Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ikke parker på MC-plasser!

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 20. april 2010, klokken 12:46

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

15.april til 15.oktober skal elbiler som er registrert som MC ikke parkere på MC plasser!



Igjen begynner gatene å kry av tohjuls motorsykler. Et sikkert vårtegn! Vi gleder oss over det. I byene er det opprettet egne parkeringsplasser for disse. Såkalte MC-plasser. I vinterhalvåret har de firehjuls elektriske motorsyklene som Reva og Buddy hatt glede av å bruke plassene. Men fra 15.april skal de vike plass!

Dette er en lang og vanskelig historie som skriver seg tilbake fra 2007. To av de mest solgte elbilene i Norge, Reva og Buddy, er klassifisert som L7 firehjulsmotorsykkel. Leverandørene av disse har ansett at de også kan parkere kjøretøyene sine på p-plasser skiltet for MC. Statens vegvesen tolket skiltregelverket annerledes og protesterte sterkt på dette.

Takket være godt faglig og juridisk arbeid vant imidlertid elbilistene fram, og vår tolkning av skiltforskriftene er siden 2007 håndhevet av parkeringsmyndighetene landet rundt. Om enn motvillig.
For ikke å få tohjulingene som uvenner, ble det inngått en "gentlemen's agreement" med NMCU (Norsk Motorcykkel Union) hvor eierne av de små, elektriske bykjøretøyene skulle holde seg unna MC-plassene i sesongen til tohjulingene: 15.april til 15.oktober.

Dette har tidvis kun fungert sånn noenlunde. Vi i Norstart er skuffet over den manglende omtanken til mange av elbilistene. Runder rundt i Oslo har vist at mange Buddy- og Revaeiere ikke respekterer denne avtalen.

Resultatet er at fordelen med å parkere på MC-plasser er undergravet, og i løpet av kort tid vil den ganske sikkert forsvinne gjennom endringer av skiltforskriftene.
Likevel, i år oppfordrer vi igjen meget bestemt til at alle eierne av små elbiler holder seg unna MC-plassene fra 15. april. Irriterende og egoistisk oppførsel vil skade sjansene til å beholde den generelle anledningen til tverrparkering. I disse dager er regelverket under revisjon. Ingen bombe at sterke motkrefter vil forhindre innføring av lovfestet rett til tverrparkering.
Jo mindre sympatisk elbilistene opptrer, mindre sjanse er det for å beholde goder som er under press. Elbilister blir godt behandlet i samfunnet. Alle ønsker å være snille med oss. Men dette fortsetter kun så lenge vår oppførsel er like omsorgsfull som elbilens omsorg for miljøet.
Vi håper at leverandørene av de små elbilene bidrar til at kundene dere ikke unødvendig utfordrer den enorme godviljen som finnes i det politiske miljøet. Samt at brukerne selv tenker litt lenger enn hva som bare "lønner seg" dagen i dag.
Hold dere derfor unna MC-plasser fra 15.april til 15.oktober!

Artikkelen er skrevet av Hans / Elbilforeningen og du finner orginalartikkelen her:
http://norstart.ning.com/profiles/blogs/ikke-parker-paa-mcplasser

Lars

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

cra

Jeg regner med at ikke alle elbilister frekventerer forumet her (eller på elbil.no), så hva med at de elbilistene som vet om dette har med seg en liten lapp - gjerne hyggelig formulert som man kan legge under vindusviskeren på de som synder mot dette? Å vite om en gentlemans agreement er jo nødvendig for å kunne følge den.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Jeg skal printe ut denne velskrevne artikkelen og henge den opp på de aktuelle stedene i Stavanger.

Kanskje noen kan gjøre det samme i deres by.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

God ide!

Hvis noen har noen ferdige / lager noen kortfattede lapper, så legg de ut her også..

Ellers tror jeg også ElbilNorge og Reva Norge har sendt mail til sine kunder. Dermed burde de aller fleste ha fått med seg budskapet.

Så får vi håpe at alle respekterer dette, slik at elbil-MCèr kan nyte godt av MC plassene på vinterstid. Alternativet går dessverre ikke i vår favør...

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Hans Håvard Kvisle

Flott Lars at du har fått ut beskjeden her under Viktige meldinger! Det er dette så absolutt.
Vi har ikke annet enn nedside i denne saken hvis vi ikke klarer å gjøre NMCU fornøyd. Jeg har forøvrig sagt at NMCU bør lage lapper som tohjulingene kan putte på firehjulingene, gjerne med NMCU og Norstart som felles avsendere. Har ikke hørt noe ennå, annet enn at de har publisert Norstartartikkelen på sin egen hjemmeside og takket for Norstarts oppriktighet. Så tonen er i bunn og grunn god.
St.Hanshaugen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA