Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

D eller ikke?

Startet av mack_, torsdag 10. desember 2015, klokken 14:00

« forrige - neste »

Muffinman

Jeg anser det som relativt veldokumentert her på forumet at dekkslitasjen er mindre på D-modellene. Og i følge et dekkverksted med bred TMS-erfaring sliter ikke rwd dekkene jevnt uansett hva man gjør med hjulvinklene. I tillegg til at momentet fordeles på fire istedet for to hjul, noe som i seg selv sannsynligvis gir lavere slitasje, er det nok gjort vesentlige forbedringer på hjulopphenget på D.

GOS

Sitat fra: Muffinman på torsdag 10. desember 2015, klokken 19:46
Jeg anser det som relativt veldokumentert her på forumet at dekkslitasjen er mindre på D-modellene. Og i følge et dekkverksted med bred TMS-erfaring sliter ikke rwd dekkene jevnt uansett hva man gjør med hjulvinklene. I tillegg til at momentet fordeles på fire istedet for to hjul, noe som i seg selv sannsynligvis gir lavere slitasje, er det nok gjort vesentlige forbedringer på hjulopphenget på D.

Kan ikke se at det er veldokumentert på dette forumet. Dersom du holder skjevslitasjen som vel primært er knyttet til de med 21" felger så tyder det vel ikke på stor slitasje på RWD bilene, ref sist gang dette var diskutert på forumet rundt omkring tråden her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12415.msg413799.html#msg413799

Da var det jo mer slitasje på D-bilene, men det skyldtes nok at de hadde dekke med annen gummi.
D-bilene har vel kanskje ikke blitt kjørt så langt at en kan trekke en konklusjonen enda.
Men som sagt; personlig tror jeg det blir særs liten forskjell i dekkutgifter på S85 RWD versus S85D med standard 19" felger.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

D.O

Lån en bil å prøv. Jeg har hatt begge og solgte D versjonen til fordel for frunk og kjøreglede. Har ikke angret ett sekund. For 200K får du mye annet morsomt  :) bruker bilen både i jobb og fritid og kjører fra kyst til innland på alle fører og har aldri hatt bedre bil med trekk på kun 2 hjul. Aldri opplevd å stå fast(hakka 8). Men for all del må du ha 4x4 er saken grei
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

twinpeaks

Sitat fra: Muffinman på torsdag 10. desember 2015, klokken 18:55
frunken går fra å være romslig til nesten ubrukelig.


Frunken i min 85D er helt perfekt for alt av ladeutstyr+ skøyteledninger, bilstøvsuger, nød-pakke og litt ekstra plass. Bagasjerom er til tross for at jeg har ekstra barneseter der stort nok for å ha med 2 barnesykler (16`og 20`) + bagasje for to uker hytteferie i Sverige forrige sommer. Det eneste er at det ble da litt mindre plass til harry-handel i Sverige, men det er kanskje greit nok på en familieferie med to 6 åringer.
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

Elektra

#19
I lunsjen på jobben blir det ofte diskutert bil og transport. Dette er nok fordi mange har sterke og klare meninger om dette temaet.
Hver vinter kommer diskusjonene om piggdekk eller piggfritt. Det samme gjør setninger som; "i dag var det glatt over Heiane, kom nesten ikke opp, mange biler på kryss og tvers".

Eg har selv hatt firhjulsdrift på de siste bilene, quattro og nå DualMotor. Eg sitter da ofte som et spørsmålstegn, for eg tenkte ikkje på det så masse om det var glatt eller ei.

De som klager på at det er glatt, er stort sett de samme som forklarte i høst at "tohjulsdrift holder fint for meg".

Eg har mitt eget syn på dette, og det er om eg har lyst til å "kunne" stå fast en eller annen gang og forklare min bedre halvdel; "vi sparte iallefall pengene for firehulsdriften, de kan vi bruke på tauing nå".

Videre har eg undersøkt litt løst om quattro (tidligere Audi frelst) og bruktpriser på Finn. og ser at det omtrent er et likt påslag for firehjulstrekk modeller som omtrent er likt påslaget når bilen var ny. + 40-50000.- Eg vil tørre å tippe at når tiden går så vil DualMotor bilene ligge på +30-40 000,- mot tilsvarende RWD biler.

Har enda ikke fått anledning til å teste DualMotor mer enn litt på nysnø og 0-føre, men det gikk helt fint på hytta. Traktor med piggdekk hadde problem i samme bakken tidligere på dagen, men den kom opp den også altså.
Venter selv spent på en skikkelig 4X4 test med ulike to-hjulstrekk og firhjulstrekk biler.

Bjoris

#20
Sitat fra: D.O på torsdag 10. desember 2015, klokken 20:58
Lån en bil å prøv. Jeg har hatt begge og solgte D versjonen til fordel for frunk og kjøreglede. Har ikke angret ett sekund. For 200K får du mye annet morsomt  :) bruker bilen både i jobb og fritid og kjører fra kyst til innland på alle fører og har aldri hatt bedre bil med trekk på kun 2 hjul. Aldri opplevd å stå fast(hakka 8). Men for all del må du ha 4x4 er saken grei

Det trenger ikke å koste 200.000 for å få AWD på en Tesla, selv koster det meg kr. 99.000,-, solgte min S85 for 560 med utslitte dekk (10.000) så for 669.000 får jeg en 70D og mellomlegget blir 99.000,-, jeg får da i tillegg til AWD følgende:

- 2 år nyere bil, 2 år mer garanti og den er da kjørt 43.500 km mindre
- autopilot
- mye bedre bremser
- bedre støyisolering
- Next gen seter (jeg likte ikke de gml)
- Sort alcantara trekk (smaken som baken, jeg syns det er pent og tror ikke det blir skitten som på vår gml)
- Alvorlig mange forbedringer på bilen siden vår gml ble bygd:) (20 pr uke sier Elon så dermed er det 1560 forbedringer på min nye, haha;)
- ny type takluke

Siden vi nå drar leveringen til Aug 2016 håper jeg også på;

- bedre lys
- enda bedre seter
- oppdatert HW på Autopilot
- Facelift
- Bedre isolert frontmotor
- Nye dørhåndtak¨

Ja, det er lov å håpe kan bli alt eller ingenting... Noen tror ikke S får noe særlig oppgraderinger fremover pga X og M3, men jeg tror de vil slite bigtime med å selge S om ikke den følger utviklingen og den går fort, når Bolt lanseres med lang rekkevidde, selvparkering etc til halve prisen så må det komme nyheter på S om ikke salget skal dabbe av ganske kraftig...

Men AWD, ikke mye å stusse på spør du meg;) Joda, jeg får en bil uten Hifi, dobbeltlader og luft og noen mil kortere rekkevidde (men husk at 70D går rimeligere enn 85S så forskjellen i rekkevidde er ikke så stor som 15 kw som kan antyde 8-10 mil, det snakkes om mer 3-4 mil in reallife og benyttet rangemode på begge bilene...

torav

Hei,
min erfaring (har en 85 og en 85D) er at 85D er utrolig stabil, kvikk og presis på veien. Den har en utrolig akselerasjon. Det eneste negative er at kraften av og til kan være vanskelig å porsjonere ut, når jeg skal lukeparkere i bratte bakker, spesielt rygge inn, så er det litt krevende å styre kreftene.
Model S85, rød, beige skinn, tech, pano, luft, lyd, park, levert 26. Juni 2014
Model S85D, grå, grå skinn, tech, pano, dobbeltlader, levert april 2015

vnm

Sitat fra: torav på fredag 11. desember 2015, klokken 12:47
Hei,
min erfaring (har en 85 og en 85D) er at 85D er utrolig stabil, kvikk og presis på veien. Den har en utrolig akselerasjon. Det eneste negative er at kraften av og til kan være vanskelig å porsjonere ut, når jeg skal lukeparkere i bratte bakker, spesielt rygge inn, så er det litt krevende å styre kreftene.
Har noen ganger tenkt på det samme i forbindelse med manøvrering og parkering der det er veldig trangt. Jeg kjører uten Creep Mode (fordi jeg er vant til at elbiler står stille når man ikke bruker pedalen). Ser at verkstedene har en tendens til å skru på Creep Mode, trolig fordi det er lettere å styre farten med bremsepedalen enn med gassen.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Cobos

Jeg har hatt Creep aktivert siden jeg fikk bilen og det er i all hovedsak for rygging og veldig saktegående kø hvor det er nyttig. Anbefales å prøve, da har man 100% kontroll ved parkering, med unntak hvis det er veldig helling.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

lunitiks

På vei O.T. her, men det verste med creep (eller er det uavhengig av creep, kanskje?) er ved rygging, når man skal tilbake i Drive igjen og har litt momentum bakover etter ryggingen, så vil Tesla at jeg skal ha en "myk" overgang til Drive. Som i praksis betyr at bilen fortsetter å rygge litt før man begynner å trille forover. Livsfarlig. Jeg vil at bilen skal direkte i D og opphøre med enhver bakoverlengs bevegelse når jeg drar i hendelen!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

Sitat fra: lunitiks på lørdag 12. desember 2015, klokken 07:17
På vei O.T. her, men det verste med creep (eller er det uavhengig av creep, kanskje?) er ved rygging, når man skal tilbake i Drive igjen og har litt momentum bakover etter ryggingen, så vil Tesla at jeg skal ha en "myk" overgang til Drive. Som i praksis betyr at bilen fortsetter å rygge litt før man begynner å trille forover. Livsfarlig. Jeg vil at bilen skal direkte i D og opphøre med enhver bakoverlengs bevegelse når jeg drar i hendelen!

Det ønsker jeg absolutt ikke for min bil. Når jeg snur utenfor huset vipper jeg girspaken fra R til D uten å stoppe bilen/ha foten på bremsen. Bråstopp når jeg snur slik jeg gjør ville bli svært ubehagelig. Men det kan være overgangen kunne vært litt mindre myk enn den er.
Leafen er for øvrig lik og lar meg også hoppe fra R til D i lav fart uten bråstopp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lunitiks

Det er selvfølgelig ikke momentan bråstopp jeg vil ha, men å få vekk opplevelsen av at bilen faktisk gir på bakover etter at jeg har satt den i D. Mange nær-bulk-opplevelser når jeg har snudd i min oppkjørsel
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Anbefaler i den sammenhengen å erstatte disse med nær-bremsen-opplevelser ;)

SunSeeker

Sitat fra: lunitiks på lørdag 12. desember 2015, klokken 10:07
Det er selvfølgelig ikke momentan bråstopp jeg vil ha, men å få vekk opplevelsen av at bilen faktisk gir på bakover etter at jeg har satt den i D. Mange nær-bulk-opplevelser når jeg har snudd i min oppkjørsel

Er vel mest skånsomt for bilen om du bruker bremsen ja. Om du trykker bremsepedalen hardt nok inn, aktiveres vel auto-hold. Da ruller den heller ikke verken forover eller bakover

Sandvika

Sitat fra: lunitiks på lørdag 12. desember 2015, klokken 10:07
Det er selvfølgelig ikke momentan bråstopp jeg vil ha, men å få vekk opplevelsen av at bilen faktisk gir på bakover etter at jeg har satt den i D. Mange nær-bulk-opplevelser når jeg har snudd i min oppkjørsel
Samme erfaring selv, men skulle ønske det ble med "nær bulk opplevelse" for min del. Men har da lært å bytte diffuser og støtfanger selv  ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA