Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ubegripelig uforstående til dagens hybridkontruksjoner - og vi er i markedet for

Startet av grime, mandag 14. desember 2015, klokken 00:38

« forrige - neste »

grime

Vi er et godt voksent ektepar med en El-Golf og en noe aldrende Audi A-8 (ti år gammel). Audien bør få seg en ny eier i løpet av et par år og da ønsker vi oss en intelligent og fornuftig hybrid.

Bilen vi ønsker oss er en hybrid hvor fossilbrenneren (helst diesel) kun er på 30-50 hk og bare driver en generator for ladning. Bilen bør ha et minimum 60 kW batteri og som kan lades fra hurtiglader og den bør være fullt på høyde med en A-8 når det gjelder størrelse, kvalitet og komfort - og 4-hjulsdrift er ingen ulempe.

Det er meg fullstendig ubegripelig at bilbransjen satser på kompliserte løsninger med fossil drift med gearkasse og en haug av hk på noen hjul og el-drift på andre andre hjul samt et minimum av batterikapasitet, fremfor ren el-drift og kun en lademotor?

Tessla'en, bortsett fra all sin plastic fantastic og skinnseter på lavnivå med Golf's Wienna kunne nesten ha vært et alternativ, men våre årlig " minst to ganger i året" turer går til Nord-Møre og lading under marsjen er her uønsket. Vi trenger ikke 200 km/t, ikke 150 heller. Om det tar 12 sekunder å nå 100, er det helt greit. Men vi ønsker å kunne kjøre behagelig - og langt.

Så - er det noen som har fulgt så godt med på hva som er i emningen at de kan gi noen tips?

Grime
Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

tdithomas

Følger litt med, men har ikke registrert at din drømmebil er på vei enda

Har du regnet på hvor stor lademotoren må være?

Erlingni

#2
BMW i3 har kommet i Norge med range extender (generator).
http://www.dinside.no/935538/test-bmw-i3-plug-in-hybrid

Som artikkelen presiserer, er vel ikke akkurat norske avgifter tilpasset dette.

Tror vi har en laaaaang vei å gå her, i hvert fall i forhold til hva grime ønsker seg. Personlig har jeg mye mer tro på bedre batteriteknologi og ren el eller hydrogen drift. Hybrid tror jeg kun er en midlertidig kvasi-løsning (generator eller ikke), i påvente av bedre teknologi (jeg kjører selv en plugg inn hybrid).

Råde

e-Golf | X75D

grime

Det holder lenge med en 50 hk diesel som lademotor, antagelig er det tilstrekkelig med 35 hk. Vi er godt voksne, akselrasjon er greit i forbindelse med forbikjøringer, men vi holder oss gjerne på 100 km/t eller lavere. Hengerfeste hadde vært fint, dersom vi blir sittende med hybrid'en og e-Gloffen og uten noe fossilt.

Men denne skal erstatte en Audi A-8 og der er vi bortskjemt på kvalitetsfølelse hele veien. Vi så på en Tesla, men det holder bare ikke. Vi har kommet frem til at det sannsynligvis bør være en tysker, men de er dessverre stort sett erke konservative på å finne opp det mest moderne kruttet selv. Og - vi ser gjerne at den har neste generasjons ferro-batterier med 90 % effektive virkeområdet fremfor dagens med bare 60 %.
Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

oebakkom

Regner med at det er en liten dose ironi her, men koseptet er jo veldig interessant.

Det blir en kombinasjon av ulike nisjer som gjør at det blir et produkt som aldri kommer til å realisert.
For det første så tror jeg kombinasjonen av kvalitetsfølelse og mangel på ytelse er omtrent usalgbar. Det er en grunn til at A8 ikke kan fås med 1.2L, så 0-100 på 12s er det bare å glemme.

Så hypotetisk, hvis du tar en Tesla, legger til en 50hk bensin lademotor (diesel er usannsynlig, matcher dårlig med miljøfokus) med alt som hører med (bensintank osv) og bytter ut interiør, chassis, lyddemping osv til noe som matcher en A8.
Da har du vel noe som ligner på Mercedes S500 plug in i både vekt og pris, men med minimalt med lasteplass (dagens hybrider med "et minimum av batterikapasitet" er allerede hardt rammet plassmessig, hva skjer om batteriet blir 6 ganger større?) og som må krabbe opp de siste bakkene mot Nord-Møre når batteriet er tomt.

Problemet ligger i at et 60kWh batteri ikke vil gi økonomisk mening med range extender. Det tilsvarer en rekkevidde som er langt over vanlig daglig kjørelengde, men samtidig ikke nok til langtur. To turer i året er normalt ikke være store brøkdelene av de årlige kjørekostnadene. I hvor mange år må dere kjøre to turer til Nord-Møre før dere har spart nok bensin til å kunne forsvare merkostnaden av f.eks. 45kWh ekstra batterikapasitet? La oss si 70000kr i merkostnad for 300km elektrisk rekkevidde tur/retur to ganger i året, altså 1200km totalt. Hvis bilen bruker 1l på mila, så er det 120l til 14kr literen, altså 1700kr i året. Optimistisk sett nedbetalt på 42 år om strømmen er gratis.

Jeg er helt enig i at batterikapasiteten i hybridene i dag er for liten. Opel Ampera er kanskje den bilen som var nærmest å gjøre det rett så det er veldig synd at den slo så dårlig ann i Norge. Jeg har absolutt tro på at det vil komme flere hybrider med ren lademotor i nær fremtid, men jeg blir svært overrasket om det blir kombinert med så ekstreme kombinasjoner av store batterier og så små motorer som det er skissert her.





grime

Var innom Tesla på Sørlandssenteret forleden og så på hva de hadde gjort de siste årene. Nå er jo faktisk innredningen på de nye Tesla S'ene langt på vei på høyde med tyskerne, men så er det dette med henger festet, da. Hva er det som egentlig finnes eller kommer med hengerfeste? X modellen vil jeg bare ikke ha. Opplever bakdørkonstruksjonen som helt på trynet og SUV er liksom ikke min greie.
Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

Anterialis

Høres ut som du bør vente til BMW kommer med hydrogen fuel cell eller hydrogen ICE :)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Trond.m

Mercedes GLC F-cell hybrid kan være et spennende hybrid-alternativ. Men det antas at det er et par år til den er leveringsklar

tutti

Sitat fra: grime på mandag 14. desember 2015, klokken 00:38
Bilen vi ønsker oss er en hybrid hvor fossilbrenneren (helst diesel) kun er på 30-50 hk og bare driver en generator for ladning. Bilen bør ha et minimum 60 kW batteri og som kan lades fra hurtiglader og den bør være fullt på høyde med en A-8 når det gjelder størrelse, kvalitet og komfort - og 4-hjulsdrift er ingen ulempe.
Et 60 kWh batteri (netto?) bør gi en rekkevidde på 300+ km. Det holder for 99,9% av alle turer for de fleste. Hva er vitsen med en dyr fossilgenerator når du også vil ha hurtiglading? Har du tenkt at det å kjøre 300+ km bør tilsi at det faktisk er lurt å ta en liten ladepause de få gangene man skal kjøre så langt?

Jeg synes det da er mer spennende med skikkelige hybrider (ikke fossiler med knøttsmå batterier). F.eks. hydrogen + et stort batteri. Da kunne man kjørt batteri til daglig og heller fylt på 5-6 kg hydrogen de få gangene man er på et sted hvor de ikke finnes hurtigladere eller at man vil kjøre 10 timer i strekk uten pause..

Jeg antar at det siste (store biler med 4x4) skyldes at du liker å kjøre fort på dårlige grusveier? Jeg ser ikke for meg at de er så praktisk for oss vanlige dødelige å manøvrere slike gigantbiler i små parkeringshus eller kjøre i små bygater.

nr1rayner

Jeg undrer også på behovet for generator med så stort batteri.
Må i tilfelle være en utrolig liten motor og tank. Med så stort batteri blir neppe motoren brukt mye, noe som ikke er gunstig hverken for drivstoffet på tanken eller motoren i seg selv.

Skulle skjønt det om planene var å kjøre nordover i landet, eller østover i f.eks. Russland, da blir det enkelte steder med KUN schuko, hvis man er heldig..
Min kjære far bor øst i Finnmark, jeg i Trondheim. Skulle likt å kjøre opp en tur (ca 160 mil korteste vei via Sverige og Finnland). Eneste mulighet med QC er gjennom Norge, og da er det til tider dårlig, eller ingen dekning. Med Opel AE skal det gå fint ganske langt, men de siste litt for mange milene er det ingen QC, og man må ta ca en full opplading på schuko eller type2.
DA kan jeg se behovet for en hjelpemotor!

Normal cruising på høvelig flat veg bruker man vel rundt 10-20kw (15-30hk grovt regnet).
Sånn sett ville en 30hk motor være nok, men så er det noe med optimalt turtall og optimal last.
Volt/Ampera kunne sikkert hatt en mye mindre motor, men ikke sikkert at den ville gått nevneverdig billigere av den grunn.
Selv om bilen ikke nødvendigvis trenger å akselerere så fort, har man behov for vesentlig mer kraft opp lange tunge bakker. For ikke å snakke om hvis man trekker inn hengerfeste.
Med 1400kg campingvogn på slep ble min -05 X-trail med 136hk diesel vel slapp i mine øyne.
Skal man klare det med hybrid er man plutselig opp på en kanskje 200hk generator..?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

grime

Problemet vårt er at vi bor ca 7 mnd i året i Lillesand og 5 mnd i Oslo. I løpet av Lillesands-beboelsen drar vi relativt ofte til Oslo i forbindelse med styremøter, barnebarns jubileer o.l. Med eGolfen og et par ladinger under veis (sommerstid) går dette greit, bortsett fra at vi gjerne skulle ha hatt med oss en henger. Vi trenger ikke 300-700 hk, men vi trenger hengerfeste og hadde satt pris på å slippe å stanse for lading under veis.
Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

TorAtle

Hvis den tenkte hybridbilen skal selges i USA må man antagelig dimensjonere hjelpemotoren slik at den alene klarer å generere nok strøm til å holde 100km/t oppover de værste kneikene selv med fullastet henger. Det blir ingen liten motor.

Bare kravet om hengerfeste gjør at du har veldig få alternativer de neste årene - annet enn de vanlige hybridene med stor motor, lite batteri.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA