Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

rust på bremseskiver normalt etter 5000 km ,?

Startet av Mazzbot, tirsdag 15. desember 2015, klokken 02:38

« forrige - neste »

Lynet

Sitat fra: leafnor på tirsdag 15. desember 2015, klokken 19:56
Sitat fra: Mazzbot på tirsdag 15. desember 2015, klokken 19:36
Ringte nissan ang den lyden på bremsene . Kjørte ca 1 km med fotbrekk på første hakk .

Blir absolutt ikke bedre når man ser saltbilen kommer mot meg I motsatt kjørefelt og får  den salthaugen mot stakkars bilen min :( !!!!
Sånn er det å ha bil i Norge på vinter.

Mitt countermeasure er: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Zinkkallgalvanisering-2000023760/ , på alt, og da mener jeg alt! Kan salte til krampa tar dem, men det blir bare bedre og bedre, for den galvansike prosessen går bare raskere og raskere, og bremser er som galvanisert fra fabrikk!

Ikke noe vits i å bruke fotbrekket(/elbrekket på japanleaf) for å få bort rust på skiver på Leaf. Håndbrekket sitter i bremsetrommelen som er innenfor bremseskiva.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

leafnor

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 16. desember 2015, klokken 12:33
Ok takker for svar :) ! Dette er min første bil så har aldri vært borti liknende . Den sprayen kan jeg sprøyte på bremsene osv for å hjelpe til med å fjerne rust ?
Sprayen forebygger rust, og den "fjerner" slik oveflaterust. MEN!!!!!! Så er det en sak hva forhandler sier om det da. De kan finne på å mene noe om garanti etc etc, så det blir på egen risiko å spraye på.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Sånn så skivene mine ut etter å ha stått i 1,5 døgn her forleden.....

Husker ikke helt hvordan forholdene var den dagen, men det er vel ganske tydelig at det var saltet godt. Alle 4 skiver så omtrent sånn ut..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Sele


leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

AppleKnocker

Sitat fra: leafnor på onsdag 16. desember 2015, klokken 17:45
Sitat fra: Mazzbot på onsdag 16. desember 2015, klokken 12:33
Ok takker for svar :) ! Dette er min første bil så har aldri vært borti liknende . Den sprayen kan jeg sprøyte på bremsene osv for å hjelpe til med å fjerne rust ?
Sprayen forebygger rust, og den "fjerner" slik oveflaterust. MEN!!!!!! Så er det en sak hva forhandler sier om det da. De kan finne på å mene noe om garanti etc etc, så det blir på egen risiko å spraye på.
Hva angår garanti så har jeg merket meg at Tesla Store & Service i Bærum brukte en slik spray på min Model S når den var inne for å oppgradere bremser. Hvis de kjører på med sinkspray, så kan kan det umulig være skadelig. Jeg kommer til å falle om av latter hvis Tesla prøver seg på garantibortfall pga sink på min bil. Hva Nissan og andre kan finne på å lire av seg, er jo likevel ikke godt å si.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

nr1rayner

Sitat fra: Sele på søndag 04. desember 2016, klokken 19:04
Uffda,er det original skiver?
Jepp.
-13 modell, gått 33-36' km eller deromkring.
På de ca 6km hjem, med en del bremsinger var mesteparten borte.
Så ikke så nøye på de noen dager etterpå, men er nok helt fine nå. Vel, nå har den jo stått i et par dager igjen, så det er kanskje ny rust igjen..
Ingen tvil om at bremser har godt av at bilen brukes ofte gjennom vintersesongen.

Rusta jeg hadde var overflaterust, som lett skrubbes bort ved kjøring/bremsing. Men ved lite bruk blir det nok fort "gravrust", som man ikke får skrubbet bort.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

DennisTV

Sitat fra: leafnor på tirsdag 15. desember 2015, klokken 19:56
Mitt countermeasure er: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Zinkkallgalvanisering-2000023760/ , på alt, og da mener jeg alt! Kan salte til krampa tar dem, men det blir bare bedre og bedre, for den galvansike prosessen går bare raskere og raskere, og bremser er som galvanisert fra fabrikk!
Så man sprayer på Zink over det hele uten å dekke til noe? det som kommer på bremsebanen detter bare av?

PionerThink

Flere som har brukt dette med gode erfaringer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26542.msg466477.html#msg466477
Tror det bare er å tørke av på slitebanen og la restene bli "slipt bort" av klossene ved neste harde oppbremsing :D (som egentlig er en god regel å utføre en gang daglig for å unngå fastlåste bremser :o)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

nr1rayner

Zinksprayen slites bort fra slitedelen av skiva. Som du kanskje ser av bildet mitt er mine kalipre, og indre del av skiva sprayet.
Zinksprayen hjelper altså ikke på rust i selve slitebanen..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bondeknøl

Husk å spyle bremsene ofte om vinteren. Spyl godt rundt calipter. Mange minusgrader ingen hindring. Bruk bremsene hver tur.
Rusten kommer uansett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA