Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Endelig! Leaf er miljøvennlig

Startet av ragwo, onsdag 16. desember 2015, klokken 12:24

« forrige - neste »

ragwo

Både billig i innkjøp, drift og med lavt karbonavtrykk totalt gjennom livsløpet sammenlignet med en fossilbil. Kan det bli bedre?
http://m.tu.no/industri/2015/12/15/sa-mye-renere-er-egentlig-en-elbil-enn-en-fossilbil
Eldrid - 2013 Leaf

Powerflux

Etter diverse fullstendig absurde artikkler i TU rundt dette temaet er det sannelig på tide de kommer på banen med rene fakta, ikke bare teorier de ønsker skulle være sanne.......av en eller annen besynderlig grunn :o
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

leafnor

Håper det stemmer ja, for så på svenke nyheter at kinesre kjøpt seg inn i gamle Saab og har som ambisjon å få frem 5 mill elbiler på 5 år. Det for at nå kan de ikke sette en fosilbil til å veien i Peking, da stopper pusten på alt og alle. Greit da at EL-Bil samlet sett ikke øket miljøfotavtrykket i forhold til fosilbiler.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Hvis alle disse professorene og forståsegpåerne som mener at elbiler er værre enn diesel kunne stukket nesen inn i eksosrøret på sin egen bil kort tid etter en kaldstart... Istedet for å bare regne med falske tall fra produsentene, så hadde det kanskje ikke vært noe å diskutere ;)
Tar meg selv i å slå av vifta (eller tenke å gjøre det) når jeg rygger rett etter kaldstart.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Takk for lenka! :) Nå har jeg noe ordentlig skyts å bruke i diskusjoner.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på lørdag 19. desember 2015, klokken 09:19
Takk for lenka! :) Nå har jeg noe ordentlig skyts å bruke i diskusjoner.
Litt snedig det der, har et par bekjente som gledelig sprer de mest negative artiklene med glede på FB.
Men når jeg enten kommer med min påstand, eller slenger inn en link som den over, nei da er de ikke så interessert i å svare..
Siden dieselbil visstnok er bedre enn elbil, bruker jeg å spørre om de har klippet ledningen til huset, og erstattet med diesel-aggregat. Har pr.d.d. enda ikke fått noe svar på mitt spørsmål. Merkelig at strømmen i hjemmet er ansett som ren, men straks den brukes til bil, nei da er den skitten som skitten sjøl...
Joda, ingen tvil om at det ikke er "zero emission" slik det står på Leafen, men uansett om man bruker strøm fra det verste brunkullet, er det vel lite tvil om at rensing av store stasjonære anlegg som er i drift 24/7 vil være mye mer effektivt enn en katalysator på hver enkelt bil. De glemmer at gjennomsnittlig kjøretur er på 4-5 km eller noe sånt, og det er vel mye mindre enn det som behøves for at katalysatoren i det hele tatt starter prosessen?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 19. desember 2015, klokken 11:09
Sitat fra: tomrh på lørdag 19. desember 2015, klokken 09:19
Takk for lenka! :) Nå har jeg noe ordentlig skyts å bruke i diskusjoner.
Litt snedig det der, har et par bekjente som gledelig sprer de mest negative artiklene med glede på FB.
Men når jeg enten kommer med min påstand, eller slenger inn en link som den over, nei da er de ikke så interessert i å svare..
Siden dieselbil visstnok er bedre enn elbil, bruker jeg å spørre om de har klippet ledningen til huset, og erstattet med diesel-aggregat. Har pr.d.d. enda ikke fått noe svar på mitt spørsmål. Merkelig at strømmen i hjemmet er ansett som ren, men straks den brukes til bil, nei da er den skitten som skitten sjøl...
Joda, ingen tvil om at det ikke er "zero emission" slik det står på Leafen, men uansett om man bruker strøm fra det verste brunkullet, er det vel lite tvil om at rensing av store stasjonære anlegg som er i drift 24/7 vil være mye mer effektivt enn en katalysator på hver enkelt bil. De glemmer at gjennomsnittlig kjøretur er på 4-5 km eller noe sånt, og det er vel mye mindre enn det som behøves for at katalysatoren i det hele tatt starter prosessen?
EL-biler er kommet for å bli. Og ingen setter opp solceller, vindkraft etc som lager strøm, og bruke den til å dyrke grønnsaker som så blir til biodiesel og deretter brenner den i en forbrenningsmotor.
Da er det bedre å bruke den direkte fra batteri i EL-bil.
Forøvrig, Ferdinand Posches første bil var EL-bil: https://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjKxt2T8OfJAhUo8XIKHaKlBsAQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.zercustoms.com%2Fnews%2FThe-First-Car-by-Ferdinand-Porsche.html&psig=AFQjCNEXFR2ANKhIkgXf0ieGL5Q_Mga0Ag&ust=1450612856872341
Dog utrolig langt fra hvordan en bil ser ut i dag. Dog har den en feature som nok kommer, den hadde navmotor. Det kommer på elbiler fremover, motor direkte i hjulet. 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA