) og det samme styret kom tilbake. Det har definitivt noe med temperaturen å gjøre. Men vanskelig å si helt klart hva som er cutoff. Forvarming i en halvtime med lukket garasjedør gjorde at bilen til slutt trodde det var -8, men den startet aldri å lade igjen før jeg måtte dra på jobb.

Hadde ca 17 kwh tilgjengelig, men fikk tilbake 3 ekstra etter bilen hadde stått i ro i et kvarter. Noen som har testet å kjøre på kwh man får tilbake etter hvile og sett om de er reelle?

-10 er forresten ikke "svært kaldt" :P
Renault Zoe 240 Life

marnybak

Oh, her er en annen tanke, kan man stole på oppgitt forbruk?
Renault Zoe 240 Life

THE

Parkerer ofte på jobb med ca 55-60% SOC. Når jeg skal reise hjem har jeg ca 8-10% mer enn da jeg parkerte om morgenen. SOC avtar ikke raskere de første km på hjemveien, og jeg kjører som oftest 10-15 km før jeg er nede på samme SOC som da jeg parkerte om morgenen. Parkerer som oftest hjemme med 25-35% SOC, og etter noen minutter har jeg nok en gang fått noen "ekstra" prosenter.

Det virker som batteri-bar/%-visning i instrumentpanelet avtar raskere enn forbruk i kjørecomputeren skulle tilsi. På tur til jobb bruker jeg typisk 7,5 kWh etter forbruksmåleren i bilen, og burde ha ca 65% SOC, men bilen rapporterer 55-60%. Når bilen har stått ei stund, så finner den ut at SOC stemmer med forbrukt energi. For meg ser det ut som det burde være en enkel fix for Renault å gjøre rekkeviddestimeringen og batterivisningen mer korrekt/nøyaktig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

marnybak

Ok, høres ut som reell og ikke påfunnet strøm.

Renault kan neppe gjøre noe med estimeringen, bilen må stå i ro en stund og utjevne (?) batteriene for å få tilgang på den manglende kapasiteten. Hadde dog vært fint å kunne be bilen gjøre denne operasjonen.
Renault Zoe 240 Life

pudderjagar

Hvis dere går inn på nettet og ser på ladehistorikk så kan dere sjå kor mykje straum da var på batteriet då bilen vakna opp og begynte å forvarme.

Eg vil tru at den er ned mot 90%. Då er da for kort tid til at den klarer å lade batteriet opp til 100% på dei 15+10 minutta bilen forvarmer før den stopper. Når da er kaldt brukar den også lang tid til å toppe batteriet og synker fort etter at den er komen til 100%. Sjekk også kor tid bilen sist lada til 100%. Vil tru at da er når den er ferdig med ladinga då du kom heim kvelden før.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Elmar

Sitat fra: refreol på torsdag 17. desember 2015, klokken 08:44
Har skjedd hos oss i det siste også når det har vært kaldt - -10 og rundt der.
Den lades rett etter bruk om kvelden. Får melding om avsluttet lading på 100% (3,6 kW lader), men om morgenen når vi starter får jeg 98 til 96%. Antar at det er kulda som har fått lov å virke inn på batteriet og at "innholdet" måles som mindre av den grunn.

Har også kommentert i at i den siste måneden har pessiometeret sunket i sitt anslag i større grad enn den gjorde forrige vinter. I går kveld stod den på 80 km etter 100% - når jeg resatte kom den til 132 km.
Det kan tilføyes at jeg desverre sjeldnere får "kloa" i bilen nå enn i fjor. Da var jeg sikkert mer opptatt av å resette også....

Lurer likevel på om det kan ha skjedd noe under "automatiske" oppgraderinger.

Ellers fikk vi idag varsel om service innen en måned (ett års) - så da kan vi spørre hos forhandleren...
sitter med samme opplevelse som deg, bil levert 20. Jan 2015, alltid ladet til 100% og holdt seg der frem til månedsskiftet oktober/november. Etter det er det regelen og ikke unntaket at bilen "mister" prosenter i løpet av natten og det har jo vært mildvær i den perioden uten at det har hjulpet. Hadde bilen på service i forrige uke, men de hadde ikke noe svar på dette. De ville ha en oppdatering i slutten av denne uken på hvordan det har vært.
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

marnybak

Sitat fra: pudderjagar på mandag 04. januar 2016, klokken 16:45
Hvis dere går inn på nettet og ser på ladehistorikk så kan dere sjå kor mykje straum da var på batteriet då bilen vakna opp og begynte å forvarme.

Eg vil tru at den er ned mot 90%. Då er da for kort tid til at den klarer å lade batteriet opp til 100% på dei 15+10 minutta bilen forvarmer før den stopper. Når da er kaldt brukar den også lang tid til å toppe batteriet og synker fort etter at den er komen til 100%. Sjekk også kor tid bilen sist lada til 100%. Vil tru at da er når den er ferdig med ladinga då du kom heim kvelden før.

Nope. Lader til 94, 98, 96% med status fullført. Den stopper lading lenge før den blir frakoblet, og når ikke 100% når det er kaldt. Eksempel fra i natt i -16C:
Start: 02:11 95%, stopp: 02:30 96%, status fullført.
Kjørte i tillegg i gang en forvarming til fra 03:15 som gikk til 03:55 da jeg koblet fra, gylden anledning til å lade mer, men nei. I dag slo batterilampen ut etter 14 kwh.
Renault Zoe 240 Life

zbk

Fra vår bil i natt 4-5kuldegrader, inne i åpen garasje:

Ladet fra 52-100%, ferdig 05:33.
Kl 05:40 startet tydeligvis forvarmingen og lading har startet på nytt fra 05:40 til 06:52 og rapporterte 100% ved slutt igjen.
Etter 3km til jobb parkerte fruen med 93% igjen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA