Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

D eller ikke?

Startet av mack_, torsdag 10. desember 2015, klokken 14:00

« forrige - neste »

mack_

Jeg har lenge ønsket å kjøpe en X, men innser at prisen for en ny X kanskje har kommet opp i et slikt nivå at den rett og slett blir for dyr. På bruktmarkedet ligger 85D fortsatt så høyt i pris at jeg anser det like greit å kjøpe en ny. Grunnen til denne posten er at jeg nå lurer på om noen kan si meg noe om hvor stor fordel det er å ha firehjulstrekk på Model S. Jeg bor på et ganske ekstremt sted og kjører mange hundre høydemeter hver dag i all slags vær. Likevel ser jeg at mange kjører med tohjulsdrevne ICE'er uten problem. Så hvordan er egentlig fremkommeligheten på en Model s? Både 85 og P85. Hvis man ser prisene på bruktmarkedet skiller over 200 000 på en 2014 85 og en 2015 85D med relativt like specs. Skulle gjerne ha ventet til sommeren og fått bedre bruktpriser på 85D, men nå ser det ut til at motoren har røket på min gamle bil... Noen betraktninger fra personer som har kjørt begge på vinterføre?

cstromme

Vi har S85, og vi hadde nok valgt uten D ved neste kjøp. Har riktignok piggdekk, men har aldri hatt en bil som har oppført seg så bra i dårlig vintervær. Var ute for det verste kjøreføre jeg har vært borti tidlig i år når vi kjørte Ålesund->Trondheim og tilbake, med stål-is mange steder og masse biler i grøftene, men bilen oppførte seg eksemplarisk.

Misforstå meg riktig, den er nok betraktelig bedre med 4-hjulsdrift, men tviler på om det er nødvendig for "folk flest". For oss er ikke oppgangen til D vært prisen, og i tillegg har vi grunnet dagens situasjon med 2 små unger behov for den ekstra plassen man får i frunken når man har kun bakhjulsdrift.

Har du dårlig råd så ville jeg heller kjøpt en ny S85 enn en brukt S85D.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

fonberg

Støtter cstromme - TMS RWD er nok av det absolutt beste du får av tohjulsdrevne biler når det gjelder fremkommelighet på vinterføre. Samtidig merkes det at den er både stor og tung i nedoverbakker når det er glatt føre. Men ved nedbremsiing er jo ikke 4WD til særlig hjelp.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Sitat fra: fonberg på torsdag 10. desember 2015, klokken 15:03
Men ved nedbremsiing er jo ikke 4WD til særlig hjelp.
Større forskjell enn man skulle tro - det har nok med at regen er fordelt på alle fire hjul å gjøre. RWD kan være direkte ubehagelig og tildels skummel på ekstremt glatt føre selv med regen på low. Men det er slettes ikke alle som har vært uheldig nok til å ha prøvd det.

Sjøhyene

Sitat fra: Muffinman på torsdag 10. desember 2015, klokken 15:18
Større forskjell enn man skulle tro - det har nok med at regen er fordelt på alle fire hjul å gjøre. RWD kan være direkte ubehagelig og tildels skummel på ekstremt glatt føre selv med regen på low. Men det er slettes ikke alle som har vært uheldig nok til å ha prøvd det.

Kan skrive under på den. Syns det er merkelig at de ikke har en setting på regen - extra low eller eventuelt regen off.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

OleJA

Er igang med min 3. Vinter med P85 og har enda til gode å kjøre meg fast. Kjører en god del til hytta på fjellet, og bor mer eller mindre I 'skiløypa'.
Hadde jo vært kjekt med AWD, men strengt tatt ikke noe jeg trenger, og vil ikke ofre frunken for dette.

vnm

De aller færreste trenger en AWD. Her går det mer på preferanser (trygghetsfølelse og kjøreegenskaper) og om du har råd til å legge ut for AWD. Når jeg skriver "legge ut" er det fordi jeg vil anta at du får igjen mesteparten av merkostnaden den dagen du selger bilen.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

MeTesla

Jeg valgte D pga rekkevidde og annenhåndsverdi. Mer trøkk er jo også bra...

twinpeaks

Jeg fikk de fra Tesla komme innom hos meg for å prøve-parkere i forbindelse med bygging av Carport i vinter i fjor. Jeg har en ganske bratt oppkjørsel og Teslaen (vanlig 85) kom seg ikke opp igjen (var nødvendig med en hel sekk singel). Jeg hadde da min 85D i bestillingen. Til tross for at oppkjørsel har blitt enda noe brattere har den klart seg kjempebra i vinter hittil. Har heller aldri opplevd problemer med Skoda Octavia 4x4 som jeg hadde fra før. Piggfrie vinterdekk på begge to biler.
Jeg synes således at du burde gjør det avhengig av dine erfaringer. Hvis du har klart deg hittil med RWD-bil vil du sikker og gjøre det med Tesla i RWD-bil.
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

Bjoris

Kommer litt på om en liker at rompa slipper litt også, min fru trivdes ikke med Teslaen på glatt føre og ville helst kjøre Leaf når det var glatt. Vi velger altså AWD ikke bare for fremkommelighet som viste seg å være meget bra på RWDen også, men det er mer til dette enn om en kommer seg frem...

Mange velger 70D om dagen for å få AWD uten å blakke seg helt på en 85D som er hele 80.000 dyrere...

lunitiks

#10
Jeg er i alle fall sjeleglad for at jeg kjøpte D. Det å kunne "luske" seg opp bratte skråninger i trygg forvissing om at hjul ikke spinner eller slipper er så latterlig deilig, og det merkes utrolig godt i disse dager. Har en Leaf som veier hundrevis av kilo mindre og som jeg sliter konstant med i alle de samme bakkene.

Når det er sagt har jeg aldri prøvd Tesla RWD så jeg har ingen oppfatning av hvor mye "verre" det måtte være. Å sammenligne Teslaen og Leafen er vel som å sammenligne, ja, what ever. Men jeg anbefaler uansett AWD på det varmeste


Edit: Bjoris' post tiltres
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tuxedo

#11
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 10. desember 2015, klokken 15:35
Sitat fra: Muffinman på torsdag 10. desember 2015, klokken 15:18
Større forskjell enn man skulle tro - det har nok med at regen er fordelt på alle fire hjul å gjøre. RWD kan være direkte ubehagelig og tildels skummel på ekstremt glatt føre selv med regen på low. Men det er slettes ikke alle som har vært uheldig nok til å ha prøvd det.

Kan skrive under på den. Syns det er merkelig at de ikke har en setting på regen - extra low eller eventuelt regen off.
De har jo forsåvidt det - det er bare å vippe den i N.  Men krever jo at man holder hodet kalt og kommer på det.  Det beste er å gjøre det før man setter utfor bakken.

Mener i tillegg at anti-spinn skal håndtere dette, dvs. at den kobler ut regen hvis rullehastighet på et av bakhjulene er forskjellig fra forhjulene.

Muffinman

Det krever vel først og fremst at man har tenkt på det på forhånd.

Egenskaper med AWD slik jeg har opplevd dem så langt:

- Føles hakket mer stabil under kjøring
- Har betydelig mer motor/drivverksstøy om man sammenligner med RWD m/driveunit uten feil
- Bremser/regenererer mer stabilt, ingen nervøs logring eller sakte utglidning av bakenden.
- Tar uanstrengt løs uten å spinne hvor RWD blir stående
- Bakke med relativt dyp snø hvor RWD stopper etter 10 meter drar den rett opp hele veien (100m)

Dette må sees i lys av at RWD klarer seg svært godt på vinterføre den også. Tar seg bedre frem enn de fleste framhjulstrekkere, og sannsynligvis alle bakhjulstrekkere. Det er kult og bekymringsløst med firehjulstrekk, men prisen man betaler er at frunken går fra å være romslig til nesten ubrukelig.

Sko bilen skikkelig, kjør med vett så klarer du deg (nesten) garantert med RWD.

Elbil fundamentalist

AWD fordeler dreiemomentet på 4 hjul istedenfor 2 = mye mindre dekkslitasje. AWD gir selvfølgelig skikkelig trøkk i akselerasjonen ettersom den har grep til å "ta av"

Men det er også moro å sladde rundt med RWD, og det er 3 ganger så stor frunk på RWD.

Med D
+ Bedre dekkøkonomi, vesentlig bedre grep og aks, mindre forventet verdifall iflg Leaseplan
- Liten frunk og litt motorlyd fra front i hastighet under 80km/t, høy pris

Uten D
+ Stor frunk og RWD kjøreegenskaper og helt tyst foran uten front motor, lavere pris
- dårligere aks enn AWD, dårligere fremkommelighet, "spiser" dekk ved aktiv kjøring, høyere prisfall?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

GOS

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 10. desember 2015, klokken 19:10
+ Bedre dekkøkonomi, vesentlig bedre grep og aks, mindre forventet verdifall iflg Leaseplan

Jeg er ikke helt sikkert på at dette vil stemme. Med normal kjøring så vil dette med dekkøkonomi ved standard hjul/dekk utjevne seg i og med at en da kan skifte mellom bak-fremme ved dekkskifte. Så etter ett skifte slik at alle dekkene er brukt bak så tror jeg slitasjen er forholdvis lik.

Vi råner og burner da ikke hele dagen...
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA